PRM: Mere konsekvens over for dårlige offentlige ledere

Formand hos Lederne, Svend Askær

Lederne er helt enige med Allan Søgaard Larsen, formand for regeringens ledelseskommission, når han i dag i Finans udtaler, at der omgående skal gribes ind over for ledere, der ikke magter deres opgave.

- Der er brug for et holdningsskifte i den offentlige ledelseskultur. Vi skylder borgere og virksomheder, at ledelsesopgaven i det offentlige bliver taget mere alvorligt, siger formand for Lederne Svend Askær.

Kun hver femte leder i det offentlige tilkendegiver, at der i deres organisation er tradition for at afskedige ledere, som ikke præsterer. Den holdning er mest udtalt inden for forsvar og politi. 3 ud af 4 ledere er direkte uenige i, at der er tradition for at afskedige ledere, der ikke præsterer.

- Det er selvsagt ikke et mål i sig selv at afskedige ledere i den offentlige sektor. Målet må være, at behovet for at tage dette ultimative skridt bliver så lille som muligt – blandt andet ved, at den offentlige sektor bliver bedre til både at rekruttere ledere og sikre udvikling af lederne som gode ledere. Og gennem tydelige krav og forventningsafstemning til lederne. Men i de tilfælde, hvor afskedigelse er den eneste løsning, må man ikke vige udenom. Hvis man gør det, tager man ikke sit ansvar på sig som offentlig topchef, fortsætter Svend Askær.

Ledere på forskellige niveauer ser forskelligt på, om der er tradition for at afskedige ledere. Det er blandt ledere af medarbejdere, foreksempel institutionsledere, at undersøgelsen finder størst andel af ledere, der tilkendegiver, at der ikke er tradition for at afskedige ledere, der ikke præsterer. Det peger på, at det ikke mindst er på dette lederniveau, at der er brug for at udvise mere konsekvens over for ledere, der ikke præsterer optimalt i jobbet som leder.

Kontaktoplysninger:

Svend Askær