PRM: Ny økonomisk dagsorden for Danmark: Grib mulighederne for vækst

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Den netop offentliggjorte rapport fra Det Økonomiske Råd understreger tydeligt, at der er behov for en ny økonomisk dagsorden i dansk politik, som både har fokus på de positive langsigtede vækstmuligheder og på den truende mangel på arbejdskraft på den korte bane. Det fastslår direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen i en kommentar til vismandsrapporten.

Rapporten viser, at dansk økonomi ikke længere er tynget af gammelkendte underskud på betalingsbalance og statsfinanser eller af pressede eksporterhverv. Derfor bør regeringen og Folketinget ifølge Henrik Bach Mortensen samles om en helt anderledes tænkning i den økonomiske politik, som bedst muligt kan styrke beskæftigelse og velstand i de kommende årtier.

- På kort sigt er det en risiko, at arbejdsmarkedet og kapaciteten strammer til, så vi kommer til at opleve alt for hurtig afslutning af det økonomiske opsving. Derfor haster det med initiativer, som kan øge virksomhedernes muligheder for at øge produktion og beskæftigelse, siger Henrik Bach Mortensen.

Truslen om mangel på arbejdskraft skal afbødes på mindst tre områder: Mulighederne for at rekruttere udlændinge til attraktive jobs skal forbedres. Fremgangen i indvandreres beskæftigelse skal understøttes. Og der bør iværksættes nye initiativer, som fastholder seniorer på arbejdsmarkedet.

- Men det helt afgørende er at træffe de rigtige politiske valg på det lange sigt. DØR-rapporten understreger, at der er god samfundsøkonomisk plads til at forbedre helt grundlæggende strukturer i dansk økonomi uden at true ligevægten i de offentlige finanser. Vi skal prioritere fremtidig produktivitet, vækst og velstand. Der skal investeres i mere i efter- og ledelsesuddannelse i forlængelse af trepartsaftalen om VEU. Vi skal forbedre uddannelsesresultaterne for de mange unge, som har svært ved at komme videre efter folkeskolen, og der skal afsættes yderligere ressourcer til både erhvervsuddannelser og STEM-kompetencer, siger Henrik Bach Mortensen.

Samtidig bør der være en yderligere tilskyndelse til at bidrage mere på arbejdsmarkedet gennem højere beskæftigelsesfradrag og lavere marginalskatter.

- Danmark er ikke kommet sovende til en sund samfundsøkonomi. Det er resultatet af mange års politisk krævende og ambitiøse reformer. Derfor er det tilsvarende vigtigt, at det nye samfundsøkonomiske råderum anvendes til at sikre fremtidig vækst og velstand og ikke anvendes til kortsigtede forøgelser af ”populære” offentlige udgifter, understreger Henrik Bach Mortensen.

Yderligere oplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør
E-mail: hmo@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef

E-mail: mmo@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et