PRM: OECD-rapport og vismandsrapport understreger behov for klogt miks af reformer

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

OECD har her til formiddag offentliggjort organisationens nye ”Economic Outlook” med bud på den økonomiske udvikling i hele OECD-området og i Danmark. OECD fokuserer på det korte sigt på risikoen for, at det økonomiske opsving brænder sammen, nu hvor danske økonomi nærmer sig fuld kapacitet, og peger ligesom Det Økonomiske Råd på behovet for initiativer, som kan sænke presset i økonomien og øge udbuddet af arbejdskraft.

- OECD- og DØR-rapporten lægger op til et klogt miks af reformer. På kort sigt gælder det om at sikre en forlængelse af det økonomiske opsving. Men på det lange sigt bør dagsordenen fortsat handle om at styrke langsigtet vækst og velstand i dansk økonomi. Som vismændene i DØR pegede på i sin rapport tirsdag, er der samfundsøkonomisk råderum til reformer, som styrker økonomiens grundlæggende strukturer, siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

Set i sammenhæng er der derfor behov for at styrke arbejdsudbuddet gennem initiativer, som sikrer bedre rammer for ansættelse af flere kvalificerede udlændinge, fremmer integration af indvandrere og fastholder seniorer på arbejdsmarkedet.

- Men derudover skal vi udnytte den meget positive udsigt til finanspolitisk holdbarhed til investeringer, som fremmer den fremtidige produktivitet og vækst. Det gælder først og fremmest investeringer i uddannelse gennem hele livet. Uddannelse er afgørende for, at virksomhederne i fremtiden kan få den kvalificerede arbejdskraft, de har brug for. Det vil øge produktiviteten i samfundet og ikke mindst få mange flere personer med i en positiv økonomisk udvikling, siger Henrik Bach Mortensen.

Ledernes direktør understreger, at det er særligt vigtigt, at vi får mere leder- og efteruddannelse i forlængelse af trepartsaftalen om VEU, bedre erhvervsuddannelser og mere udbredte STEM-kvalifikationer. Derudover bør væksten styrkes gennem lavere beskatning på arbejdskraft, som også OECD lægger op til.

Når det gælder den internationale økonomi, forudser OECD relativt positive resultater. Den globale vækst vil være omkring 4 procent. Der vil være stigende verdenshandel på omkring 5 procent både i år og næste år. Samtidig når ledigheden det laveste niveau siden 1980.

- Men internationalt er der en række risikofelter. Der er fare for flere restriktioner i den internationale handel, stigende inflation og renter, ligesom der er en udbredt mangel på de rette kvalifikationer i arbejdsstyrkerne. Derfor bør der generelt satses mere på investeringer i uddannelsesinitiativer, fastslår Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef, Lederne
E-mail: mmo@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et