PRM: Musikhus-direktør er Årets Leder

Lasse Rich Henningsen, direktør for Musikkens Hus i Aalborg er kåret som Årets Leder. Han kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Bodil Nyboe Andersen og Johan Bülow

Lasse Rich Henningsen har siden 2012 været administrerende direktør for Musikkens Hus i Aalborg. I marts 2014 blev det nye koncerthus officielt indviet, og siden er besøgstallet bare steget. Sidste år bød Musikkens Hus velkommen til 362.000 gæster.

Lasse Rich Henningsen er den første leder fra kulturlivet, som modtager prisen som Årets Leder. Han har altid haft en interesse for klassisk musik og har sat sig for at udfordre de konventioner, som er forbundet med klassisk musik. Som leder går han op i synlighed over for gæsterne og særligt over for sine medarbejdere.

Prisoverrækkelsen var en del af konferencen Ledelsens Dag, som Lederne er vært for i dag i København. Under overrækkelsen sagde Ledernes formand, Svend Askær, blandt andet:

- Du har i høj grad dig selv med i dit virke som direktør og leder, hvad enten det handler om personaleledelse eller strategisk udvikling eller de andre udfordringer og opgaver, man skal varetage som boss. Og det tror jeg i høj grad er vigtigt, hvis man som leder skal skabe resultater gennem andre.

Lasse Rich Henningsen blev som 35-årig i 2012 ansat som direktør for Musikkens Hus i Aalborg. Siden 2017 har han sideløbende været formand for Nordisk Koncerthusråd, hvor han arbejder for at fremme det kulturelle liv i de nordiske lande.

- Jeg er dybt beæret og taknemmelig over at vinde den her pris. Det betyder så meget for mig, sagde Lasse Rich Henningsen blandt andet, da han modtog prisen.

De sidste fem års Årets Leder er:

• 2017: CEO Niels Buus, GomSpace, der producerer nanosatellitter
  • 2016: Direktør Marianne Benzon Nielsen, Børnecancerfonden
  • 2015: Administrerende direktør Dorthe Crüger, Sygehus Lillebælt
  • 2014: Lakridsinnovatør Johan Bülow, Lakrids by Johan Bülow
  • 2013: Direktør Niels Duedahl, energi- og teleselskabet SE

Blå bog: Lasse Rich Henningsen, 41 år

Uddannet cand. merc.(jur) fra AAU (erhvervsjura) 2003

2002: Tour, Coordination & Promotion Manager / Legal Advisor og senere Head of Booking hos T.G. Management ApS i Aalborg. T.G. Management blev grundlagt af direktør John Aagaard i 1985 og har siden da med succes repræsenteret, opdaget eller udviklet internationale artister såsom Aqua, Cartoons, Me & My, YouKnowWho og Cut’n’Move.

2005: Forskellige stillinger i The Music Business Organisation (MBO) A/S, herunder Business & Legal Affairs Manager/Director, Project Manager ESC samt COO.
MBO består af en række selskaber, der opererer inden for forskellige områder af den nordiske musik- og underholdningsbranche.

2012: Adm. direktør i Fonden Musikkens Hus i Nordjylland.

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et