Professor Finn Tarp modtager 11,3 mio. kr. til projekt med fokus på betydningen af ulighed

Novo Nordisk Fonden har givet en bevilling på 11,3 mio. kr. til professor Finn Tarp fra den udviklingsøkonomiske gruppe DERG ved Københavns Universitet til et fireårigt projekt med titlen The Impact of Inequality on Growth, Human Development and Governance (@EQUAL).

Finn Tarp.

Projektet anerkender, at ulighed både påvirker – og påvirkes af – en lang række økonomiske og politiske forhold. Projektet fokuserer på den ene side af dette dynamiske forhold, men vil også give indsigt i hvordan ulighed skabes og reproduceres, og den rolle som samfundets institutioner spiller.

“Projektet afspejler et af de centrale mål i FNs bæredygtighedsmål, om ikke at efterlade nogen i ekstrem fattigdom. Vi vil stræbe efter at bidrage på en afgørende måde med ny empirisk forskning så vi bedre forstår ulighedens påvirkning af vækst, mål for human udvikling og regeringsførelse, og hvad der kan gøres for at bekæmpe ulighed,” siger professor Finn Tarp, koordinator, DERG.

Projektet kombinerer tværsnitsanalyser og landespecifikke analyser og vil udnytte både eksisterende og nye datasæt indsamlet gennem surveys og laboratorieforsøg i to lande (Mozambique og Vietnam). Projektet vil også benytte forskellige kvantitative analyseteknikker i analysen af både observerede og eksperimentale data.

Thomas Alslev Christensen, Head of Impact, Novo Nordisk Fonden, siger:

”Formålet med dette projekt er at undersøge forskellige ulighedsmål og forstå fattige og udsatte menneskers adfærdsmæssige reaktion på ulighed. Ulighed er en global udfordring, men løsninger må påvirke individuelle mennesker og husholdninger. Indsigt fra dette projekt vil informere og gøre det muligt for politiske beslutningstagere at vurdere bedre om økonomisk-politiske tiltag har den forventede effekt på det individuelle niveau med henblik på at nå samfundsmæssige mål.”

DERG vil i projektet samarbede med the United Nations University World Institute for Development Economics Research (UNU-WIDER), Central Institute of Economic Management (CIEM) i Vietnam, og University Eduardo Mondlane (UEM) i Mozambique.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Finn Tarp.

Novo Nordisk Fonden er en dansk erhvervsdrivende fond med to formål; at udgøre et stabilt fundament for den erhvervsmæssige og forskningsmæssige virksomhed, som drives af selskaberne i Novo Gruppen, og at yde støtte til videnskabelige, humanitære og sociale formål.

Bakterier i Mars-simulator skal give indsigt i betingelser for liv på Jorden og i rummet14.1.2020 09:13:09 CETPressemeddelelse

Novo Nordisk Fonden har bevilget knap 95 mio. kroner til 13 interdisciplinære forskningssamarbejder med det formål at løse tværfaglige problemstillinger på nytænkende måder. Et af projekterne skal undersøge, hvordan bakterier fra ekstreme egne på Jorden reagerer på endnu mere ekstreme omgivelser – og dermed gøre os klogere på betingelserne for liv på både Jorden og i rummet.