PRM: OECD-rapport og vismandsrapport understreger behov for klogt miks af reformer

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

OECD har her til formiddag offentliggjort organisationens nye ”Economic Outlook” med bud på den økonomiske udvikling i hele OECD-området og i Danmark. OECD fokuserer på det korte sigt på risikoen for, at det økonomiske opsving brænder sammen, nu hvor danske økonomi nærmer sig fuld kapacitet, og peger ligesom Det Økonomiske Råd på behovet for initiativer, som kan sænke presset i økonomien og øge udbuddet af arbejdskraft.

- OECD- og DØR-rapporten lægger op til et klogt miks af reformer. På kort sigt gælder det om at sikre en forlængelse af det økonomiske opsving. Men på det lange sigt bør dagsordenen fortsat handle om at styrke langsigtet vækst og velstand i dansk økonomi. Som vismændene i DØR pegede på i sin rapport tirsdag, er der samfundsøkonomisk råderum til reformer, som styrker økonomiens grundlæggende strukturer, siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

Set i sammenhæng er der derfor behov for at styrke arbejdsudbuddet gennem initiativer, som sikrer bedre rammer for ansættelse af flere kvalificerede udlændinge, fremmer integration af indvandrere og fastholder seniorer på arbejdsmarkedet.

- Men derudover skal vi udnytte den meget positive udsigt til finanspolitisk holdbarhed til investeringer, som fremmer den fremtidige produktivitet og vækst. Det gælder først og fremmest investeringer i uddannelse gennem hele livet. Uddannelse er afgørende for, at virksomhederne i fremtiden kan få den kvalificerede arbejdskraft, de har brug for. Det vil øge produktiviteten i samfundet og ikke mindst få mange flere personer med i en positiv økonomisk udvikling, siger Henrik Bach Mortensen.

Ledernes direktør understreger, at det er særligt vigtigt, at vi får mere leder- og efteruddannelse i forlængelse af trepartsaftalen om VEU, bedre erhvervsuddannelser og mere udbredte STEM-kvalifikationer. Derudover bør væksten styrkes gennem lavere beskatning på arbejdskraft, som også OECD lægger op til.

Når det gælder den internationale økonomi, forudser OECD relativt positive resultater. Den globale vækst vil være omkring 4 procent. Der vil være stigende verdenshandel på omkring 5 procent både i år og næste år. Samtidig når ledigheden det laveste niveau siden 1980.

- Men internationalt er der en række risikofelter. Der er fare for flere restriktioner i den internationale handel, stigende inflation og renter, ligesom der er en udbredt mangel på de rette kvalifikationer i arbejdsstyrkerne. Derfor bør der generelt satses mere på investeringer i uddannelsesinitiativer, fastslår Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef, Lederne
E-mail: mmo@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Lederne Sydøstjylland inviterer til konference om nye kompetencekrav til lederen19.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejdere bliver ældre og ældre? Lederne Sydøstjylland vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 14. november - blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed. På konferencen kan deltagerne blandt andet høre tidligere jægersoldat og mentaltræner B.S. Christiansen, der vil give budskaber og værktøjer til, hvordan deltagerne kan blive ved med at udvikle sig gennem nye spændende udfordringer – noget som B. S. Christiansen selv har erfaring med, og som deltagerne kan få indsigt i og lære fra. Del

PRM: Fem ledere nomineret til lederpris10.10.2018 09:44pressemeddelelse

Fem ledere fra fem forskellige brancher udgør feltet, der i år dyster om Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder. Vinderen kåres den 21. november for 17. gang. Årets Leder 2018 kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Bodil Nyboe Andersen, Johan Bülow og sidste års vinder, CEO Niels Buus fra GomSpace, som er verdens førende producent af nanosatellitter. I år skal vinderen finde blandt følgende fem kandidater: Co-ceo Anders Hedegaard, GN Store Nord Leder Frank Villumsen, Vilde Vulkaner Partner og koncerndirektør André Rogaczewski, Netcompany Global Chief of Staff (fra 1. december) Mai-Britt Poulsen, Boston Consulting Group Direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus, Aalborg Læs mere og stem på kandidaterne på Ledernes hjemmeside