PRM: Ledere spiller nøglerolle i at sikre Danmark digital førerposition

Formand for Lederne, Svend Askær

Der er al mulig god grund til at bakke op om og byde velkommen til regeringens nye Teknologipagt, som officielt lanceres ved et arrangement på tirsdag den 24. april. Det fastslår formanden for Lederne, Svend Askær, i forlængelse af, at regeringen i dag har offentliggjort navnene på medlemmerne af TeknologipagtRådet, der skal stå i spidsen for Teknologipagtens arbejde. For selvom Danmark allerede er langt fremme på det teknologiske og digitale område, er det ifølge Ledernes formand nødvendigt at få endnu flere unge til at uddanne sig inden for blandt andet teknologi, IT og matematik.

Teknologipagten er et samarbejde mellem regeringen, virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer – heriblandt Lederne. For Lederne er det vitalt, at der hurtigt kommer handling bag ordene.

- Danmark er det mest digitaliserede samfund i Europa, og danske virksomheder er dygtige til at anvende digitale løsninger. Men vi kan blive endnu bedre, når det gælder udviklingen af ny teknologi, vi skal have endnu flere unge til at uddanne sig inden for de såkaldte STEM-uddannelser, hvor beregninger viser, at vi i 2025 kommer til at mangle 10.000 STEM-kandidater, og vi skal sikre, at de mennesker, som nu er på arbejdsmarkedet, gennem efteruddannelse får de nødvendige nye kompetencer, siger Svend Askær.

Lederne har planlagt en række konkrete initiativer for at øge interessen for STEM, få flere til at gå den vej uddannelsesmæssigt samt ikke mindst at klæde ledere og medarbejdere på til at håndtere den nye teknologi og digitale udvikling.

- Vi nedsætter blandt andet en tænketank om digitalisering, som vil komme med bud på, hvordan man som leder får forberedt medarbejderne på digitaliseringen og den teknologiske udvikling. Og vi vil etablere et ambassadørkorps af ledere, der arbejder inden for STEM-området, som inviterer unge ud på deres virksomheder, så flere unge bliver inspireret til at tage en STEM-uddannelse, siger Svend Askær.

Han understreger, at lederne på de danske virksomheder spiller en nøglerolle, når det gælder medarbejdernes efteruddannelse.

- Hverken top- eller mellemledere skal være teknologiske eksperter, men have føling med de muligheder, som den nye teknologi giver, og sikre, at der bliver investeret heri. Det betyder også, at ledere skal have fokus på, at medarbejderne har de kompetencer, der skal til. Det bliver derfor i meget høj grad en ledelsesopgave at sikre, at medarbejderne kompetencemæssigt er rustet til den teknologiske udvikling, siger Ledernes formand.

Yderligere oplysninger:

Svend Askær
E-mail: sa@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef
E-mail: mmo@lederne.dk

Formand for Lederne, Svend Askær

PRM: Lederne Sydøstjylland inviterer til konference om nye kompetencekrav til lederen19.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejdere bliver ældre og ældre? Lederne Sydøstjylland vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 14. november - blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed. På konferencen kan deltagerne blandt andet høre tidligere jægersoldat og mentaltræner B.S. Christiansen, der vil give budskaber og værktøjer til, hvordan deltagerne kan blive ved med at udvikle sig gennem nye spændende udfordringer – noget som B. S. Christiansen selv har erfaring med, og som deltagerne kan få indsigt i og lære fra. Del

PRM: Fem ledere nomineret til lederpris10.10.2018 09:44pressemeddelelse

Fem ledere fra fem forskellige brancher udgør feltet, der i år dyster om Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder. Vinderen kåres den 21. november for 17. gang. Årets Leder 2018 kommer i fornemt selskab med blandt andre Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Bodil Nyboe Andersen, Johan Bülow og sidste års vinder, CEO Niels Buus fra GomSpace, som er verdens førende producent af nanosatellitter. I år skal vinderen finde blandt følgende fem kandidater: Co-ceo Anders Hedegaard, GN Store Nord Leder Frank Villumsen, Vilde Vulkaner Partner og koncerndirektør André Rogaczewski, Netcompany Global Chief of Staff (fra 1. december) Mai-Britt Poulsen, Boston Consulting Group Direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus, Aalborg Læs mere og stem på kandidaterne på Ledernes hjemmeside

PRM: Kendte oplægsholdere gør fynske ledere klogere på det nye arbejdsliv10.10.2018 07:00pressemeddelelse