PSA trillinger vinder Årets Varebil 2019

Titlen som Årets Varebil i Danmark 2019 blev offentliggjort ved åbningen af Transportmessen i Herning. Præcis som ved den internationale kåring løb Opel Combo Van, Citroën Berlingo Van og Peugeot Partner Van, der betragtes som ”søsterbiler”, afsted med sejren.

Med 20 point ned til de 2 elektriske søsterbiler, MAN eTGE og VW eCrafter, der fik andenpladsen, vandt PSA trillingerne med 65 point. På en tredjeplads kom den nye Mercedes-Benz Sprinter, som fik 37 point.

Blik for udvikling af biler, der efterlever de stadigt stigende krav til varebilernes størrelse og lasteevne var én af begrundelserne for valget af vinderne. Ligeledes omtales den høje kvalitet, gode kørekomfort og muligheden for en bred vifte af sikkerhedsudstyr. Andreas Lang Hedegaard fremhæver især Surround Rear Vision, som en vigtig nyhed, der sikrer de bløde trafikanter i de blinde vinkler.

Kåringen foregik i Herning foran de 5 finalebiler.

Årets Varebil i Danmark 2019

1. Citroen Berlingo, Opel Combo, Peugeot Partner 65 point
  2. MAN e-TGE, VW e-Crafter 45 point
  3. Mercedes Sprinter 37 point
  4. Toyota RAV4 27 point
  5. Ford Transit Connect 26 point

MERE SIKKERHED – igen det nye benchmark

PSA trillingerne er en vigtig aktør i segmentet, og med en række innovationer er PSA målrettet (og med succes) gået efter at blive på tronen af alsidighed, anvendelighed og med det primære formål – at gøre dagligdagen nemmere for de professionelle. Som noget helt nyt i segmentet går de foran med innovative tiltag som Overload indicator, der er en indbygget sikkerheds funktion, der informerer, når den tilladte lasteevne bliver overskredet. Systemet aktiveres automatisk ved start, men kan ligeledes aktiveres manuelt ved parkering. Systemet giver naturligvis sikkerhed i forhold til at minimere risikoen for bøder og de potentielle skader, der kan ske ved at overlaste køretøjet, som fx punktering og evt. tab af kontrol over køretøjet eller at det reagerer anderledes end forventet. Men ligeledes kan det forhindre overforbrug af brændstof og slid. Surround Rear Vision er et andet system, hvor PSA er firstmover på at øge sikkerheden i segmentet. Systemet giver føreren øget overblik over omgivelserne via de 2 kamaraer placeret hhv. på sidespejlet i passagersiden og på bagenden af bilen, der så vises på den 5” skærm i bakspejlet. Systemet er det, der populært kaldes win-win, da det er udviklet til at forhindre de blinde vinkler, der ellers er en klassisk risiko med kørsel i lukkede varebiler, men som mange professionelle ønsker, da de ofte fragter værdifulde genstande og værktøj, der kan være mere værd end bilen selv. Og derfor er meget udsat for tyveri i biler med ruder. Med denne løsning, kan føreren opretholde det gode udsyn hele vejen rundt om bilen og samtidig beskytte lasten optimalt.

STÆRK KARAKTER og det bedste fra to verdener

De tre varebiler er blevet mere maskuline og SUV-agtige i udtrykket samtidig med, at de bibeholder den velkendte og roste plads i varerummet. Dette er muligt takket være den nye platform, der er en kombination af den populære EMP2 platform til fronten og platformen fra de tidligere Citroën og Peugeot-modeller. Hvilket gør det muligt at skabe en ny og højere front med et kortere udhæng, der ikke bare øger det maskuline udtryk, men også sikkerheden samt manøvredygtigheden.

EFFEKTIVE og sparsommelige motorer

Den nye platform skaber mulighed for en nyudviklet og let konstruktion og i kombination med af den seneste generation af effektive motorer giver det fordele af besparelser på både brændstoføkonomi og CO2 udledning. Kombineret med en række effektive motorer, der alle naturligvis lever op til nyeste standarder og certificeringer.

De nye PSA varebiler kommer med følgende motorer: