Danmarks Statistik

Profil af den økologiske forbruger

Del

Økologiske varer fylder markant mere i danskernes indkøbskurve. Fra 3 pct. af forbruget af føde- og drikkevarer i 2004 til 7,7 pct. i 2014. Men hvem er det, som særligt køber økologiske varer? Og er der nogle grupper, som stort set aldrig køber økologisk?

Analysens hovedkonklusioner:

  • Mere end halvdelen af befolkningen køber sjældent eller aldrig økologiske varer
  • Økologi er mest udbredt i byområder, ikke mindst i hovedstadsregionen
  • Husstande med to voksne med børn køber mere økologi end de øvrige husstandstyper
  • De yngste og ældste aldersgrupper har det laveste økologiske forbrug
  • Der er en stærk sammenhæng mellem uddannelsesniveau og økologisk forbrug
  • Husstande med høje indkomster står for en stor del af det samlede økologiske forbrug
  • Mejeriprodukter og æg samt frugt og grønt udgør en større andel af det økologiske forbrug end af det generelle forbrug
  • Kød, fjerkræ og fisk udgør en større andel af det økologiske forbrug i husstande, der ofte køber økologisk, end i de øvrige husstande

Du kan læse analysen ”Profil af den økologiske forbruger” på Danmarks Statistiks hjemmeside. Her finder du også artiklen ”Mest økologisk mad i københavnernes kurve”, der tager afsæt i analysen. Medierne er velkomne til at bruge hele eller dele af artiklen mod kreditering.

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Martin Lundø på tlf. 39 17 38 73, mlu@dst.dk.

Nøgleord

Information om Danmarks Statistik

Danmarks Statistik
Danmarks Statistik
Sejrøgade 11
2100 København Ø

39 17 39 17http://www.dst.dk

Danmarks Statistik er den centrale myndighed for dansk statistik. Vores opgave er at indsamle, bearbejde og offentliggøre statistiske oplysninger om det danske samfund.

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Statistik

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Statistik

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum