PRM: Ledere spiller nøglerolle i at sikre Danmark digital førerposition

Formand for Lederne, Svend Askær

Der er al mulig god grund til at bakke op om og byde velkommen til regeringens nye Teknologipagt, som officielt lanceres ved et arrangement på tirsdag den 24. april. Det fastslår formanden for Lederne, Svend Askær, i forlængelse af, at regeringen i dag har offentliggjort navnene på medlemmerne af TeknologipagtRådet, der skal stå i spidsen for Teknologipagtens arbejde. For selvom Danmark allerede er langt fremme på det teknologiske og digitale område, er det ifølge Ledernes formand nødvendigt at få endnu flere unge til at uddanne sig inden for blandt andet teknologi, IT og matematik.

Teknologipagten er et samarbejde mellem regeringen, virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer – heriblandt Lederne. For Lederne er det vitalt, at der hurtigt kommer handling bag ordene.

- Danmark er det mest digitaliserede samfund i Europa, og danske virksomheder er dygtige til at anvende digitale løsninger. Men vi kan blive endnu bedre, når det gælder udviklingen af ny teknologi, vi skal have endnu flere unge til at uddanne sig inden for de såkaldte STEM-uddannelser, hvor beregninger viser, at vi i 2025 kommer til at mangle 10.000 STEM-kandidater, og vi skal sikre, at de mennesker, som nu er på arbejdsmarkedet, gennem efteruddannelse får de nødvendige nye kompetencer, siger Svend Askær.

Lederne har planlagt en række konkrete initiativer for at øge interessen for STEM, få flere til at gå den vej uddannelsesmæssigt samt ikke mindst at klæde ledere og medarbejdere på til at håndtere den nye teknologi og digitale udvikling.

- Vi nedsætter blandt andet en tænketank om digitalisering, som vil komme med bud på, hvordan man som leder får forberedt medarbejderne på digitaliseringen og den teknologiske udvikling. Og vi vil etablere et ambassadørkorps af ledere, der arbejder inden for STEM-området, som inviterer unge ud på deres virksomheder, så flere unge bliver inspireret til at tage en STEM-uddannelse, siger Svend Askær.

Han understreger, at lederne på de danske virksomheder spiller en nøglerolle, når det gælder medarbejdernes efteruddannelse.

- Hverken top- eller mellemledere skal være teknologiske eksperter, men have føling med de muligheder, som den nye teknologi giver, og sikre, at der bliver investeret heri. Det betyder også, at ledere skal have fokus på, at medarbejderne har de kompetencer, der skal til. Det bliver derfor i meget høj grad en ledelsesopgave at sikre, at medarbejderne kompetencemæssigt er rustet til den teknologiske udvikling, siger Ledernes formand.

Yderligere oplysninger:

Svend Askær
E-mail: sa@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef
E-mail: mmo@lederne.dk

Formand for Lederne, Svend Askær

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et