PRM: Slip de offentlige ledere fri

Formand hos Lederne, Svend Askær

Det er på tide, at Lederne får deres egne aftaler og ikke står under samme overenskomster som deres ansatte, siger Ledernes formand, Svend Askær.

Som leder har man en særlig loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsgiver. Derfor bør de offentlige ledere ikke være organiseret i samme faglige organisation som deres medarbejdere.  Det siger Ledernes formand, Svend Askær, i en reaktion på anbefalingerne fra Ledelseskommissionen nedsat af regeringen.

- Ledere i den offentlige sektor skal derfor hurtigst muligt have egen forhandlingsret gennem en lederorganisation, der sikrer dem en uafhængig position i aftalesystemet. Sådan er forholdene i dag for ledere i den private sektor, mens de offentlige ledere typisk er medlem af samme organisation som deres medarbejdere, uddyber Svend Askær.

Han mener, at politikerne kan lære af arbejdsgivere i det private, når det gælder forholdet til ledere.

- Politikere skal lære at tage deres arbejdsgiversansvar alvorligt og bakke deres ledere op. I det private er det utænkeligt, at ledere bliver undsagt af deres bestyrelse, men offentlige ledere må gang på gang opleve at blive undsagt af deres politikere, siger Svend Askær.

Generelt hilser Lederne anbefalingerne fra Ledelseskommissionen velkommen.

- Det er helt afgørende, at vi sikrer høj kvalitet i ledelsen af den offentlige sektor til glæde for borgere og virksomheder. Vi skylder hinanden som skatteydere, at de offentlige ressourcer udnyttes bedst mulig, siger Svend Askær.

Kontaktoplysninger:

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent
E-mail: mpe@lederne.dk

Henrik Bach Mortensen
Direktør
E-mail: hmo@lederne.dk

Formand hos Lederne, Svend Askær

PRM: Ny regering bør lytte grundigt til vismænd18.6.2019 15:31:00 CESTPressemeddelelse

De økonomiske vismænd kommer med to afgørende meldinger, som en ny regering bør pejle efter, mener Ledernes direktør Henrik Bach Mortensen. Dels skal arbejdsudbuddet øges for at fastholde den økonomiske vækst, og dels er det stærkt begrænset, hvor meget de offentlige udgifter kan stige uden at vælte læsset for arbejdsmarkedet og dansk økonomi. Udviklingen i dansk økonomi er positiv, men vi risikerer at falde i grøften i begge sider af vejen. Det er den helt korte essens af de seneste temperaturmålinger af dansk økonomi fra både OECD’s Economic Outlook for en lille måned siden og nu de økonomiske vismænds rapport om dansk økonomi, som netop er offentliggjort. OECD advarede om, at et sammenbrud i den internationale handel kan ramme hele verdensøkonomien – herunder også Danmark – hårdt. Og vismændene i Det Økonomiske Råd peger på en række andre faresignaler, som den kommende danske regering bør være meget opmærksom på. - Vismændene gør det meget klart, at hvis den økonomiske fremgang i Da

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande