PRM: Stor optimisme blandt ledere på fynske virksomheder

Afdelingsformand for Lederne Fyn Jerry Vinther

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over fynsk erhvervsliv. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv på Fyn både når det gælder økonomi og beskæftigelse.

Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 69 procent af lederne på de østjyske virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 22 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 10 procent af lederne tror, omsætningskurverne i den fynske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 60 procent af lederne på Fyn forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 24 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer over halvdelen af lederne, 55 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne på Fyn, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 207 adspurgte lokale ledere kalkulerer 41 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 50 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun ni procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Fyn Jerry Vinther deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 2. halvår af 2018.

- Generelt oplever jeg, at der er stor optimisme i landet, hvilket også smitter af på Fyn. Jeg tror blandt andet det handler om, at vores samarbejdslande også mærker et løft og har brug for vores danske produkter. Det er skønt, at Fyns erhvervsliv igen i år kan tilkendegive så flotte forventninger til 2. halvår af 2018, siger Jerry Vinther.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 2.810 ledere, heraf 207 fra Fyn. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i juni 2018.

Yderligere oplysninger:

Jerry Vinther