PRM: Russisk sanktion havde stor betydning

Udelukkelsen af den russiske komité og de skærpede adgangskrav for de russiske atleter havde stor effekt. DIF bifalder, at IOC ikke hævede udelukkelsen til afslutningsceremonien.

Forud for vinter-OL i PyeongChang blev den russiske olympiske komité udelukket på grund af den store russiske dopingskandale, der er blevet belyst gennem de seneste par år. En lang række russiske atleter blev op til legene idømt karantæner, og yderligere russiske atleter blev ikke inviteret til legene i Sydkorea. Nogle russiske atleter har dog stillet op under olympisk flag, hvis de opfyldte nogle særlige krav.

DIF’s direktør, Morten Mølholm Hansen, mener, at IOC’s initiativer i forhold til Rusland har haft en klar effekt – både politisk og sportsligt.

”Hver gang man har set det olympiske flag i stedet for det russiske, er man blevet mindet om, hvad der er gået forud. Det har været et kæmpe præstigetab for Rusland, og bagtanken bag det storstilede russiske dopingprogram i forbindelse med Sochi-legene var det stik modsatte – at skaffe Rusland præstige.”

”På det sportslige niveau har der også været en klar effekt af sanktionerne, selvom ikke alle russiske atleter er blevet udelukket. Ved Sochi-legene blev Rusland den mest vindende nation, mens Rusland ved PyeonChang-legene i skrivende stund ligger uden for top-10 på medaljeranglisten. Det viser tydeligt, at IOC’s screeningsproces har haft en klar effekt,” siger DIF-direktøren.

Da IOC vedtog sanktionerne mod Rusland, blev der i afgørelsen åbnet op for, at ekskluderingen af den russiske olympiske komité kunne ophæves i forbindelse med afslutningsceremonien. Således at de russiske atleter kunne benytte deres egen fane, når ilden skal slukket. Som en konsekvens af, at to russiske atleter er blevet afsløret i doping i forbindelse med legene, valgte IOC ikke at ophæve suspenderingen forud for afslutningsceremonien.

”På et tidspunkt skal Rusland selvfølgelig tilbage, for det her er en uholdbar situation for idrætten, men jeg er tilfreds med, at IOC ikke ophæver suspenderingen inden legene er forbi. Jeg anerkender, at der er sket store positive ændringer af det russiske antidopingarbejde siden Sochi-legene, men jeg savner fortsat erkendelsen fra russisk side, og at de tager afstand fra det massive omfang af dopingsnyd. Dog har jeg bidt mærke i en ændring af retorikken i løbet legene, og det er positivt,” siger Morten Mølholm Hansen.

IOC bestyrelse modtog en rapport, inden den traf sin beslutning. Rapporten konkluderede blandt andet var, at der ikke var bevis for, at de to dopingsager skulle være en del af et systematisk dopingprogram, som tilfældet var i forbindelse med Sochi-legene. Derfor har IOC også besluttet, at suspenderingen kan ophæves i løbet af kort tid, hvis der ikke kommer yderligere dopingsager frem i lyset.

43 26 26 26http://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.