PROSA: Sådan undgår ny lov at give grønt lys til masseovervågning

I dag behandler Folketinget et lovforslag (L107), som giver politiet øget adgang til detaljerede oplysninger om flypassagerer. Formålet er at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet, men forslaget åbner for masseovervågning af danskeres flyrejser. PROSA har sendt en alternativ løsning til partiernes retsordførere.

- Med den rette tekniske løsning er det muligt for politiet at identificere passagerer, som er på politiets liste over mistænkte, uden at politiet kan identificere personer, der ikke er på listen. Så kan vi undgå den voldsomme overvågning og kontrol af almindelige danskere, som lovforslaget i sin nuværende form skaber mulighed for, siger Niels Bertelsen, formand for PROSA – forbundet af It-professionelle.

PROSA er for overvågning af kriminelle, men ikke af almindelige uskyldige danskere. Og de to ting behøver heller ikke at følges ad. Derfor har PROSA sendt en mail til partiernes retsordførere, der peger på en løsning, der tilgodeser både kampen mod grænseoverskridende kriminalitet og danskernes ret til at bibeholde et privatliv.

- Det her lovforslag understreger behovet for det dataetiske råd, som regeringen vil nedsætte. Det er samtidig et godt eksempel på, at it-professionelles viden og kompetencer skal i spil i det råd, så vi ikke bliver ved med at få love om adgang til og brug af data, der får utilsigtede konsekvenser for uskyldige borgere, siger Niels Bertelsen.

Teknisk kan det lade sig gøre at løse problemet ved det aktuelle lovforslag ved såkaldt Private set intersection (PSI), hvor man arbejder med flere adskilte lister. Teknikken gør det muligt for politiet at identificere den del af passagererne, som er på politiets liste over mistænkte, uden at politiet kan identificere de personer, der ikke er på listen. Og uden at flyselskaberne får adgang til politiets liste over mistænkte. Teknikken er uddybet her: https://eprint.iacr.org/2016/930.pdf

Lovforslaget L107 er i 2. behandling i Folketinget den 18. december og i 3. behandling den 20. december 2018.

Niels Bertelsen, formand i PROSA tlf: 40 11 41 23
Ole Tange, it-politisk rådgiver i PROSA tlf: 28 93 97 98
Katrine Raahauge Nygaard, kommunikations- og pressekoordinator i PROSA tlf: 28 40 82 01