PRM: OECD-rapport og vismandsrapport understreger behov for klogt miks af reformer

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

OECD har her til formiddag offentliggjort organisationens nye ”Economic Outlook” med bud på den økonomiske udvikling i hele OECD-området og i Danmark. OECD fokuserer på det korte sigt på risikoen for, at det økonomiske opsving brænder sammen, nu hvor danske økonomi nærmer sig fuld kapacitet, og peger ligesom Det Økonomiske Råd på behovet for initiativer, som kan sænke presset i økonomien og øge udbuddet af arbejdskraft.

- OECD- og DØR-rapporten lægger op til et klogt miks af reformer. På kort sigt gælder det om at sikre en forlængelse af det økonomiske opsving. Men på det lange sigt bør dagsordenen fortsat handle om at styrke langsigtet vækst og velstand i dansk økonomi. Som vismændene i DØR pegede på i sin rapport tirsdag, er der samfundsøkonomisk råderum til reformer, som styrker økonomiens grundlæggende strukturer, siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

Set i sammenhæng er der derfor behov for at styrke arbejdsudbuddet gennem initiativer, som sikrer bedre rammer for ansættelse af flere kvalificerede udlændinge, fremmer integration af indvandrere og fastholder seniorer på arbejdsmarkedet.

- Men derudover skal vi udnytte den meget positive udsigt til finanspolitisk holdbarhed til investeringer, som fremmer den fremtidige produktivitet og vækst. Det gælder først og fremmest investeringer i uddannelse gennem hele livet. Uddannelse er afgørende for, at virksomhederne i fremtiden kan få den kvalificerede arbejdskraft, de har brug for. Det vil øge produktiviteten i samfundet og ikke mindst få mange flere personer med i en positiv økonomisk udvikling, siger Henrik Bach Mortensen.

Ledernes direktør understreger, at det er særligt vigtigt, at vi får mere leder- og efteruddannelse i forlængelse af trepartsaftalen om VEU, bedre erhvervsuddannelser og mere udbredte STEM-kvalifikationer. Derudover bør væksten styrkes gennem lavere beskatning på arbejdskraft, som også OECD lægger op til.

Når det gælder den internationale økonomi, forudser OECD relativt positive resultater. Den globale vækst vil være omkring 4 procent. Der vil være stigende verdenshandel på omkring 5 procent både i år og næste år. Samtidig når ledigheden det laveste niveau siden 1980.

- Men internationalt er der en række risikofelter. Der er fare for flere restriktioner i den internationale handel, stigende inflation og renter, ligesom der er en udbredt mangel på de rette kvalifikationer i arbejdsstyrkerne. Derfor bør der generelt satses mere på investeringer i uddannelsesinitiativer, fastslår Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef, Lederne
E-mail: mmo@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned. En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR. På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen. - Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kv