Process Engineering

Process Engineering A/S hovedrådgiver ved genopbygning af Avista Oils raffinaderi

Raffinaderiet Avista Oil A/S i Kalundborg var i 2017 udsat for en brand, der medførte omfattende skader og standsede produktionen. Danske Process Engineering A/S er valgt til hovedrådgiver ved genopbyggelsen af raffinaderiet.
Process Engineering er valgt til hovedrådgiver på genopførelsen af det nedbrændt Avista Oli-raffinaderi i Kalundborg. Foto: PR

Avista Oils raffinaderi i Kalundborg var et sørgeligt syn efter branden i 2017. Produktionen måtte standses, og kunderne måtte betjenes af det tyske raffinaderi i Dollbergen.Branden medførte store skader på anlægget, og hovedparten af anlægget skal nu genopbygges. Opgaven, som Process Engineering er valgt som hovedrådgiver på, er opdelt i procesudstyr, serviceudstyr, tanke, el, automation samt byggeri. Kapaciteten på det nye raffinaderi udbygges betydeligt i forhold til kapaciteten på det tidligere Avista Oil-raffinaderi i Kalundborg, oplyser parterne.

Anlæg vil stå klart i 2019

Process Engineering vil ved løsningen af den store opgave anvende en faseopdelt projektmodel, som er velafprøvet ved flere større danske projekter gennem de senere år. Første del af projektet er designdelen, der netop er opstartet og som løber gennem 2018.  Installationerne gennemføres i 2019, og opstarten af anlægget er planlagt til udgangen af 2019, oplyser ingeniørfirmaet. Genopførelsen af raffinaderiet er en betydelig opgave, som ikke ses ofte i Danmark. De primære opgaver for Process Engineering A/S bliver selvsagt den overordnede projektledelse, men også ingeniørarbejde, leverandørkontakt og inspektioner er væsentlige dele af de opgaver, som Process Engineering har ansvaret for.

Stolthed over aftale

Poul B. Jakobsen direktør for Process Engineering A/S er meget glad for opgaven:

–  Vi er særdeles stolte over, at vi er blevet valgt som hovedrådgiver på dette store projekt på Sjælland. Vi ser frem til at samarbejde med Avista Oil A/S og mange andre leverandører inden for denne branche om at skabe et godt projekt og aflevere det til tiden, siger han. Projektet vil også betyde, at Process Engineering vil fortsætte den positive vækst, der har præget virksomheden de senere år.

Glad borgmester

Borgmester i Kalundborg Kommune, Martin Dam (V), glæder sig over nyheden:

–  Det er en rigtig god nyhed. Avista Oils er jo en virksomhed, der var inde i en sund og god udvikling, men så kom den ødelæggende brand og gav en masse tanker og bekymringer, blandt andet om arbejdspladserne. Så det er dejligt, at virksomheden genopstår i styrket form og med et nyt og større produktionsapparat, siger han.

Process Engineering er en 100 procent danskejet rådgiver med fem afdelinger i Danmark. Hovedsædet ligger i Fredericia, og selskabet har omkring 80 ansatte. Process Engineering løser opgaven i Kalundborg sammen med partnere på byggeri, el og automation. Projektet ledes fra Process Engineerings afdeling i København.

Poul Bernstorff Jakobsen
Direktør, Process Engineering
pbj@proeng.dk

Billeder