PRM: Ny økonomisk dagsorden for Danmark: Grib mulighederne for vækst

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Den netop offentliggjorte rapport fra Det Økonomiske Råd understreger tydeligt, at der er behov for en ny økonomisk dagsorden i dansk politik, som både har fokus på de positive langsigtede vækstmuligheder og på den truende mangel på arbejdskraft på den korte bane. Det fastslår direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen i en kommentar til vismandsrapporten.

Rapporten viser, at dansk økonomi ikke længere er tynget af gammelkendte underskud på betalingsbalance og statsfinanser eller af pressede eksporterhverv. Derfor bør regeringen og Folketinget ifølge Henrik Bach Mortensen samles om en helt anderledes tænkning i den økonomiske politik, som bedst muligt kan styrke beskæftigelse og velstand i de kommende årtier.

- På kort sigt er det en risiko, at arbejdsmarkedet og kapaciteten strammer til, så vi kommer til at opleve alt for hurtig afslutning af det økonomiske opsving. Derfor haster det med initiativer, som kan øge virksomhedernes muligheder for at øge produktion og beskæftigelse, siger Henrik Bach Mortensen.

Truslen om mangel på arbejdskraft skal afbødes på mindst tre områder: Mulighederne for at rekruttere udlændinge til attraktive jobs skal forbedres. Fremgangen i indvandreres beskæftigelse skal understøttes. Og der bør iværksættes nye initiativer, som fastholder seniorer på arbejdsmarkedet.

- Men det helt afgørende er at træffe de rigtige politiske valg på det lange sigt. DØR-rapporten understreger, at der er god samfundsøkonomisk plads til at forbedre helt grundlæggende strukturer i dansk økonomi uden at true ligevægten i de offentlige finanser. Vi skal prioritere fremtidig produktivitet, vækst og velstand. Der skal investeres i mere i efter- og ledelsesuddannelse i forlængelse af trepartsaftalen om VEU. Vi skal forbedre uddannelsesresultaterne for de mange unge, som har svært ved at komme videre efter folkeskolen, og der skal afsættes yderligere ressourcer til både erhvervsuddannelser og STEM-kompetencer, siger Henrik Bach Mortensen.

Samtidig bør der være en yderligere tilskyndelse til at bidrage mere på arbejdsmarkedet gennem højere beskæftigelsesfradrag og lavere marginalskatter.

- Danmark er ikke kommet sovende til en sund samfundsøkonomi. Det er resultatet af mange års politisk krævende og ambitiøse reformer. Derfor er det tilsvarende vigtigt, at det nye samfundsøkonomiske råderum anvendes til at sikre fremtidig vækst og velstand og ikke anvendes til kortsigtede forøgelser af ”populære” offentlige udgifter, understreger Henrik Bach Mortensen.

Yderligere oplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør
E-mail: hmo@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef

E-mail: mmo@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Lederne Sydøstjylland inviterer til konference om nye kompetencekrav til lederen19.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejdere bliver ældre og ældre? Lederne Sydøstjylland vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 14. november - blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed. På konferencen kan deltagerne blandt andet høre tidligere jægersoldat og mentaltræner B.S. Christiansen, der vil give budskaber og værktøjer til, hvordan deltagerne kan blive ved med at udvikle sig gennem nye spændende udfordringer – noget som B. S. Christiansen selv har erfaring med, og som deltagerne kan få indsigt i og lære fra. Del

PRM: Fem ledere nomineret til lederpris10.10.2018 09:44pressemeddelelse

Fem ledere fra fem forskellige brancher udgør feltet, der i år dyster om Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder. Vinderen kåres den 21. november for 17. gang. Årets Leder 2018 kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Bodil Nyboe Andersen, Johan Bülow og sidste års vinder, CEO Niels Buus fra GomSpace, som er verdens førende producent af nanosatellitter. I år skal vinderen finde blandt følgende fem kandidater: Co-ceo Anders Hedegaard, GN Store Nord Leder Frank Villumsen, Vilde Vulkaner Partner og koncerndirektør André Rogaczewski, Netcompany Global Chief of Staff (fra 1. december) Mai-Britt Poulsen, Boston Consulting Group Direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus, Aalborg Læs mere og stem på kandidaterne på Ledernes hjemmeside