PRM: Stor anerkendelse af DHF for EM-stævne

Selvom det ikke blev til dansk medalje, er der i DIF stor tilfredshed med, at EM-slutrunden i kvindehåndbold blev afvikles trods vanskelige forudsætninger. DHF får stor ros for arrangementet.

Afviklingen af EM-slutrunden for kvinder hang længe i en tynd tråd, men DIF’s formand Niels Nygaard er meget tilfreds med, at turneringen blev afviklet, og sender i den forbindelse store roser i retning af Dansk Håndbold Forbund (DHF).

”DHF har stået med en gigantisk og tæt på umulig opgave, men det lykkedes at afvikle et corona-sikkert arrangement, og det har været alle anstrengelserne værd. Med afviklingen af EM-slutrunden har DHF og de danske spillere givet danskerne noget at samles om og begejstres over – på afstand vel at mærke – i en tid, hvor der er så mange bekymringer. De har skabt glæde og begejstring i en tid fyldt med usikkerhed og afsavn,” siger Niels Nygaard.

Med kort varsel trak Norge sig om medvært på grund af coronasituationen, og dermed stod DHF alene med opgaven. En lang række forholdsregler og protokoller skulle sikre et sikkert arrangement, og det lykkedes. I alt 6.000 test for Covid-19 gav kun tre positive prøver, og de blev alle fundet ved den første testrunde, da holdene ankom til Danmark.

”Kulturministeriet og sundhedsmyndighederne gav i sidste øjeblik grønt lys til arrangementet, og jeg er glad for, at DHF og værtsbyerne har levet op til tilliden. Jeg er sikker på, at ministeriet og myndighederne er glade for, at det ikke endte med en aflysning, men i stedet med et sikkert arrangement til glæde for ikke bare spillerne, men også millioner af danskere foran tv-skærmene,” siger Niels Nygaard.

Fakta om corona-protokollerne ved EM:

• Alle deltagere skulle ved indrejse fremvise en negativ corona-test, der maksimalt er 72 timer gammel

• Alle deltagere blev testet igen ved ankomst til Billund lufthavn

• Spillere og officials fragtedes direkte til deres hoteller, hvor de blev isoleret på deres hotelværelser, indtil negative testresultater forelå

• Alle testede var i hele turneringsforløbet i en såkaldt ’boble’, hvor de ikke havde kontakt med personer udenfor ’boblen’.

• Alle i boblen testedes med maksimalt 72 timers interval

• Tests foregik i privat regi og belastde således ikke det offentlige sundhedsvæsen

43 26 26 26http://www.dif.dk