PRM: Mere konsekvens over for dårlige offentlige ledere

Formand hos Lederne, Svend Askær

Lederne er helt enige med Allan Søgaard Larsen, formand for regeringens ledelseskommission, når han i dag i Finans udtaler, at der omgående skal gribes ind over for ledere, der ikke magter deres opgave.

- Der er brug for et holdningsskifte i den offentlige ledelseskultur. Vi skylder borgere og virksomheder, at ledelsesopgaven i det offentlige bliver taget mere alvorligt, siger formand for Lederne Svend Askær.

Kun hver femte leder i det offentlige tilkendegiver, at der i deres organisation er tradition for at afskedige ledere, som ikke præsterer. Den holdning er mest udtalt inden for forsvar og politi. 3 ud af 4 ledere er direkte uenige i, at der er tradition for at afskedige ledere, der ikke præsterer.

- Det er selvsagt ikke et mål i sig selv at afskedige ledere i den offentlige sektor. Målet må være, at behovet for at tage dette ultimative skridt bliver så lille som muligt – blandt andet ved, at den offentlige sektor bliver bedre til både at rekruttere ledere og sikre udvikling af lederne som gode ledere. Og gennem tydelige krav og forventningsafstemning til lederne. Men i de tilfælde, hvor afskedigelse er den eneste løsning, må man ikke vige udenom. Hvis man gør det, tager man ikke sit ansvar på sig som offentlig topchef, fortsætter Svend Askær.

Ledere på forskellige niveauer ser forskelligt på, om der er tradition for at afskedige ledere. Det er blandt ledere af medarbejdere, foreksempel institutionsledere, at undersøgelsen finder størst andel af ledere, der tilkendegiver, at der ikke er tradition for at afskedige ledere, der ikke præsterer. Det peger på, at det ikke mindst er på dette lederniveau, at der er brug for at udvise mere konsekvens over for ledere, der ikke præsterer optimalt i jobbet som leder.

Kontaktoplysninger:

Svend Askær
E-mail: sa@lederne.dk

Berit Toft Fihl
Sekretariatschef
Politik & Presse
Tlf.: 2428 2453
E-mail btf@lederne.dk

Formand hos Lederne, Svend Askær

PRM: Iværksætteri og ledelsesfag skal tiltrække unge til erhvervsskolerne20.6.2018 08:48pressemeddelelse

Det danske samfund har behov for langt flere erhvervsuddannede. Allerede i 2025 risikerer vi at mangle op til 85.000 faglærte, vurderer Danmarks Vækstråd. Hvis den udfordring skal løses, skal erhvervsuddannelserne gøres mere attraktive og tiltrække flere unge. Derfor har Lederne i dag offentliggjort en række forslag, som skal få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse fremfor f.eks. gymnasiet. - De unge på erhvervsuddannelserne skal fremover arbejde mere med iværksætteri og klassiske ledelsesfag som driftsledelse, projektledelse og personaleledelse. Det er er emner, som vi ved, at mange unge efterspørger. To ud af tre elever på erhvervsuddannelserne anser det for vigtigt, at uddannelsen fører til, at de på sigt kan blive selvstændige. Og hver femte ung mellem 18 og 30 år har ambitioner om en dag at blive leder, siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne. Han tilføjer, at det også er nødvendigt at sikre, at der er tilstrækkeligt mange praktikpladser til rådighed for de unge

PRM: Slip de offentlige ledere fri12.6.2018 11:14pressemeddelelse