PRM: Ny økonomisk dagsorden for Danmark: Grib mulighederne for vækst

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Den netop offentliggjorte rapport fra Det Økonomiske Råd understreger tydeligt, at der er behov for en ny økonomisk dagsorden i dansk politik, som både har fokus på de positive langsigtede vækstmuligheder og på den truende mangel på arbejdskraft på den korte bane. Det fastslår direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen i en kommentar til vismandsrapporten.

Rapporten viser, at dansk økonomi ikke længere er tynget af gammelkendte underskud på betalingsbalance og statsfinanser eller af pressede eksporterhverv. Derfor bør regeringen og Folketinget ifølge Henrik Bach Mortensen samles om en helt anderledes tænkning i den økonomiske politik, som bedst muligt kan styrke beskæftigelse og velstand i de kommende årtier.

- På kort sigt er det en risiko, at arbejdsmarkedet og kapaciteten strammer til, så vi kommer til at opleve alt for hurtig afslutning af det økonomiske opsving. Derfor haster det med initiativer, som kan øge virksomhedernes muligheder for at øge produktion og beskæftigelse, siger Henrik Bach Mortensen.

Truslen om mangel på arbejdskraft skal afbødes på mindst tre områder: Mulighederne for at rekruttere udlændinge til attraktive jobs skal forbedres. Fremgangen i indvandreres beskæftigelse skal understøttes. Og der bør iværksættes nye initiativer, som fastholder seniorer på arbejdsmarkedet.

- Men det helt afgørende er at træffe de rigtige politiske valg på det lange sigt. DØR-rapporten understreger, at der er god samfundsøkonomisk plads til at forbedre helt grundlæggende strukturer i dansk økonomi uden at true ligevægten i de offentlige finanser. Vi skal prioritere fremtidig produktivitet, vækst og velstand. Der skal investeres i mere i efter- og ledelsesuddannelse i forlængelse af trepartsaftalen om VEU. Vi skal forbedre uddannelsesresultaterne for de mange unge, som har svært ved at komme videre efter folkeskolen, og der skal afsættes yderligere ressourcer til både erhvervsuddannelser og STEM-kompetencer, siger Henrik Bach Mortensen.

Samtidig bør der være en yderligere tilskyndelse til at bidrage mere på arbejdsmarkedet gennem højere beskæftigelsesfradrag og lavere marginalskatter.

- Danmark er ikke kommet sovende til en sund samfundsøkonomi. Det er resultatet af mange års politisk krævende og ambitiøse reformer. Derfor er det tilsvarende vigtigt, at det nye samfundsøkonomiske råderum anvendes til at sikre fremtidig vækst og velstand og ikke anvendes til kortsigtede forøgelser af ”populære” offentlige udgifter, understreger Henrik Bach Mortensen.

Yderligere oplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør
E-mail: hmo@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef

E-mail: mmo@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande