PRM: Ny regering bør lytte grundigt til vismænd

Direktør i Lederne Henrik Bach Mortensen

De økonomiske vismænd kommer med to afgørende meldinger, som en ny regering bør pejle efter, mener Ledernes direktør Henrik Bach Mortensen. Dels skal arbejdsudbuddet øges for at fastholde den økonomiske vækst, og dels er det stærkt begrænset, hvor meget de offentlige udgifter kan stige uden at vælte læsset for arbejdsmarkedet og dansk økonomi.

Udviklingen i dansk økonomi er positiv, men vi risikerer at falde i grøften i begge sider af vejen. Det er den helt korte essens af de seneste temperaturmålinger af dansk økonomi fra både OECD’s Economic Outlook for en lille måned siden og nu de økonomiske vismænds rapport om dansk økonomi, som netop er offentliggjort.

OECD advarede om, at et sammenbrud i den internationale handel kan ramme hele verdensøkonomien – herunder også Danmark – hårdt. Og vismændene i Det Økonomiske Råd peger på en række andre faresignaler, som den kommende danske regering bør være meget opmærksom på.

- Vismændene gør det meget klart, at hvis den økonomiske fremgang i Danmark skal fastholdes, skal der tilføres mere arbejdskraft. Det kan ske ved, at flere seniorer bliver længere på arbejdsmarkedet eller ved at åbne dansk økonomi og danske virksomheder for mere kvalificeret udenlandsk arbejdskraft, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne.

De offentlige udgifter skal holdes nede

Henrik Bach Mortensen hæfter sig også ved vismændenes vurdering af, at råderummet for vækst i de offentlige udgifter er stærkt begrænset. Kommunernes træk på økonomiens ressourcer er vokset mere end forudset, og det presser arbejdsmarkedet og dansk økonomi.

- Hvis der skal afsættes flere ressourcer til offentlig service, for eksempel højere normeringer i daginstitutioner, eller hvis der skal investeres mere i et bæredygtigt miljø, kræver det, at de eksisterende ressourcer i den offentlige økonomi udnyttes bedre. Der er ikke basis for at svække dynamikken i dansk økonomi gennem øgede indkomstskatter eller skatter på virksomhederne – det vil blot modvirke den økonomiske udvikling og vækst, som er grundlaget for både familiernes økonomi og velfærdssamfundet, siger Henrik Bach Mortensen.

Han opfordrer derfor partierne i de igangværende forhandlinger om dannelsen af en ny regering til at være meget opmærksomme på de faresignaler, som de økonomiske vismænd peger på.

- Det kan siges helt kort: Den nye regering bør tage initiativer, der øger arbejdsudbuddet. Og den bør være meget varsom med at skrue op for de offentlige udgifter. Ellers gambler den med samfundsøkonomien og selve fundamentet for at have en velfungerende offentlig sektor, siger Henrik Bach Mortensen.

Søren Kudahl
Pressechef, Lederne
Telefon: 3283 3468
E-mail: sku@lederne.dk

Direktør i Lederne Henrik Bach Mortensen

Kvindelige ledere tjener 13 procent mindre end deres mandlige kolleger9.12.2019 09:23:58 CETPressemeddelelse

Ledernes nye lønstatistik viser, at de kvindelige medlemmer i den private sektor i gennemsnit tjener 13,3 procent mindre end mændene. Halvdelen af forskellen kan dog forklares med forskelle i blandt andet branche, uddannelse og anciennitet. Lederne mener, at barselsreglerne skal ændres for at fremme kvinders løn- og karriereudvikling. Og det er meget glædeligt, at DI nu også støtter mere orlov til mænd.

Julefrokosten er også for chefen3.12.2019 16:10:00 CETPressemeddelelse

Julefrokosterne rundt omkring på landets arbejdspladser er i disse uger i fuld gang. Og en ægte dansk julefest er for mange lig med fest, dans og masser af alkohol. Men hvordan skal chefen forholde sig til festen? Det har Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver og teamchef hos Lederne, tre gode råd til. 1) Deltag til festen! Det første og vigtigste råd er, at du skal deltage til festen – hvis altså du kan. Julefrokosten er lige så meget din fest, som den er medarbejdernes. Og vælger du at blive hjemme, kan det sende et signal til dine medarbejdere om, at du ikke vil bruge tid på dem. Hvornår du skal tage hjem, afhænger af dit eget humør og stemningen. Vær opmærksom på dine medarbejdere og mærk ’temperaturen’ til festen – og lad vær med at tage tidligt hjem ’bare fordi’. En tidlig retræte kan måske blive opfattet som om, du ikke er komfortabel i samværet med dine medarbejdere. 2) Beslut dig for din rolle – inden festen starter Om du som leder skal holde dig til sodavand og gå tidligt hjem e