PRM: Ny antidoping-strategi med fokus på trænere og ledere

DIF’s nye antidoping-strategi bliver lanceret i forbindelse med idrætsorganisationens årsmøde i denne weekend i Brøndby. Strategien indeholder blandt andet et større fokus træner- og lederansvaret.

Danmarks Idrætsforbund (DIF) har vedtaget en ny antidoping-strategi for perioden 2018-2020. Strategien bliver lanceret i forbindelse med DIF’s årsmøde, og den indeholder blandt andet et større fokus på træner- og lederansvaret i kampen mod doping.

”Der har ofte været et entydigt fokus på atleterne i dopingbekæmpelsen, mens trænere og ledere er gået fri. Ansvaret for at sikre en dopingfri idræt påhviler i lige så høj grad trænere og ledere, og det vil vi have fokus på i de kommende år,” siger DIF’s direktør, Morten Mølholm Hansen og fortsætter.

”Det oplagte eksempel er der, hvor en træner eller anden leder opfordrer til doping eller sågar leverer dopingstofferne. Men det er heller ikke godt nok, hvis en træner eller leder vender det blinde øje til, eller ikke over for deres atleter indskærper, at brug af doping er uacceptabelt,” siger DIF-direktøren.

Han understreger, at skandalen med institutionaliseret doping i russisk idræt viser, at der et stort behov for at ikke kun af rette blikket mod atleter, men også dem der står bag atleterne.

DIF har i sit input til ændringer af Wada-coden desuden foreslået, at der rettes et øget fokus på agenter, som de seneste år har fået større og større indflydelse på idrætsudøveres karrierer.

To spor
DIF vil arbejde i to spor for at sikre dette større fokus på træner- og lederansvaret. Dels ved at komme med input i forbindelse med udarbejdelsen af en ny Wada-code – et arbejde der er i gang, og hvor der er indlagt flere høringsprocesser. Men også ved at DIF hele tiden gør opmærksom på det særlige ansvar, som knytter sig til at være træner og leder.

”Det kunne eventuelt ske ved, at der bliver indført et særskilt modul om dette på både træner- og lederuddannelser - så ingen fremtidige trænere ellere ledere er i tvivl om, hvilket ansvar, der påhviler dem i forhold til antidopingkampen,” siger Morten Mølholm Hansen.

DIF’s nye antidopingstrategi har også fokus på forebyggende indsats i og uden for DIF’s specialforbund, at opretholde et højt niveau og sikkerhed i det nationale antidopingarbejde samt at være dagsordensættende på området.

DIF’s nye antidopingstrategi kan downloades via linket nedenfor.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.