PRM: Stor optimisme blandt ledere på Bornholm

Afdelingsformand for Lederne Bornholm Verner Haagensen

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over erhvervslivet på Bornholm, Lolland, Falster og i Vest- og Sydsjælland. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv på Bornholm både når det gælder økonomi og beskæftigelse.

Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 67 procent af lederne på landsdelens virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 24 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 9 procent af lederne tror, omsætningskurverne på landsdelenes virksomheder vil vende nedad i 2. halvår af 2018.

Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 55 procent af lederne på Bornholm, Lolland, Falster og i Vest- og Sydsjælland forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer næsten halvdelen af lederne, 49 procent, at der er stigninger i vente i 2. halvdel af 2018.

I forhold til beskæftigelsen er forventningen hos majoriteten af lederne i den pågældende landsdel, at vi er på vej ind i et halvår med enten stigende eller uændret beskæftigelse. Blandt de 193 adspurgte lokale ledere kalkulerer 37 procent med, at det samlede antal af medarbejdere stiger det næste halve år, mens 55 procent tror, antallet af ansatte forbliver omtrent uændret. Kun 8 procent af lederne belaver sig på en nedgang i antallet af medarbejdere.

Afdelingsformanden for Lederne Bornholm Verner Haagensen deler de positive forventninger til både økonomiske nøgletal og beskæftigelse i 2. halvår af 2018.

- Man kan se på tallene, at det er opgangstider. Hussalget på Bornholm boomer. Det har det gjort det sidste halvandet år. Flere flytter herover, og derved kommer der også en stigende mængde arbejdskraft til øen. At hele 67 procent af lederne i landsdelen kalkulerer med, at deres virksomhed kommer til at have en stigende omsætning det næste halve år, tror jeg blandt andet hænger meget sammen med, at Mols-linjen har overtaget København-Rønne-ruten. Priserne på færgen sænkes, og det gavner både turismen og de lokale virksomheder, siger Verner Haagensen.

Ledernes konjunkturundersøgelse er baseret på svar fra 2.810 ledere, heraf 193 fra Bornholm, Lolland, Falster og Vest- og Sydsjælland. Alle er ansat på virksomheder i den private sektor. Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres i juni 2018.

Yderligere oplysninger:

Verner Haagensen
Lederne Bornholm
Tlf.: 2384 1990
E-mail: verner.haagensen@lederne.dk

Karoline Bloch-Sørensen og Emilie Sølling Hansen
Pressemedarbejdere
E-mail: kbs@lederne.dk / esh@lederne.dk

Afdelingsformand for Lederne Bornholm Verner Haagensen

PRM: Fem ledere nomineret til lederpris10.10.2018 09:44pressemeddelelse

Fem ledere fra fem forskellige brancher udgør feltet, der i år dyster om Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder. Vinderen kåres den 21. november for 17. gang. Årets Leder 2018 kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Bodil Nyboe Andersen, Johan Bülow og sidste års vinder, CEO Niels Buus fra GomSpace, som er verdens førende producent af nanosatellitter. I år skal vinderen finde blandt følgende fem kandidater: Co-ceo Anders Hedegaard, GN Store Nord Leder Frank Villumsen, Vilde Vulkaner Partner og koncerndirektør André Rogaczewski, Netcompany Global Chief of Staff (fra 1. december) Mai-Britt Poulsen, Boston Consulting Group Direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus, Aalborg Læs mere og stem på kandidaterne på Ledernes hjemmeside

PRM: Kendte oplægsholdere gør fynske ledere klogere på det nye arbejdsliv10.10.2018 07:00pressemeddelelse