PSO: Fornuftigt med finanslovs-løsning

Det vækker glæde hos Dansk Fjernvarme, at regeringen netop har præsenteret forslag om at flytte den udskældte PSO over på finansloven. Det vil styrke muligheden for, at fjernvarmen kan udnytte overskudsvarme fra industrivirksomheder.

I en kommentar siger direktør i Dansk Fjernvarme Kim Mortensen at:

- Hvis der kan opnås opbakning til at flytte den udskældte PSO afgift over på finansloven, er der så afgjort grund til at kippe med flaget. Derfor er der grund til at rose såvel energi-, forsynings- og klimaministeren samt skatteministeren, siger Kim Mortensen.

En lang række fjernvarmeprojekter over hele landet har projekter liggende i skuffen, hvor de gerne vil udnytte overskudsvarme fra lokal industri. For at omsætte overskudsvarmen til fjernvarme har de brug for en el-dreven varmepumpe. Men når selskaberne samtidig skal betale PSO for at bruge el til varmepumpen hænger projekterne ikke længere sammen økonomisk.

- Hvis regeringens forslag betyder, at fjernvarmeselskaberne ikke skal betale PSO for at udnytte overskudsvarmen, så vil vi komme et betydeligt skridt tættere på at kunne bruge den i fjernvarmen fremfor at sende den op til fuglene. Det er jeg meget tilfreds med, siger Kim Mortensen

- Der er ingen tvivl om, at vi fremover skal bruge langt mere af den stadigt grønnere el til opvarmning. Det giver varmepumper netop mulighed for, så jeg håber, at regeringen nu kan overtale den øvrige forligskreds til at bakke op om forslaget, de mange selskaber kan komme i gang med at sætte strøm til fjernvarmen, slutter Kim Mortensen.

Eksempler på projekter, hvor afgifter hindrer effektiv udnyttelse af overskudsvarme:

• I Lystrup i Østjylland vil emballagefabrikken Elopak gerne afsætte 11.450 MWh overskudsvarme, der vil kunne dække mere end 12 procent af varmeforbruget i Lystrup, men afgifter gør varmen fra Elopak mellem 10-20 procent dyrere.
  • I Hedensted vil man gerne udnytte overskudsvarmen fra de mange lokale virksomheder. Men beregninger fra Hedensted Fjernvarme viser, at der hvert år skal betales mere end 2,7 mio. kr. i elafgifter og 1,2 mio. kr. i afgift på overskudsvarmen. Dermed er ønsket om at bruge overskudsvarmen stødt på grund.
  • I Glamsbjerg og Haarby på Fyn er man klar til at bruge overskudsvarme fra de lokale ostefabrik, Kerry, der alene ville kunne opvarme 800 husstande. Men med nuværende afgifter er det billigere at fyre med afgiftsfritaget biobrændsel.
  • I Viborg vil overskudsvarme kunne dække mellem 85 og 90 procent af kommunens forbrug. Men også her står afgifter i vejen for effektiv udnyttelse af overskudsvarme.

Pressechef Rune Birk Nielsen tlf. +45 2490 4197