PRM: Slip de offentlige ledere fri

Formand hos Lederne, Svend Askær

Det er på tide, at Lederne får deres egne aftaler og ikke står under samme overenskomster som deres ansatte, siger Ledernes formand, Svend Askær.

Som leder har man en særlig loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsgiver. Derfor bør de offentlige ledere ikke være organiseret i samme faglige organisation som deres medarbejdere.  Det siger Ledernes formand, Svend Askær, i en reaktion på anbefalingerne fra Ledelseskommissionen nedsat af regeringen.

- Ledere i den offentlige sektor skal derfor hurtigst muligt have egen forhandlingsret gennem en lederorganisation, der sikrer dem en uafhængig position i aftalesystemet. Sådan er forholdene i dag for ledere i den private sektor, mens de offentlige ledere typisk er medlem af samme organisation som deres medarbejdere, uddyber Svend Askær.

Han mener, at politikerne kan lære af arbejdsgivere i det private, når det gælder forholdet til ledere.

- Politikere skal lære at tage deres arbejdsgiversansvar alvorligt og bakke deres ledere op. I det private er det utænkeligt, at ledere bliver undsagt af deres bestyrelse, men offentlige ledere må gang på gang opleve at blive undsagt af deres politikere, siger Svend Askær.

Generelt hilser Lederne anbefalingerne fra Ledelseskommissionen velkommen.

- Det er helt afgørende, at vi sikrer høj kvalitet i ledelsen af den offentlige sektor til glæde for borgere og virksomheder. Vi skylder hinanden som skatteydere, at de offentlige ressourcer udnyttes bedst mulig, siger Svend Askær.

Kontaktoplysninger:

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent
E-mail: mpe@lederne.dk

Henrik Bach Mortensen
Direktør
E-mail: hmo@lederne.dk

Formand hos Lederne, Svend Askær

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned. En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR. På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen. - Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kv