PRM: Ledernes Hovedorganisation runder 125.000 medlemmer

På et arbejdsmarked, hvor færre og færre er organiserede, er vi stolte over at have oplevet konstant medlemsfremgang, siger Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation.

Ledernes Hovedorganisation har i dag nået en milepæl og rundet 125.000 medlemmer.

- Ledernes Hovedorganisation har over årene udbygget sin position som Danmarks suverænt største og mest indflydelsesrige organisation for ledere. Det er værd at notere sig, at medlemstallet de seneste år er steget betragteligt. Faktisk er det næsten fordoblet de seneste 25 år. Vel at mærke i en tid, hvor færre og færre danskere generelt er medlemmer af en faglig organisation, siger Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation.

Ledernes Hovedorganisation rummer i dag de tre søsterorganisationer Lederne, PRO og Virksom. De to sidstnævnte blev etableret i 2016 og optager henholdsvis funktionærer, der selv forhandler løn og kontrakt, og selvstændige.

- På den måde rummer Ledernes Hovedorganisation det moderne, dynamiske arbejdsmarked. Man kan bevæge sig fra at være leder til betroet medarbejder uden ledelsesansvar til måske at blive selvstændig en periode – eller den anden vej rundt – uden at forlade Ledernes Hovedorganisation, siger Svend Askær.

Han håber, at medlemsskaren bliver udvidet yderligere de kommende år, gerne gennem aftaler med mindre lederorganisationer som den, der blev indgået med Søfartens Ledere tidligere på året. Aftalen indebar, at cirka 4.000 medlemmer af Søfartens Ledere blev optaget i Ledernes Hovedorganisation 1. oktober og i den forbindelse blev til Lederne Søfart.

Fakta om Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation blev stiftet i 1899 og siden er organisationen vokset hastigt, både gennem sammenlægninger og gennem medlemsvækst. Ledernes Hovedorganisation består i dag af tre medlemsorganisationer med hver sit fokusområde. Lederne er organisationen for ledere og særligt betroede medarbejdere, PRO er organisationen for funktionærer, der selv forhandler løn og kontrakt, og Virksom er organisationen for selvstændige. Derudover har Ledernes Hovedorganisation også den tværgående arbejdsløshedskasse A-kassen LH.

Medlemsudvikling i Ledernes Hovedorganisation siden 2012:

109.144

111.750

114.119

116.529

118.334

120.387

125.380

Note: Tallene er opgjort pr. 31.12 i årene 2012-2017. For 2018 er det opgjort pr. 01.11.

PRM: Musikhus-direktør er Årets Leder21.11.2018 12:08Pressemeddelelse

Lasse Rich Henningsen, direktør for Musikkens Hus i Aalborg er kåret som Årets Leder. Han kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Bodil Nyboe Andersen og Johan Bülow Lasse Rich Henningsen har siden 2012 været administrerende direktør for Musikkens Hus i Aalborg. I marts 2014 blev det nye koncerthus officielt indviet, og siden er besøgstallet bare steget. Sidste år bød Musikkens Hus velkommen til 362.000 gæster. Lasse Rich Henningsen er den første leder fra kulturlivet, som modtager prisen som Årets Leder. Han har altid haft en interesse for klassisk musik og har sat sig for at udfordre de konventioner, som er forbundet med klassisk musik. Som leder går han op i synlighed over for gæsterne og særligt over for sine medarbejdere. Prisoverrækkelsen var en del af konferencen Ledelsens Dag, som Lederne er vært for i dag i København. Under overrækkelsen sagde Ledernes formand, Svend Askær, blandt andet: - Du har i høj grad dig selv med i dit virke som direktør og l

PRM: Der blæser nye, agile vinde fra Vesterhavet over Esbjerg2.11.2018 07:00Pressemeddelelse

Vores måde at drive virksomhed er blevet mere stormfyldt, og i disse tider skal lederen lære at navigere i det omskiftelige ledelseshav. Agil ledelse kræver, at lederne er tilpasningsstærke og hurtige i deres eksekvering. I den forbindelse inviterer Lederne Sydvestjylland til konference om agil ledelse tirsdag den 27. november. Her vil tre oplægsholdere komme med viden, værktøjer og best-practice cases, som kan hjælpe dig til at skabe mere smidige og selvkørende teams gennem agil ledelse. På konferencen kan deltagerne høre foredrag fra ervervsleder og professionelt bestyrelsesmedlem Stine Bosse, der vil dele ud af sine personlige erfaringer i forhold til, hvilke kernekompetencer hun ser lederen besidde for at skabe den agile virksomhed. Der vil også være oplæg fra koncernchef og CEO i Norisol A/S Carsten Hoeck, der har gennemført flere succesfulde turnarounds i virksomheder, hvor den agile metode har været essentiel for disse turnarounds. Han vil særligt fokusere på, hvordan man som le