PRM: Ledere spiller nøglerolle i at sikre Danmark digital førerposition

Formand for Lederne, Svend Askær

Der er al mulig god grund til at bakke op om og byde velkommen til regeringens nye Teknologipagt, som officielt lanceres ved et arrangement på tirsdag den 24. april. Det fastslår formanden for Lederne, Svend Askær, i forlængelse af, at regeringen i dag har offentliggjort navnene på medlemmerne af TeknologipagtRådet, der skal stå i spidsen for Teknologipagtens arbejde. For selvom Danmark allerede er langt fremme på det teknologiske og digitale område, er det ifølge Ledernes formand nødvendigt at få endnu flere unge til at uddanne sig inden for blandt andet teknologi, IT og matematik.

Teknologipagten er et samarbejde mellem regeringen, virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer – heriblandt Lederne. For Lederne er det vitalt, at der hurtigt kommer handling bag ordene.

- Danmark er det mest digitaliserede samfund i Europa, og danske virksomheder er dygtige til at anvende digitale løsninger. Men vi kan blive endnu bedre, når det gælder udviklingen af ny teknologi, vi skal have endnu flere unge til at uddanne sig inden for de såkaldte STEM-uddannelser, hvor beregninger viser, at vi i 2025 kommer til at mangle 10.000 STEM-kandidater, og vi skal sikre, at de mennesker, som nu er på arbejdsmarkedet, gennem efteruddannelse får de nødvendige nye kompetencer, siger Svend Askær.

Lederne har planlagt en række konkrete initiativer for at øge interessen for STEM, få flere til at gå den vej uddannelsesmæssigt samt ikke mindst at klæde ledere og medarbejdere på til at håndtere den nye teknologi og digitale udvikling.

- Vi nedsætter blandt andet en tænketank om digitalisering, som vil komme med bud på, hvordan man som leder får forberedt medarbejderne på digitaliseringen og den teknologiske udvikling. Og vi vil etablere et ambassadørkorps af ledere, der arbejder inden for STEM-området, som inviterer unge ud på deres virksomheder, så flere unge bliver inspireret til at tage en STEM-uddannelse, siger Svend Askær.

Han understreger, at lederne på de danske virksomheder spiller en nøglerolle, når det gælder medarbejdernes efteruddannelse.

- Hverken top- eller mellemledere skal være teknologiske eksperter, men have føling med de muligheder, som den nye teknologi giver, og sikre, at der bliver investeret heri. Det betyder også, at ledere skal have fokus på, at medarbejderne har de kompetencer, der skal til. Det bliver derfor i meget høj grad en ledelsesopgave at sikre, at medarbejderne kompetencemæssigt er rustet til den teknologiske udvikling, siger Ledernes formand.

Yderligere oplysninger:

Svend Askær
E-mail: sa@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef
E-mail: mmo@lederne.dk

Formand for Lederne, Svend Askær

PRM: Ny regering bør lytte grundigt til vismænd18.6.2019 15:31:00 CESTPressemeddelelse

De økonomiske vismænd kommer med to afgørende meldinger, som en ny regering bør pejle efter, mener Ledernes direktør Henrik Bach Mortensen. Dels skal arbejdsudbuddet øges for at fastholde den økonomiske vækst, og dels er det stærkt begrænset, hvor meget de offentlige udgifter kan stige uden at vælte læsset for arbejdsmarkedet og dansk økonomi. Udviklingen i dansk økonomi er positiv, men vi risikerer at falde i grøften i begge sider af vejen. Det er den helt korte essens af de seneste temperaturmålinger af dansk økonomi fra både OECD’s Economic Outlook for en lille måned siden og nu de økonomiske vismænds rapport om dansk økonomi, som netop er offentliggjort. OECD advarede om, at et sammenbrud i den internationale handel kan ramme hele verdensøkonomien – herunder også Danmark – hårdt. Og vismændene i Det Økonomiske Råd peger på en række andre faresignaler, som den kommende danske regering bør være meget opmærksom på. - Vismændene gør det meget klart, at hvis den økonomiske fremgang i Da

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande