PRM: Musikhus-direktør er Årets Leder

Lasse Rich Henningsen, direktør for Musikkens Hus i Aalborg er kåret som Årets Leder. Han kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Bodil Nyboe Andersen og Johan Bülow

Lasse Rich Henningsen har siden 2012 været administrerende direktør for Musikkens Hus i Aalborg. I marts 2014 blev det nye koncerthus officielt indviet, og siden er besøgstallet bare steget. Sidste år bød Musikkens Hus velkommen til 362.000 gæster.

Lasse Rich Henningsen er den første leder fra kulturlivet, som modtager prisen som Årets Leder. Han har altid haft en interesse for klassisk musik og har sat sig for at udfordre de konventioner, som er forbundet med klassisk musik. Som leder går han op i synlighed over for gæsterne og særligt over for sine medarbejdere.

Prisoverrækkelsen var en del af konferencen Ledelsens Dag, som Lederne er vært for i dag i København. Under overrækkelsen sagde Ledernes formand, Svend Askær, blandt andet:

- Du har i høj grad dig selv med i dit virke som direktør og leder, hvad enten det handler om personaleledelse eller strategisk udvikling eller de andre udfordringer og opgaver, man skal varetage som boss. Og det tror jeg i høj grad er vigtigt, hvis man som leder skal skabe resultater gennem andre.

Lasse Rich Henningsen blev som 35-årig i 2012 ansat som direktør for Musikkens Hus i Aalborg. Siden 2017 har han sideløbende været formand for Nordisk Koncerthusråd, hvor han arbejder for at fremme det kulturelle liv i de nordiske lande.

- Jeg er dybt beæret og taknemmelig over at vinde den her pris. Det betyder så meget for mig, sagde Lasse Rich Henningsen blandt andet, da han modtog prisen.

De sidste fem års Årets Leder er:

• 2017: CEO Niels Buus, GomSpace, der producerer nanosatellitter
  • 2016: Direktør Marianne Benzon Nielsen, Børnecancerfonden
  • 2015: Administrerende direktør Dorthe Crüger, Sygehus Lillebælt
  • 2014: Lakridsinnovatør Johan Bülow, Lakrids by Johan Bülow
  • 2013: Direktør Niels Duedahl, energi- og teleselskabet SE

Blå bog: Lasse Rich Henningsen, 41 år

Uddannet cand. merc.(jur) fra AAU (erhvervsjura) 2003

2002: Tour, Coordination & Promotion Manager / Legal Advisor og senere Head of Booking hos T.G. Management ApS i Aalborg. T.G. Management blev grundlagt af direktør John Aagaard i 1985 og har siden da med succes repræsenteret, opdaget eller udviklet internationale artister såsom Aqua, Cartoons, Me & My, YouKnowWho og Cut’n’Move.

2005: Forskellige stillinger i The Music Business Organisation (MBO) A/S, herunder Business & Legal Affairs Manager/Director, Project Manager ESC samt COO.
MBO består af en række selskaber, der opererer inden for forskellige områder af den nordiske musik- og underholdningsbranche.

2012: Adm. direktør i Fonden Musikkens Hus i Nordjylland.

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande