PRM: Regeringen rammer rigtigt med forslag om udenlandsk arbejdskraft

Regeringens nye udspil til at fastholde og tiltrække flere udenlandske talenter til det danske arbejdsmarked går i den helt rigtige retning. Lederne håber, at de øvrige partier vil bakke op om forslagene.

Lederne har længe efterspurgt bedre muligheder for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft til de dele af det danske arbejdsmarked, hvor der er mangel på kvalificerede hoveder og hænder. Derfor tager vi meget positivt imod regeringens nye udspil til at lette adgangen for udenlandske talenter.

- Dansk økonomi kører i højt gear netop nu. Men det kan blive en alvorlig bremseklods for den økonomiske vækst, at erhvervslivet efterhånden på flere og flere områder har svært ved at tiltrække tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft. Derfor er det helt rigtigt af regeringen at lempe på reglerne for, hvornår og hvordan man kan ansætte udlændinge, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne.

Han glæder sig blandt andet over regeringens forslag om at gøre det muligt at udbetale løn til en udenlandsk bankkonto, så udlændinge fremover ikke tvinges til at skulle oprette en konto i en dansk bank. Det er også positivt, at de regionale arbejdsmarkedsråd med regeringens forslag får mulighed for at vurdere, hvilke faggrupper der skal på den såkaldte positivliste. Det betyder, at det inden for de faggrupper vil være muligt at rekruttere udenlandsk arbejdskraft, hvis virksomhederne i regionen ikke kan skaffe dansk arbejdskraft på det felt.

Andre partier bør bakke op

Lederne ser også meget positivt på, at regeringen vil sænke beløbsgrænsen for, hvor meget udlændinge fra bestemte lande skal tjene for at kunne arbejde i Danmark. Det allerbedste ville være, at beløbsgrænsen blev sænket for alle udlændinge, som regeringen tidligere har foreslået. Men vi må jo desværre konstatere, at der ikke kan skabes politisk flertal for den ændring.

- Nu håber vi meget, at dette udspil kan finde vej gennem Folketinget. Det rummer en række gode forslag, som vil være en stor hjælp for danske erhvervsledere og dansk økonomi. Det er helt nødvendigt, at politikerne tager hånd om udfordringen med at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft, hvis vi skal fastholde den positive udvikling i den danske økonomi. Og her er mere udenlandsk arbejdskraft en vigtig del af løsningen, siger Henrik Bach Mortensen.

Søren Kudahl
pressechef i Lederne

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et