PRM: Ledernes Hovedorganisation runder 125.000 medlemmer

På et arbejdsmarked, hvor færre og færre er organiserede, er vi stolte over at have oplevet konstant medlemsfremgang, siger Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation.

Ledernes Hovedorganisation har i dag nået en milepæl og rundet 125.000 medlemmer.

- Ledernes Hovedorganisation har over årene udbygget sin position som Danmarks suverænt største og mest indflydelsesrige organisation for ledere. Det er værd at notere sig, at medlemstallet de seneste år er steget betragteligt. Faktisk er det næsten fordoblet de seneste 25 år. Vel at mærke i en tid, hvor færre og færre danskere generelt er medlemmer af en faglig organisation, siger Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation.

Ledernes Hovedorganisation rummer i dag de tre søsterorganisationer Lederne, PRO og Virksom. De to sidstnævnte blev etableret i 2016 og optager henholdsvis funktionærer, der selv forhandler løn og kontrakt, og selvstændige.

- På den måde rummer Ledernes Hovedorganisation det moderne, dynamiske arbejdsmarked. Man kan bevæge sig fra at være leder til betroet medarbejder uden ledelsesansvar til måske at blive selvstændig en periode – eller den anden vej rundt – uden at forlade Ledernes Hovedorganisation, siger Svend Askær.

Han håber, at medlemsskaren bliver udvidet yderligere de kommende år, gerne gennem aftaler med mindre lederorganisationer som den, der blev indgået med Søfartens Ledere tidligere på året. Aftalen indebar, at cirka 4.000 medlemmer af Søfartens Ledere blev optaget i Ledernes Hovedorganisation 1. oktober og i den forbindelse blev til Lederne Søfart.

Fakta om Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation blev stiftet i 1899 og siden er organisationen vokset hastigt, både gennem sammenlægninger og gennem medlemsvækst. Ledernes Hovedorganisation består i dag af tre medlemsorganisationer med hver sit fokusområde. Lederne er organisationen for ledere og særligt betroede medarbejdere, PRO er organisationen for funktionærer, der selv forhandler løn og kontrakt, og Virksom er organisationen for selvstændige. Derudover har Ledernes Hovedorganisation også den tværgående arbejdsløshedskasse A-kassen LH.

Medlemsudvikling i Ledernes Hovedorganisation siden 2012:

109.144

111.750

114.119

116.529

118.334

120.387

125.380

Note: Tallene er opgjort pr. 31.12 i årene 2012-2017. For 2018 er det opgjort pr. 01.11.

PRM: Nye barselsregler skal fremme kvinders karrierer8.3.2019 07:00:00 CETPressemeddelelse

Vi har brug for at tiltrække, fastholde og udvikle flere kvindelige talenter på det danske arbejdsmarked. Det er uholdbart, at der i dag er langt færre kvindelige end mandlige ledere, og at kvinderne tjener mindre end mændene. Lederne foreslår derfor nu at ændre barselsreglerne for at fremme kvinders løn- og karriereudvikling. - For et lille land som Danmark er det fuldstændig afgørende, at vi udnytter talentmassen så godt som overhovedet muligt. Det gør vi desværre ikke i dag, når kvinderne kun udgør mindre end en tredjedel af lederne på det danske arbejdsmarked, og kvinder samtidig tjener betydeligt mindre end mænd. Derfor må vi som samfund tage markante skridt for at fremme kvinders karriereudvikling. Og det er et vigtigt skridt at ændre barselsreglerne. Sådan siger Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør i Lederne, som begrundelse for, at Lederne i dag fremlægger fem konkrete forslag til, hvordan staten kan fremme kvinders løn- og karriereudvikling. Det mest markan

PRM: Lederne og DA går sammen om uddannelse i trivsel28.2.2019 07:00:00 CETPressemeddelelse

DA og Lederne etablerer ny fælles uddannelse for ledere i trivsel og psykisk arbejdsmiljø. Et godt arbejdsmiljø er både godt for medarbejdere, ledere og virksomheder. Dansk Arbejdsgiverforening og Lederne er enige om, at danske ledere skal have et bredt udvalg af muligheder for at dygtiggøre sig inden for trivsel og psykisk arbejdsmiljø. Derfor har de to parter indgået en aftale om en ny uddannelse for ledere. Uddannelsen retter sig primært til privatansatte ledere. ”Vi er enige om, at det er vigtigt, at lederne er klædt på til at udvikle og fastholde et godt psykisk arbejdsmiljø. Det er ikke blot vigtigt for de enkelte medarbejdere, men også for lederne og virksomhederne. Flere undersøgelser viser en tæt sammenhæng mellem virksomhedernes produktivitet og indtjening og et godt psykisk arbejdsmiljø,” siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne. Med udgangspunkt i konkrete situationer fra virksomhedernes hverdag får ledere på den nye uddannelse med titlen ”Trivsel & ledelse” flere