PSO-afgiften: en bremseklods for danske industriarbejdspladser

Fagforbundet Dansk Metal hilser fjernelsen af PSO-afgiften velkommen. Forbundet har i årevis arbejdet for at afgiften skulle fjernes til gavn for danske arbejdspladser.

Et bredt flertal på Christiansborg har besluttet at fjerne den såkaldte PSO-afgift. Afgiften har finansieret den grønne omstilling og har især ramt energitunge virksomheder. Udgifterne for de danske virksomheder er dog vokset ud af proportioner, og det er derfor glædeligt, at PSO-afgiften nu bliver sløjfet, mener fagforbundet Dansk Metal:

”Det vil helt konkret betyde bedre bundlinjer ude på de danske produktionsvirksomheder. Det er godt for væksten i Danmark og det vil gavne beskæftigelsen, ikke mindst for medlemmer af Dansk Metal. Derfor har vi fra starten støttet en fjernelse af afgiften”, siger cheføkonom i Dansk Metal, Thomas Søby.

Ifølge beregninger i regeringens 2025-plan vil en afskaffelse af PSO-afgiften reducere danske virksomheders elpris med i gennemsnit ca. 25 procent.

”Besparelsen på elprisen for de energitunge virksomheder i industrien vil forhåbentlig omsættes til endnu mere af det, vi alle sammen lever af - nemlig eksport. Den danske industri har i længere tid vist potentiale til at tage førertrøjen, når det kommer til at drive væksten i Danmark. Med fjernelsen af PSO-afgiften, tror jeg, industrien får yderligere rygvind som kan bringe os med helt op i førerposition på de internationale markeder”, siger Thomas Søby.

Afgiften har været med til at finansiere blandt andet investeringer i grøn energi, men afgiften har skævvredet Danmarks konkurrenceevne, fordi de lande, vi normalt konkurrerer med, ikke har haft lignende afgifter. I stedet for PSO-afgiften skal finansieringen nu i stedet ske blandt andet via en hævelse af bundskatten.

”Det er klart, at det ikke er en blomst, der er groet i vores have, at det blandt andet er i bundskatterne hos almindelige lønmodtagere, pengene skal findes. Der er tale om et kompromis, men når det samlede regnestykke er gjort op, så vil omlægningen af afgiften give danske lønmodtagere lidt flere penge mellem hænderne hver måned. Gevinsten på den lange bane vil være, at vi i fremtiden får en endnu stærkere industri herhjemme”, siger Thomas Søby.

Ifølge Dansk Metal er det dog endnu vigtigere nu, at uddannelsesindsatsen på arbejdsmarkedet intensiveres, så der i fremtiden er den arbejdskraft, industrien skal bruge for at udnytte sit potentiale.

”Vores ledighed i Dansk Metal er allerede lav. Med afskaffelsen af PSO-afgiften er der i den grad behov for, at mange flere unge mennesker kommer ind på erhvervsuddannelserne og at virksomhederne får oprettet flere praktikpladser og får meget mere fokus på efteruddannelse. Det er helt afgørende for, at udviklingen i Danmark som produktionsland ikke går i stå”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

EU-Kommissionen har tidligere underkendt PSO-afgiften, fordi kommissionen finder den konkurrenceforvridende og traktatstridig.

Yderligere info og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071