PRM: Regeringen rammer rigtigt med forslag om udenlandsk arbejdskraft

Regeringens nye udspil til at fastholde og tiltrække flere udenlandske talenter til det danske arbejdsmarked går i den helt rigtige retning. Lederne håber, at de øvrige partier vil bakke op om forslagene.

Lederne har længe efterspurgt bedre muligheder for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft til de dele af det danske arbejdsmarked, hvor der er mangel på kvalificerede hoveder og hænder. Derfor tager vi meget positivt imod regeringens nye udspil til at lette adgangen for udenlandske talenter.

- Dansk økonomi kører i højt gear netop nu. Men det kan blive en alvorlig bremseklods for den økonomiske vækst, at erhvervslivet efterhånden på flere og flere områder har svært ved at tiltrække tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft. Derfor er det helt rigtigt af regeringen at lempe på reglerne for, hvornår og hvordan man kan ansætte udlændinge, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne.

Han glæder sig blandt andet over regeringens forslag om at gøre det muligt at udbetale løn til en udenlandsk bankkonto, så udlændinge fremover ikke tvinges til at skulle oprette en konto i en dansk bank. Det er også positivt, at de regionale arbejdsmarkedsråd med regeringens forslag får mulighed for at vurdere, hvilke faggrupper der skal på den såkaldte positivliste. Det betyder, at det inden for de faggrupper vil være muligt at rekruttere udenlandsk arbejdskraft, hvis virksomhederne i regionen ikke kan skaffe dansk arbejdskraft på det felt.

Andre partier bør bakke op

Lederne ser også meget positivt på, at regeringen vil sænke beløbsgrænsen for, hvor meget udlændinge fra bestemte lande skal tjene for at kunne arbejde i Danmark. Det allerbedste ville være, at beløbsgrænsen blev sænket for alle udlændinge, som regeringen tidligere har foreslået. Men vi må jo desværre konstatere, at der ikke kan skabes politisk flertal for den ændring.

- Nu håber vi meget, at dette udspil kan finde vej gennem Folketinget. Det rummer en række gode forslag, som vil være en stor hjælp for danske erhvervsledere og dansk økonomi. Det er helt nødvendigt, at politikerne tager hånd om udfordringen med at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft, hvis vi skal fastholde den positive udvikling i den danske økonomi. Og her er mere udenlandsk arbejdskraft en vigtig del af løsningen, siger Henrik Bach Mortensen.

Søren Kudahl
pressechef i Lederne

PRM: Ledernes Hovedorganisation ser frem til at samarbejde med Mette Frederiksens nye regering26.6.2019 09:36:30 CESTPressemeddelelse

Formanden for Ledernes Hovedorganisation, Svend Askær, ønsker Mette Frederiksen tillykke med grundlaget for, at hun nu kan sætte sig i spidsen for en ny regering. Det er vigtigt, at aftalen mellem de fire partier sætter økonomisk ansvarlighed højt og åbner for mere udenlandsk arbejdskraft. - Vi vil gerne ønske Mette Frederiksen tillykke med, at der nu ligger en aftale mellem de fire partier, som gør det muligt for hende at sætte sig i spidsen for en ny regering. Ledernes Hovedorganisation ser frem til at samarbejde med den nye regering på alle de områder, hvor vi kan bidrage med at finde rigtige løsninger på baggrund af, at vores medlemmer sidder med de konkrete beslutninger i maskinrummet i de danske virksomheder og institutioner. Sådan siger Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation, som reaktion på aftalen ”Retfærdig retning for Danmark”, som Socialdemokratiet, Radikale, SF og Enhedslisten indgik sent tirsdag aften som udgangspunkt for en socialdemokratisk regering med Met

PRM: Ny regering bør lytte grundigt til vismænd18.6.2019 15:31:00 CESTPressemeddelelse

De økonomiske vismænd kommer med to afgørende meldinger, som en ny regering bør pejle efter, mener Ledernes direktør Henrik Bach Mortensen. Dels skal arbejdsudbuddet øges for at fastholde den økonomiske vækst, og dels er det stærkt begrænset, hvor meget de offentlige udgifter kan stige uden at vælte læsset for arbejdsmarkedet og dansk økonomi. Udviklingen i dansk økonomi er positiv, men vi risikerer at falde i grøften i begge sider af vejen. Det er den helt korte essens af de seneste temperaturmålinger af dansk økonomi fra både OECD’s Economic Outlook for en lille måned siden og nu de økonomiske vismænds rapport om dansk økonomi, som netop er offentliggjort. OECD advarede om, at et sammenbrud i den internationale handel kan ramme hele verdensøkonomien – herunder også Danmark – hårdt. Og vismændene i Det Økonomiske Råd peger på en række andre faresignaler, som den kommende danske regering bør være meget opmærksom på. - Vismændene gør det meget klart, at hvis den økonomiske fremgang i Da

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.