PROSA kæmper for vikarers rettigheder i Højesteret

Lavere løn end kollegerne og ingen løn under sygdom er virkeligheden for flere vikaransatte. Lovkravet om ligebehandling undgås af vikarbureauer ved at indgå overenskomster uden krav til fx løn, og det udfordrer PROSA nu i Højesteret. ”Det er ikke meningen, at overenskomster skal stille lønmodtagerne ringere end lovgivningen”, siger Hanne Lykke Jespersen, næstformand i PROSA.

Vikarer må ikke have dårligere forhold end deres fastansatte kolleger, står der i EU’s direktiv for vikararbejde. Alligevel har PROSA – Forbundet for It-professionelle flere gange set vikaransatte medlemmer med markant dårligere vilkår end kollegerne. Det udfordrer PROSA i dag ved at anke en sag, hvor et vikaransat medlem ikke har fået løn under sygdom, til Højesteret.

- Det er især lavere løn, manglende løn under sygdom og først ret til barns første sygedag efter ni måneders ansættelse, vi ser hos vikarer. Det strider imod lovens formål. Når du ikke får løn under sygdom, afhænger din løn hver måned af dit helbred. Så har du ikke samme vilkår som dine fastansatte kolleger, siger Hanne Lykke Jespersen, næstformand i PROSA.

Danske virksomheder kan unddrage sig EU-direktivets bestemmelser, fordi det indeholder en dansk undtagelse. Hvis en virksomhed indgår en overenskomst, skal virksomheden blot følge overenskomsten og ikke direktivet. Derfor er overordnede overenskomster, der ikke indeholder bestemmelser om centrale elementer som fx løn, en god forretning for vikarbureauer i Danmark. Det er det, PROSA nu udfordrer i Højesteret.

- Det er ikke meningen, at overenskomster skal stille lønmodtagerne ringere end lovgivningen. Hvis man kan unddrage sig lovgivning ved at indgå en overenskomst, der ikke tager højde for de vilkår, der er bestemt af samme lovgivning, så er den lovgivning principielt ikke gældende. Det betyder, at EU-direktivet ikke er implementeret fuldt ud i Danmark, og dermed er vikarers vilkår ikke beskyttet. Det vil PROSA lave om på, fastslår Hanne lykke Jespersen.

Sagen om vikaransattes forhold blev indledt 30. januar i Østre Landsret, og modparten er Dansk Erhverv. Landsretten vurderede 13. marts, at sagen skulle føres i Arbejdsretten. Men den dom anker PROSA nu og går dermed i Højesteret for vikarernes forhold.

- Arbejdsretten er for overenskomstparter i en given sag. Det er PROSA ikke i denne sag, og man fører i andre tilfælde sagen ved en civil domstol, hvis man ikke er part i en overenskomst, så vi går hele vejen her, siger Hanne Lykke Jespersen.

Hanne Lykke Jespersen, næstformand i PROSA, tlf: 28 88 12 47
Camilla Winther, jurist i PROSA, tlf: 87 30 14 04/27 10 78 85
Katrine Raahauge Nygaard, kommunikations- og presserådgiver i PROSA, tlf: 28 40 82 01

PROSA anmoder justitsministeren om at opløse KL ved lov1.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

PROSA - Forbundet af It-professionelle har i dag, 1. april 2024, anmodet Justitsministeren om at ophæve Kommunernes Landsforening (KL) ved lov. Baggrunden for denne opsigtsvækkende anmodning skal findes i Datatilsynets nylige påbud til 53 kommuner omkring videregivelsen af skoleelevers personoplysninger til Google (kendt som Chromebook-sagen). Her har KL argumenteret for, at de ønsker at fortsætte kommunernes ulovlige brug af Chromebook og mener, der er et behov for lovliggørelse af forholdet gennem en indgriben fra Folketinget.