PRM: Slip de offentlige ledere fri

Formand hos Lederne, Svend Askær

Det er på tide, at Lederne får deres egne aftaler og ikke står under samme overenskomster som deres ansatte, siger Ledernes formand, Svend Askær.

Som leder har man en særlig loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsgiver. Derfor bør de offentlige ledere ikke være organiseret i samme faglige organisation som deres medarbejdere.  Det siger Ledernes formand, Svend Askær, i en reaktion på anbefalingerne fra Ledelseskommissionen nedsat af regeringen.

- Ledere i den offentlige sektor skal derfor hurtigst muligt have egen forhandlingsret gennem en lederorganisation, der sikrer dem en uafhængig position i aftalesystemet. Sådan er forholdene i dag for ledere i den private sektor, mens de offentlige ledere typisk er medlem af samme organisation som deres medarbejdere, uddyber Svend Askær.

Han mener, at politikerne kan lære af arbejdsgivere i det private, når det gælder forholdet til ledere.

- Politikere skal lære at tage deres arbejdsgiversansvar alvorligt og bakke deres ledere op. I det private er det utænkeligt, at ledere bliver undsagt af deres bestyrelse, men offentlige ledere må gang på gang opleve at blive undsagt af deres politikere, siger Svend Askær.

Generelt hilser Lederne anbefalingerne fra Ledelseskommissionen velkommen.

- Det er helt afgørende, at vi sikrer høj kvalitet i ledelsen af den offentlige sektor til glæde for borgere og virksomheder. Vi skylder hinanden som skatteydere, at de offentlige ressourcer udnyttes bedst mulig, siger Svend Askær.

Kontaktoplysninger:

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent
E-mail: mpe@lederne.dk

Henrik Bach Mortensen
Direktør
E-mail: hmo@lederne.dk

Formand hos Lederne, Svend Askær

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et