PRM: Ny regering bør lytte grundigt til vismænd

Direktør i Lederne Henrik Bach Mortensen

De økonomiske vismænd kommer med to afgørende meldinger, som en ny regering bør pejle efter, mener Ledernes direktør Henrik Bach Mortensen. Dels skal arbejdsudbuddet øges for at fastholde den økonomiske vækst, og dels er det stærkt begrænset, hvor meget de offentlige udgifter kan stige uden at vælte læsset for arbejdsmarkedet og dansk økonomi.

Udviklingen i dansk økonomi er positiv, men vi risikerer at falde i grøften i begge sider af vejen. Det er den helt korte essens af de seneste temperaturmålinger af dansk økonomi fra både OECD’s Economic Outlook for en lille måned siden og nu de økonomiske vismænds rapport om dansk økonomi, som netop er offentliggjort.

OECD advarede om, at et sammenbrud i den internationale handel kan ramme hele verdensøkonomien – herunder også Danmark – hårdt. Og vismændene i Det Økonomiske Råd peger på en række andre faresignaler, som den kommende danske regering bør være meget opmærksom på.

- Vismændene gør det meget klart, at hvis den økonomiske fremgang i Danmark skal fastholdes, skal der tilføres mere arbejdskraft. Det kan ske ved, at flere seniorer bliver længere på arbejdsmarkedet eller ved at åbne dansk økonomi og danske virksomheder for mere kvalificeret udenlandsk arbejdskraft, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne.

De offentlige udgifter skal holdes nede

Henrik Bach Mortensen hæfter sig også ved vismændenes vurdering af, at råderummet for vækst i de offentlige udgifter er stærkt begrænset. Kommunernes træk på økonomiens ressourcer er vokset mere end forudset, og det presser arbejdsmarkedet og dansk økonomi.

- Hvis der skal afsættes flere ressourcer til offentlig service, for eksempel højere normeringer i daginstitutioner, eller hvis der skal investeres mere i et bæredygtigt miljø, kræver det, at de eksisterende ressourcer i den offentlige økonomi udnyttes bedre. Der er ikke basis for at svække dynamikken i dansk økonomi gennem øgede indkomstskatter eller skatter på virksomhederne – det vil blot modvirke den økonomiske udvikling og vækst, som er grundlaget for både familiernes økonomi og velfærdssamfundet, siger Henrik Bach Mortensen.

Han opfordrer derfor partierne i de igangværende forhandlinger om dannelsen af en ny regering til at være meget opmærksomme på de faresignaler, som de økonomiske vismænd peger på.

- Det kan siges helt kort: Den nye regering bør tage initiativer, der øger arbejdsudbuddet. Og den bør være meget varsom med at skrue op for de offentlige udgifter. Ellers gambler den med samfundsøkonomien og selve fundamentet for at have en velfungerende offentlig sektor, siger Henrik Bach Mortensen.

Søren Kudahl
Pressechef, Lederne
Telefon: 3283 3468
E-mail: sku@lederne.dk

Direktør i Lederne Henrik Bach Mortensen

Glædeligt at løngab mellem kønnene skrumper14.9.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Der bliver mindre og mindre forskel på mænds og kvinders løn, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Lederne foreslår at dele barselsdagpengene ligeligt mellem forældrene for at skubbe ydere til udviklingen. De nyeste tal viser, at kvinder i 2018 tjener 12,8 procent mindre end mænd. Ti år tidligere, i 2008, var forskellen på 15,6 procent. - Det er en glædelig udvikling, og vi ser frem til, at forskellen i lønniveau mellem mænd og kvinder helt forsvinder. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at løngabet mellem mor og far er mindre i familier, hvor fædre tager mere barsel, så moren kommer hurtigere tilbage i job. Derfor regner vi med, at kommende EU-regler om en mere ligelig fordeling af barselsreglerne vil skubbe til den positive lønudvikling, siger Nanna Simone Jensen, ligestillingspolitisk konsulent hos Lederne. De kommende EU-regler indebærer, at begge forældre har ret til mindst 8 ugers barselsdagpenge. Lederne ser dog gerne, at vi i Danmark er mere ambitiøse og deler de 32 ugers bars

Vindervirksomheder skal være bæredygtige og digitale9.9.2019 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Vi er midt i en transformation, hvor den digitale verden udfordrer vores traditionelle opfattelse af, hvad en arbejdsplads er, og det stiller nye krav til virksomheder, ledere og medarbejdere. Med konferencen ’Fremtidens Arbejdsplads’ sætter Lederne Østjylland fokus på netop dette og kigger nærmere på, hvordan man som leder kan være med til at skabe de bedste rammer for sig selv og sine medarbejdere, så arbejdspladsen kan imødegå omstillingen med en kombination af god menneskelig balance og konkurrencekraft. Bæredygtighed og digitalisering er de nye business-buzzwords Hvis deltagerne vil vide lidt om, hvilke tendenser de skal holde øje med, så holder Carsten Beck, som er fremtidsforsker på Instituttet for Fremtidsforskning, oplæg om kommende megatrends i samfundet, og han kommer blandt andet ind på, hvordan fremtidens vindere bliver de virksomheder, som kombinerer de kortsigtede og langsigtede mål i deres planlægning. Mød også Varan Pathmanathan, som er såkaldt millennial, iværksætter

Vindervirksomheder skal være bæredygtige og digitale9.9.2019 14:00:31 CESTPressemeddelelse

PRM LEDERNE: HELT RIGTIGT AT FJERNE OPHOLDSKRAVET26.8.2019 10:34:56 CESTPressemeddelelse

Hos Lederne ser man med glæde på, at beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har garanteret, at regeringen vil fjerne opholdskravet. - Vi er meget glade for beskæftigelsesministerens melding. Det er den helt rigtige beslutning, og det vil gavne dansk erhvervsliv. Vi har brug for både ledere og andre dygtige medarbejdere, der rejser ud og får erfaring ude i verden, siger Berit Toft Fihl, politisk chef i Lederne. Ledernes a-kasse har flere gange, inden opholdskravet blev vedtaget, advaret mod at opholdskravet vil afskrække danskere fra at rejse til udlandet og tage værdifuld erfaring med hjem.

PRM: Skuffende tal for kvinder på STEM-studier25.7.2019 18:00:00 CESTPressemeddelelse

Dagens tal for optaget på de videregående uddannelser er sørgelig læsning, mener uddannelseschef hos Lederne, Thomas Christensen. Han hæfter sig ved, at der i år kun er 32 procent kvindelige studerende på de såkaldte STEM-uddannelser (Science, Technology, Engineering og Mathematics). Det er en meget lille fremgang på en procent i forhold til sidste år, da andelen af kvinder var 31 procent. - Jeg havde faktisk troet, at vi i år ville se en væsentlig fremgang på området. Derfor er de nye tal skuffende. Set i internationalt perspektiv ligger Danmark i den tunge ende. I en række lande som eksempelvis Algeriet, Jorden og Tyrkiet er kvinderne bedre præsenteret på de tekniske uddannelser end i Danmark. Vi har brug for at tiltrække så mange talenter som muligt til STEM-uddannelserne. Derfor skal vi selvfølgelig også sørge for, at så mange kvinder som muligt finder vej til uddannelserne, siger han. Lederne mener, at der er brug for at gøre en ekstraordinær indsats, hvis der skal flere kvinder i