PRM: OECD-rapport og vismandsrapport understreger behov for klogt miks af reformer

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

OECD har her til formiddag offentliggjort organisationens nye ”Economic Outlook” med bud på den økonomiske udvikling i hele OECD-området og i Danmark. OECD fokuserer på det korte sigt på risikoen for, at det økonomiske opsving brænder sammen, nu hvor danske økonomi nærmer sig fuld kapacitet, og peger ligesom Det Økonomiske Råd på behovet for initiativer, som kan sænke presset i økonomien og øge udbuddet af arbejdskraft.

- OECD- og DØR-rapporten lægger op til et klogt miks af reformer. På kort sigt gælder det om at sikre en forlængelse af det økonomiske opsving. Men på det lange sigt bør dagsordenen fortsat handle om at styrke langsigtet vækst og velstand i dansk økonomi. Som vismændene i DØR pegede på i sin rapport tirsdag, er der samfundsøkonomisk råderum til reformer, som styrker økonomiens grundlæggende strukturer, siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

Set i sammenhæng er der derfor behov for at styrke arbejdsudbuddet gennem initiativer, som sikrer bedre rammer for ansættelse af flere kvalificerede udlændinge, fremmer integration af indvandrere og fastholder seniorer på arbejdsmarkedet.

- Men derudover skal vi udnytte den meget positive udsigt til finanspolitisk holdbarhed til investeringer, som fremmer den fremtidige produktivitet og vækst. Det gælder først og fremmest investeringer i uddannelse gennem hele livet. Uddannelse er afgørende for, at virksomhederne i fremtiden kan få den kvalificerede arbejdskraft, de har brug for. Det vil øge produktiviteten i samfundet og ikke mindst få mange flere personer med i en positiv økonomisk udvikling, siger Henrik Bach Mortensen.

Ledernes direktør understreger, at det er særligt vigtigt, at vi får mere leder- og efteruddannelse i forlængelse af trepartsaftalen om VEU, bedre erhvervsuddannelser og mere udbredte STEM-kvalifikationer. Derudover bør væksten styrkes gennem lavere beskatning på arbejdskraft, som også OECD lægger op til.

Når det gælder den internationale økonomi, forudser OECD relativt positive resultater. Den globale vækst vil være omkring 4 procent. Der vil være stigende verdenshandel på omkring 5 procent både i år og næste år. Samtidig når ledigheden det laveste niveau siden 1980.

- Men internationalt er der en række risikofelter. Der er fare for flere restriktioner i den internationale handel, stigende inflation og renter, ligesom der er en udbredt mangel på de rette kvalifikationer i arbejdsstyrkerne. Derfor bør der generelt satses mere på investeringer i uddannelsesinitiativer, fastslår Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef, Lederne
E-mail: mmo@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Slip de offentlige ledere fri12.6.2018 11:14pressemeddelelse

Det er på tide, at Lederne får deres egne aftaler og ikke står under samme overenskomster som deres ansatte, siger Ledernes formand, Svend Askær. Som leder har man en særlig loyalitetsforpligtelse over for sin arbejdsgiver. Derfor bør de offentlige ledere ikke være organiseret i samme faglige organisation som deres medarbejdere. Det siger Ledernes formand, Svend Askær, i en reaktion på anbefalingerne fra Ledelseskommissionen nedsat af regeringen. - Ledere i den offentlige sektor skal derfor hurtigst muligt have egen forhandlingsret gennem en lederorganisation, der sikrer dem en uafhængig position i aftalesystemet. Sådan er forholdene i dag for ledere i den private sektor, mens de offentlige ledere typisk er medlem af samme organisation som deres medarbejdere, uddyber Svend Askær. Han mener, at politikerne kan lære af arbejdsgivere i det private, når det gælder forholdet til ledere. - Politikere skal lære at tage deres arbejdsgiversansvar alvorligt og bakke deres ledere op. I det privat

Lederne: Brug for klare rammer for offentlige ledere9.6.2018 10:03pressemeddelelse

De såkaldte udviklingspaneler har lørdag morgen offentliggjort en række anbefalinger til at forbedre rammerne for at være leder i den offentlige sektor. Panelerne har også peget på relevante udfordringer omkring styringen af den offentlige sektor. Hos Lederne glæder direktør Henrik Bach Mortensen sig over, at panelerne peger på, at nytænkning af rammerne for ledelse er helt afgørende for udvikling af den offentlige sektor. - Det er dog alt for forenklet blot at pege på kompetenceudvikling af ledere som løsningen. Der er i stedet brug for klare rammer for, hvordan man skal være leder i den offentlige sektor. Det er derfor afgørende, at Ledelseskommissionen kommer hele vejen rundt og peger på konkrete løsninger, der kan skabe rammer for effektiv ledelse i den offentlige sektor, siger Henrik Bach Mortensen med henvisning til regeringens ledelseskommission, der i næste ventes at offentliggøre sine anbefalinger om ledelse i det offentlige. Udviklingspanelerne foreslår i dag blandt andet et