PRM: Vigtig rolle til idrætten i medieforliget

Det fremgår af medieforliget, at DR skal lave en alsidig dækning af dansk idræt. Det er Danmarks Idrætsforbunds formand, Niels Nygaard, meget tilfreds med, og han ser frem til resultatet af de kommende forhandlinger om public service-aftalerne.

Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået et nyt medieforlig. Af forligsteksten fremgår det blandt andet, at ’DR skal være forpligtet til at have en alsidig dækning af dansk idræt’.

Den sætning vækker glæde hos Niels Nygaard, der er formand for Danmarks Idrætsforbund (DIF).

”Jeg er glad for, at partierne bag aftalen understreger, at idræt skal spille en væsentlig rolle i DR fremover. Idræt kan noget særligt i forhold til at danne fællesskaber og binde danskerne sammen, så det er vigtigt, at DR også kommer til at prioritere det i fremtiden. Det har politikerne haft blik for,” siger Niels Nygaard.

I august og september skal der udarbejdes public service-aftaler med de forskellige aktører – blandt andet DR. Her skal det gøres mere konkret, hvad en alsidig dækning af dansk idræt indebærer. Ifølge Niels Nygaard dækker alsidighed over flere forskellige ting

”Jeg mener, at en alsidig dækning indebærer en dækning af mange forskellige idrætsgrene – også fra parasporten. Alsidigheden bør også indebære en dækning, som indeholder både nyheder, transmissioner og dokumentarer. Og endelig mener jeg også, at en alsidig dækning indebærer en dækning af både elitehistorier, af de brede idrætshistorier og af de forskellige samfundsindsatser, som foreningsidrætten løfter,” siger Niels Nygaard.

43 26 26 26http://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.