PRM: Skole OL-finalen med 11.000 elever skudt i gang

Med 11.000 elever fra 67 kommuner og ni idrætsgrene på programmet blev de største Skole OL-finaler nogensinde skudt i gang i Aarhus.
Fotokredit: Lars Møller

Der var indmarchceremoni, olympisk ild, peptalk fra topatleter og masser af idræt, da første Skole OL-finaledag ud af fire blev skudt i gang på Ceres Park i Aarhus. Med parasport, bordtennis, crossløb og orienteringsløb som nye discipliner på årets finaleprogram, er både deltagerantallet og antallet af idrætsgrene på programmet rekordstort i år.

”Det bringer stor glæde, at Skole OL endnu en gang er vokset med flere elever og idrætsgrene. Skole OL tilbyder nu ni forskellige idrætter, som hver især har deres særlige egenskaber, men hvor fællesskabet er i fokus, når der konkurreres. De 11.000 finaledeltagere fra hele landet kommer fulde af forventning og glæde - klar til at yde deres absolut bedste sammen med deres klassekammerater. Vi håber på at kunne give dem nogle fantastiske dage og en idrætsfest, der knytter nye venskaber og fællesskaber på tværs af geografien,” fortæller finalechef for Skole OL-finalen, Morten Brammer Olesen.

60.000 til lokalstævner

I alt 60.000 elever fra 4.-7. klasse har siden november 2018 dystet til lokalstævner i atletik, bowling, bueskydning, bordtennis, crossløb, orienteringsløb, parasport, roning og svømning for at kvalificere sig til den igangværende Skole OL-finale. Bag stævnerne står skoler, foreninger, forbund og en masse frivillige. Det hele begyndte i København i 2009, men nu er Skole OL ude i hele Danmark:

”Jeg er vanvittigt stolt over, hvordan Skole OL har udviklet sig. Det begyndte lokalt i København med få involverede skoler, og nu står vi her 11 år senere med Skole OL i 82 kommuner og med deltagelse af 60.000 elever fra 2.634 klasser fra 626 skoler. Det viser, hvor meget vi kan løfte i flok, når skoler og foreningsliv går sammen og sætter spot på idræt og fællesskab, og når vi samtidig har nogle fonde, som tror på vores idéer og støtter op om idrætten,” siger Niels Nygaard, der er formand for DIF, og som selv var med til at søsætte Skole OL i 2009.

Ved Skole OL-finalen deltager ni af Danmarks bedste topatleter i forskellige funktioner som fx åbningstaleere, speakere og autografskrivere. Det gælder eksempelvis verdensrekordindehaver i bowling, Mai Ginge, paralympisk-sølvvinder i svømning, Niels Korfitz og VM-sølvvinder i orienteringsløb, Cecilie Klysner.

Fakta om OL 2019

• 11.000 finaledeltagere
  • 60.000 elever
  • 82 kommuner
  • 626 skoler
  • 2634 klasser
  • 114 lokalstævner
  • Skole OL har været afviklet hvert år siden 2009
  • Alle konkurrencer foregår som klassekonkurrencer

Om Skole OL

Skole OL er OL i børnehøjde med discipliner tilpasset målgruppen. Skole OL hylder de olympiske værdier herunder fællesskab, venskab og fair play. Der er store ambitioner med Skole OL, som ikke mindst skal ses i lyset af folkeskolereformens krav om 45 minutters idræt og bevægelse om dagen.

Skole OL er Danmarks officielle olympiske aktivitet for børn. Første Skole OL var i 2009. Se mere på www.skoleol.dk.

Danmarks Idrætsforbund og Dansk Atletik Forbund med støtte fra andre involverede specialforbund står bag Skole OL 2019.

TrygFonden og Nordea-fonden støtter Skole OL sammen med Aarhus Kommune. Det er deres bidrag, der gør, at Skole OL kan udbydes som et gratis idrætstilbud for alle landets 4.-7. klasser.

Yderligere kommentarer:

Morten Brammer Olesen, finalechef for Skole OL, 60193070

Niels Nygaard, formand for DIF, 20737112

Fotokredit: Lars Møller

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Presse frise