PRM: Nordsjællandske ledere skal lære at agere i en omskiftelig verden

Claus Elmholdt -
Claus Elmholdt - Cand. Psych. Aut. & ph.d. lektor i ledelses- og organisationspsykologi ved Aarhus Universitet

Vores måde at drive virksomhed på er under stor forandring, og dagligdagen kræver ofte, at ledere er tilpasningsstærke og hurtige i deres handlinger og beslutninger.

Virksomheders behov for kontrol gør, at virksomhederne på nogle områder bliver struktureret usmidigt. Agil ledelse kræver omvendt, at virksomhederne og lederne er omstillingsparate. Men lederne kan mangle modet til at lede smidigt - eller agilt, som det hedder i fagtermer - i en stram struktur. Derfor rejser den ene af oplægsholderne, Claus Elmholdt, spørgsmålet: Har du modet til agil ledelse?

Det sker på Lederne Nordsjællands konference om agil ledelse torsdag den 1. november. Her kan deltagerne høre om den konflikt, som kan opstå mellem agil ledelse og virksomhedernes stramme opbygning.

Claus Elmholdt er cand. psych. aut. & ph.d. lektor i ledelses- og organisationspsykologi ved Aarhus Universitet og en af tre oplægsholdere på konferencen.

En anden oplægsholder er Senior Vice President hos Danske Dank, Jens Jakob Svanholdt, der var del af den ledergruppe, som indførte en mere moderne arbejdskultur hos Danske Bank. Det har givet ham førstehåndserfaring med agil ledelse. Den tredje oplægsholder er executive coach, underviser og forfatter Josefine Campbell, der vil give forskningsbaserede og praktiske råd til, hvordan du som leder kan øge din agilitet.

Afdelingsformand for Lederne Nordsjælland, Gitte Winkler, siger:

- Verden ændrer sig, og det er vigtigt at få talt om, hvordan vi holder os parate til at kunne agere i en foranderlig tid med vekslende ledelsesopgaver – her kan kendskab til agil ledelse være en stor hjælp til at håndtere disse forandringer, siger Gitte Winkler.

Konferencen finder sted i Søhuset Konferencecenter i Hørsholm den 1. november klokken 13-16.30. Konferencen er rettet mod ledere på alle niveauer, og både medlemmer og ikke-medlemmer af Lederne er velkomne. Tilmelding kan ske på www.lederne.dk/konferencer.

Kontaktoplysninger:

Gitte Winkler
Lederne Nordsjælland
Telefon: 4052 8799
E-mail: gitte.winkler@lederne.dk

Emilie Sølling Hansen & Lasse Jørgensen
Pressemedarbejdere
Tlf. 3283 3449 / 2399 4962
E-mail: esh@lederne.dk / laj@lederne.dk

Claus Elmholdt -

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et