PRM: Musikhus-direktør er Årets Leder

Lasse Rich Henningsen, direktør for Musikkens Hus i Aalborg er kåret som Årets Leder. Han kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Bodil Nyboe Andersen og Johan Bülow

Lasse Rich Henningsen har siden 2012 været administrerende direktør for Musikkens Hus i Aalborg. I marts 2014 blev det nye koncerthus officielt indviet, og siden er besøgstallet bare steget. Sidste år bød Musikkens Hus velkommen til 362.000 gæster.

Lasse Rich Henningsen er den første leder fra kulturlivet, som modtager prisen som Årets Leder. Han har altid haft en interesse for klassisk musik og har sat sig for at udfordre de konventioner, som er forbundet med klassisk musik. Som leder går han op i synlighed over for gæsterne og særligt over for sine medarbejdere.

Prisoverrækkelsen var en del af konferencen Ledelsens Dag, som Lederne er vært for i dag i København. Under overrækkelsen sagde Ledernes formand, Svend Askær, blandt andet:

- Du har i høj grad dig selv med i dit virke som direktør og leder, hvad enten det handler om personaleledelse eller strategisk udvikling eller de andre udfordringer og opgaver, man skal varetage som boss. Og det tror jeg i høj grad er vigtigt, hvis man som leder skal skabe resultater gennem andre.

Lasse Rich Henningsen blev som 35-årig i 2012 ansat som direktør for Musikkens Hus i Aalborg. Siden 2017 har han sideløbende været formand for Nordisk Koncerthusråd, hvor han arbejder for at fremme det kulturelle liv i de nordiske lande.

- Jeg er dybt beæret og taknemmelig over at vinde den her pris. Det betyder så meget for mig, sagde Lasse Rich Henningsen blandt andet, da han modtog prisen.

De sidste fem års Årets Leder er:

• 2017: CEO Niels Buus, GomSpace, der producerer nanosatellitter
  • 2016: Direktør Marianne Benzon Nielsen, Børnecancerfonden
  • 2015: Administrerende direktør Dorthe Crüger, Sygehus Lillebælt
  • 2014: Lakridsinnovatør Johan Bülow, Lakrids by Johan Bülow
  • 2013: Direktør Niels Duedahl, energi- og teleselskabet SE

Blå bog: Lasse Rich Henningsen, 41 år

Uddannet cand. merc.(jur) fra AAU (erhvervsjura) 2003

2002: Tour, Coordination & Promotion Manager / Legal Advisor og senere Head of Booking hos T.G. Management ApS i Aalborg. T.G. Management blev grundlagt af direktør John Aagaard i 1985 og har siden da med succes repræsenteret, opdaget eller udviklet internationale artister såsom Aqua, Cartoons, Me & My, YouKnowWho og Cut’n’Move.

2005: Forskellige stillinger i The Music Business Organisation (MBO) A/S, herunder Business & Legal Affairs Manager/Director, Project Manager ESC samt COO.
MBO består af en række selskaber, der opererer inden for forskellige områder af den nordiske musik- og underholdningsbranche.

2012: Adm. direktør i Fonden Musikkens Hus i Nordjylland.

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned. En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR. På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen. - Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kv