PRM: OECD-rapport og vismandsrapport understreger behov for klogt miks af reformer

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

OECD har her til formiddag offentliggjort organisationens nye ”Economic Outlook” med bud på den økonomiske udvikling i hele OECD-området og i Danmark. OECD fokuserer på det korte sigt på risikoen for, at det økonomiske opsving brænder sammen, nu hvor danske økonomi nærmer sig fuld kapacitet, og peger ligesom Det Økonomiske Råd på behovet for initiativer, som kan sænke presset i økonomien og øge udbuddet af arbejdskraft.

- OECD- og DØR-rapporten lægger op til et klogt miks af reformer. På kort sigt gælder det om at sikre en forlængelse af det økonomiske opsving. Men på det lange sigt bør dagsordenen fortsat handle om at styrke langsigtet vækst og velstand i dansk økonomi. Som vismændene i DØR pegede på i sin rapport tirsdag, er der samfundsøkonomisk råderum til reformer, som styrker økonomiens grundlæggende strukturer, siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

Set i sammenhæng er der derfor behov for at styrke arbejdsudbuddet gennem initiativer, som sikrer bedre rammer for ansættelse af flere kvalificerede udlændinge, fremmer integration af indvandrere og fastholder seniorer på arbejdsmarkedet.

- Men derudover skal vi udnytte den meget positive udsigt til finanspolitisk holdbarhed til investeringer, som fremmer den fremtidige produktivitet og vækst. Det gælder først og fremmest investeringer i uddannelse gennem hele livet. Uddannelse er afgørende for, at virksomhederne i fremtiden kan få den kvalificerede arbejdskraft, de har brug for. Det vil øge produktiviteten i samfundet og ikke mindst få mange flere personer med i en positiv økonomisk udvikling, siger Henrik Bach Mortensen.

Ledernes direktør understreger, at det er særligt vigtigt, at vi får mere leder- og efteruddannelse i forlængelse af trepartsaftalen om VEU, bedre erhvervsuddannelser og mere udbredte STEM-kvalifikationer. Derudover bør væksten styrkes gennem lavere beskatning på arbejdskraft, som også OECD lægger op til.

Når det gælder den internationale økonomi, forudser OECD relativt positive resultater. Den globale vækst vil være omkring 4 procent. Der vil være stigende verdenshandel på omkring 5 procent både i år og næste år. Samtidig når ledigheden det laveste niveau siden 1980.

- Men internationalt er der en række risikofelter. Der er fare for flere restriktioner i den internationale handel, stigende inflation og renter, ligesom der er en udbredt mangel på de rette kvalifikationer i arbejdsstyrkerne. Derfor bør der generelt satses mere på investeringer i uddannelsesinitiativer, fastslår Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef, Lederne
E-mail: mmo@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Ny regering bør lytte grundigt til vismænd18.6.2019 15:31:00 CESTPressemeddelelse

De økonomiske vismænd kommer med to afgørende meldinger, som en ny regering bør pejle efter, mener Ledernes direktør Henrik Bach Mortensen. Dels skal arbejdsudbuddet øges for at fastholde den økonomiske vækst, og dels er det stærkt begrænset, hvor meget de offentlige udgifter kan stige uden at vælte læsset for arbejdsmarkedet og dansk økonomi. Udviklingen i dansk økonomi er positiv, men vi risikerer at falde i grøften i begge sider af vejen. Det er den helt korte essens af de seneste temperaturmålinger af dansk økonomi fra både OECD’s Economic Outlook for en lille måned siden og nu de økonomiske vismænds rapport om dansk økonomi, som netop er offentliggjort. OECD advarede om, at et sammenbrud i den internationale handel kan ramme hele verdensøkonomien – herunder også Danmark – hårdt. Og vismændene i Det Økonomiske Råd peger på en række andre faresignaler, som den kommende danske regering bør være meget opmærksom på. - Vismændene gør det meget klart, at hvis den økonomiske fremgang i Da

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande