AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Prognose: Mange unge tager en erhvervsuddannelse i Lemvig Kommune frem mod 2029 – få i Nordsjælland

29 procent af de unge fra Lemvig Kommune, der afsluttede 9. klasse i 2021, forventes at tage en erhvervsuddannelse frem mod 2029, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. I ni nordsjællandske og københavnske kommuner forventes højest 10 procent af de unge at tage en erhvervsuddannelse. På landsplan gælder det 18 procent af årgangen. Se liste over kommuner nederst.
I de mørkeblå kommuner forventes en høj andel af unge, der afsluttede 9. klasse i 2021, at have taget en erhvervsuddannelse otte år efter. I de lyseblå kommuner forventes der en lav andel af unge, der tager en erhvervsuddannelse. Interaktiv udgave af kortet her: https://www.datawrapper.de/_/La5T8/

UDDANNELSE

Manglen på faglært arbejdskraft vil stige frem mod 2030, men der er store geografiske forskelle på, hvor mange unge der forventes at tage en erhvervsuddannelse frem mod 2029.

Især i mange jyske og vestsjællandske kommuner vil en stor del af de unge, der afsluttede 9. klasse i 2021, tage en erhvervsuddannelse, mens det modsatte er tilfældet i flere københavnske og nordsjællandske kommuner.

Det viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på baggrund af tal fra Børne- og Undervisningsministeriet. Analysen viser andelen af de unge, der afsluttede 9. klasse i 2021, der forventes at gennemføre en erhvervsuddannelse otte år efter afgangen fra grundskolen.

I kommunerne Billund, Lemvig og Varde forventes 27-29 procent at tage en erhvervsuddannelse.

Gentofte, Hørsholm og Rudersdal er de tre kommuner, hvor den mindste andel, cirka 4-7 procent, af de unge forventes at tage en erhvervsuddannelse.

Derudover forventes højest 10 procent af årgangen at tage en erhvervsuddannelse i kommunerne Lyngby-Taarbæk, Frederiksberg, Furesø, Allerød, Fredensborg og København.

”Der er virkelig store forskelle på landsdelene, når vi ser på, hvor mange unge der forventes at tage en erhvervsuddannelse i de kommende år,” siger Emilie Agner Damm, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

”Det er positivt for virksomhederne i dele af Jylland og på Fyn, at der er mange unge, der går den faglærte vej i de områder, men på landsplan er det et problem for den grønne omstilling, fremtidens velfærd og dansk økonomi, at der ikke er flere unge, der tager en erhvervsuddannelse,” siger Emilie Agner Damm.

Stor udfordring med mangel på faglært arbejdskraft

På landsplan forventes cirka 18 procent af de unge, der afsluttede 9. klasse i 2021 at have taget en erhvervsuddannelse otte år senere.

”Det er et problem, at mindre end hver femte unge forventes at tage en erhvervsuddannelse. Vi står med en stor udfordring med mangel på faglært arbejdskraft, og det bunder primært i, at få unge søger mod erhvervsuddannelserne,” siger Emilie Agner Damm, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

”Det er svært at pege på én ting som forklaring på den manglende tilslutning til erhvervsuddannelserne, men der er ingen tvivl, om at hvis vi skal have flere unge til at gå den faglærte vej, kræver det flere midler til erhvervsskolerne. Erhvervsuddannelserne har været udsat for besparelse efter besparelse gennem mange år,” siger Emilie Agner Damm.

”Erhvervsskoleeleverne har selv peget på, at der er brug for mere tidssvarende udstyr, bedre faciliteter og flere kompetencer til lærerne. Og så er der blandt mange unge, deres forældre og i resten af samfundet en udbredt holdning om, at gymnasiet er den naturlige fortsættelse af folkeskolen. Det er ærgerligt,” siger Emilie Agner Damm.

Læs analysen her

Analysens hovedkonklusioner

• 17,6 procent af den ungdomsårgang, som afsluttede 9. klasse i 2021, forventes at have en erhvervsuddannelse i 2029.
  • Niveauet ligger på omtrent samme lave niveau som de seneste fem år. Niveauet ligger markant lavere end i 1990’erne og perioden frem mod finanskrisen.
  • I flere jyske kommuner er forventningen, at mere end hver fjerde vil være faglært otte år efter afgang fra grundskolen.
  • Der bør investeres i erhvervsuddannelserne med tre formål: at øge kvaliteten af undervisningen, at investere i tidssvarende udstyr samt at sænke frafaldet, der i dag er alt for højt.

Overblik: Så mange fra 2021-afgangsårgangen forventes at tage en erhvervsuddannelse i din kommune

Tabellen viser andelen af unge, der afsluttede 9. klasse i 2021, der forventes at have taget en erhvervsuddannelse otte år senere, det vil sige i 2029.

Kommune

AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Reventlowsgade 14, 1. sal

3355 7710https://www.ae.dk/

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er en økonomisk-politisk tænketank og et samfundsøkonomisk analyseinstitut, der arbejder for at fremme den sociale retfærdighed i Danmark. AE’s overordnede formål er at udarbejde og formidle samfunds- og erhvervsøkonomisk viden samt løsningsideer til gavn for lønmodtagerne og for at fremme den sociale retfærdighed.

Følg pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Flere pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Prognose: Dansk økonomi stabiliserer sig på et højt niveau i de kommende år19.8.2024 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) forventer en mere afdæmpet, men stadig positiv vækst i BNP i de kommende år. Dansk økonomi står historisk stærkt, hvilket i høj grad skyldes medicinalindustrien. Væksten forventes at aftage, men store private opsparinger, udsigt til lavere renter og genåbningen af Tyra-feltet vil have positive indvirkninger på den samlede økonomiske aktivitet. Beskæftigelsen forventes at falde en smule frem mod 2025, men stige igen i 2026. Ledigheden ventes at stige svagt til cirka 100.000 personer i 2026.