PRM: Ledernes Hovedorganisation ser frem til at samarbejde med Mette Frederiksens nye regering

Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation

Formanden for Ledernes Hovedorganisation, Svend Askær, ønsker Mette Frederiksen tillykke med grundlaget for, at hun nu kan sætte sig i spidsen for en ny regering. Det er vigtigt, at aftalen mellem de fire partier sætter økonomisk ansvarlighed højt og åbner for mere udenlandsk arbejdskraft.

- Vi vil gerne ønske Mette Frederiksen tillykke med, at der nu ligger en aftale mellem de fire partier, som gør det muligt for hende at sætte sig i spidsen for en ny regering. Ledernes Hovedorganisation ser frem til at samarbejde med den nye regering på alle de områder, hvor vi kan bidrage med at finde rigtige løsninger på baggrund af, at vores medlemmer sidder med de konkrete beslutninger i maskinrummet i de danske virksomheder og institutioner.

Sådan siger Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation, som reaktion på aftalen ”Retfærdig retning for Danmark”, som Socialdemokratiet, Radikale, SF og Enhedslisten indgik sent tirsdag aften som udgangspunkt for en socialdemokratisk regering med Mette Frederiksen i spidsen.

Svend Askær glæder sig over, at partierne i aftalen slår fast, at der skal føres en ansvarlig økonomisk politik, og at beskæftigelsen skal øges, så både virksomheder og offentlige organisationer kan rekruttere de medarbejdere, som de har behov for i de kommende år.

- Inden for de seneste uger har både OECD og de økonomiske vismænd advaret om, at både den globale og den danske økonomi står i en usikker situation, hvor det er afgørende, at vi ikke rokker ved den holdbare økonomiske kurs i Danmark. Derfor er det helt essentielt, at den nye regering forpligter sig til at føre en ansvarlig økonomisk politik. Og vores medlemmer ved om nogen, hvor vanskeligt det allerede er at rekruttere kvalificeret arbejdskraft på en række områder. Det er derfor helt centralt at øge beskæftigelsen endnu mere i de kommende år, siger Svend Askær.

Vigtigt at holde fast i Seniortænketanken

Svend Askær hæfter sig specifikt ved, at aftalen lægger op til, at danske virksomheder nemmere og hurtigere skal kunne rekruttere udenlandsk arbejdskraft, som Ledernes Hovedorganisation længe har efterspurgt. Samtidig er det positivt, at den nye regering på en bred front vil arbejde for at øge beskæftigelsen.

- Det er meget positivt med fokus på, at flere skal på fuldtid, og sygefraværet skal reduceres. Derudover er det vigtigt at arbejde for, at flere flygtninge skal arbejde, færre unge falde fra deres uddannelse, og ikke mindst at seniorer skal arbejde længere. I den forbindelse er det glædeligt, at regeringen vil fastholde Seniortænketanken, som netop skal komme med forslag til, hvordan flere seniorer kan arbejde længere, siger Svend Askær.

Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation

PRM: Skuffende tal for kvinder på STEM-studier25.7.2019 18:00:00 CESTPressemeddelelse

Dagens tal for optaget på de videregående uddannelser er sørgelig læsning, mener uddannelseschef hos Lederne, Thomas Christensen. Han hæfter sig ved, at der i år kun er 32 procent kvindelige studerende på de såkaldte STEM-uddannelser (Science, Technology, Engineering og Mathematics). Det er en meget lille fremgang på en procent i forhold til sidste år, da andelen af kvinder var 31 procent. - Jeg havde faktisk troet, at vi i år ville se en væsentlig fremgang på området. Derfor er de nye tal skuffende. Set i internationalt perspektiv ligger Danmark i den tunge ende. I en række lande som eksempelvis Algeriet, Jorden og Tyrkiet er kvinderne bedre præsenteret på de tekniske uddannelser end i Danmark. Vi har brug for at tiltrække så mange talenter som muligt til STEM-uddannelserne. Derfor skal vi selvfølgelig også sørge for, at så mange kvinder som muligt finder vej til uddannelserne, siger han. Lederne mener, at der er brug for at gøre en ekstraordinær indsats, hvis der skal flere kvinder i

Lederne: Boligjobordning skal ikke afskaffes5.7.2019 18:32:22 CESTPressemeddelelse