Professor Claus Felby bliver chef for Novo Nordisk Fondens bevillinger til life-science-forskning, der kan fremme bæredygtig udvikling

Claus Felby. Foto: Hanne Kokkegård

Claus Felby, professor ved Københavns Universitet, skal stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens bevillinger til life-science-forskning, der har potentiale til at kunne omsættes til nye bioteknologiske løsninger til gavn for mennesker og miljø.

Fonden meldte i juni sidste år ud, at den planlægger at firedoble sine årlige udbetalinger frem mod år 2023 og samtidig vil udbrede sin støtte til flere områder.

Fonden vil bl.a. støtte forskning, uddannelse og innovation inden for industriel bioteknologi, plante- og fødevarebioteknologi og miljøbioteknologi, som kan forbedre bæredygtigheden i samfundet og bidrage til at reducere vores påvirkning af miljøet.

Claus Felby siger: ”Jeg glæder mig meget til at være med til at opbygge fondens nye støtteområde inden for bæredygtighed, som kommer til at blive et markant satsningsområde for Novo Nordisk Fonden i fremtiden. Jeg håber, at jeg med min viden og erfaring på området kan medvirke til, at Novo Nordisk Fonden støtter formål, hvor der kan opnås banebrydende resultater til gavn for samfundet.”

Claus Felby kommer fra en stilling som professor i biomasse og bioenergi, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet.

Han er en internationalt anerkendt forsker, som har arbejdet med biomasse og bioteknologi i mere end 20 år, både akademisk og inden for industrien. Han har omfattende erfaring med at styre store forskningsprojekter, både i Danmark og i EU-regi, og har gennem sin karriere lagt stor vægt på at arbejde tværfagligt og at samarbejde med virksomheder. Hans fokus har overvejende været på bioenergi og bæredygtighed, men også på bl.a. produktion af biomasse, planteforædling, landbrug, skovbrug og energiteknologier.

Claus Felby har gennem sin karriere opnået imponerende resultater og har publiceret 113 videnskabelige artikler og udtaget 24 patenter eller patentapplikationer. I 2016 opdagede han sammen med en forskergruppe en ”omvendt fotosyntese” proces, hvor sollys bruges til at nedbryde plantemateriale i stedet for at opbygge det. Opdagelsen kan få stor betydning for produktionen af biobrændsler og biokemikalier.

Birgitte Nauntofte, adm. direktør i Novo Nordisk Fonden, siger: ”Claus Felby er en visionær, innovativ og erfaren leder inden for det bioteknologiske forskningsfelt. Han har stået i spidsen for nytænkende forskningsprojekter med nationale og internationale partnere fra både den akademiske og den industrielle verden. Med ansættelsen af Claus Felby styrkes vores støtteområde inden for basal og anvendelsesorienteret life-science-forskning, der kan fremme bæredygtighed til gavn for samfundet, betydeligt.”

Claus Felbys titel bliver Head of Life Science Research and Industrial Applications Promoting Sustainability. Han tiltræder den nyoprettede stilling den 1. marts.

Om Claus Felby (f. 1964)

Stillinger:

2004-:                Professor i biomasse og bioenergi ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Det Naturvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet

2001-2004:       Lektor, Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole.

2001-2008:       Konsulent, Pulp and Paper Technology, Novozymes A/S.

1997-2001:       Forsker, Enzyme Development and Applications, Novo Nordisk A/S.

Uddannelse: 1997: Ph.d., Forest Products, Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole.

1994: Cand.silv. i Skovbrug, Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Claus Felby. Foto: Hanne Kokkegård

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Fonden meldte i juni sidste år ud, at den planlægger at firedoble sine årlige udbetalinger til op til fem milliarder kroner årligt i 2023 og samtidig breder sin støtte ud til flere områder, herunder til life-science-forskning for bæredygtig udvikling og anvendelse i industrien.

Siden 2010 har fonden uddelt mere end 16 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes. Læs mere på www.novonordiskfonden.dk.

Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi1.7.2019 10:51:21 CESTPressemeddelelse

En styrket offentlig debat og inspirerende veje til ny viden om naturvidenskab er i fokus i Novo Nordisk Fondens tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet. Naturvidenskaben er central for at forstå verden, og med en pulje på 30 mio. kr. ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der styrker viden om emnet i den brede befolkning og kvalificerer den offentlige debat. ”Med denne ansøgningsrunde vil vi åbne for en verden af kreative, nytænkende projekter, der kan begejstre os alle til at lære mere om naturvidenskab. Med projekterne kan vi få indblik i de nyeste forskningsresultater og styrke den offentlige debat om alt fra biomedicinsk forskning til bæredygtighed,” siger Berith Bjørnholm, der er leder af afdelingen for naturvidenskabelig uddannelse og formidling i Novo Nordisk Fonden. Fælles for projekterne er, at de skal sætte refleksioner i gang og styrke den enkeltes viden og kritiske stillingtagen til naturvidenskab, og emnerne kan spænde vidt. Eksempelvis kan projekterne unde

Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til tværfaglige projekter om matematik og natur1.7.2019 10:31:02 CESTPressemeddelelse

Børn og unges matematiske kompetencer er i fokus i den tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet hos Novo Nordisk Fonden. Det er nu muligt at søge støtte til projekter, der udvikler børn og unges matematiske kompetencer, og som integrerer matematik med naturvidenskab eller teknologi. Novo Nordisk Fonden har netop åbnet efterårets ansøgningsrunde med en pulje på 45 mio. kr. Der er matematik overalt i naturen, og vores matematiske forståelse er central for, at vi kan være forbrugere, beslutningstagere og medskabere i fremtidens teknologi. Vindmølledesignere, robotbyggere og genteknologer bruger matematikkens sprog til at bygge modeller. De arbejder ligesom mange andre med naturvidenskab, kodning og big data, og deres matematiske kompetencer skal udvikles helt fra daginstitutions- og skoleårene. Med de tematiske uddelinger til matematik i naturvidenskab og teknologi ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der inddrager matematikken til at opøve børn og unges naturfaglige model