PRM: Mere konsekvens over for dårlige offentlige ledere

Formand hos Lederne, Svend Askær

Lederne er helt enige med Allan Søgaard Larsen, formand for regeringens ledelseskommission, når han i dag i Finans udtaler, at der omgående skal gribes ind over for ledere, der ikke magter deres opgave.

- Der er brug for et holdningsskifte i den offentlige ledelseskultur. Vi skylder borgere og virksomheder, at ledelsesopgaven i det offentlige bliver taget mere alvorligt, siger formand for Lederne Svend Askær.

Kun hver femte leder i det offentlige tilkendegiver, at der i deres organisation er tradition for at afskedige ledere, som ikke præsterer. Den holdning er mest udtalt inden for forsvar og politi. 3 ud af 4 ledere er direkte uenige i, at der er tradition for at afskedige ledere, der ikke præsterer.

- Det er selvsagt ikke et mål i sig selv at afskedige ledere i den offentlige sektor. Målet må være, at behovet for at tage dette ultimative skridt bliver så lille som muligt – blandt andet ved, at den offentlige sektor bliver bedre til både at rekruttere ledere og sikre udvikling af lederne som gode ledere. Og gennem tydelige krav og forventningsafstemning til lederne. Men i de tilfælde, hvor afskedigelse er den eneste løsning, må man ikke vige udenom. Hvis man gør det, tager man ikke sit ansvar på sig som offentlig topchef, fortsætter Svend Askær.

Ledere på forskellige niveauer ser forskelligt på, om der er tradition for at afskedige ledere. Det er blandt ledere af medarbejdere, foreksempel institutionsledere, at undersøgelsen finder størst andel af ledere, der tilkendegiver, at der ikke er tradition for at afskedige ledere, der ikke præsterer. Det peger på, at det ikke mindst er på dette lederniveau, at der er brug for at udvise mere konsekvens over for ledere, der ikke præsterer optimalt i jobbet som leder.

Kontaktoplysninger:

Svend Askær
E-mail: sa@lederne.dk

Berit Toft Fihl
Sekretariatschef
Politik & Presse
Tlf.: 2428 2453
E-mail btf@lederne.dk

Formand hos Lederne, Svend Askær

PRM: Lederne Sydøstjylland inviterer til konference om nye kompetencekrav til lederen19.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejdere bliver ældre og ældre? Lederne Sydøstjylland vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 14. november - blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed. På konferencen kan deltagerne blandt andet høre tidligere jægersoldat og mentaltræner B.S. Christiansen, der vil give budskaber og værktøjer til, hvordan deltagerne kan blive ved med at udvikle sig gennem nye spændende udfordringer – noget som B. S. Christiansen selv har erfaring med, og som deltagerne kan få indsigt i og lære fra. Del

PRM: Fem ledere nomineret til lederpris10.10.2018 09:44pressemeddelelse