PRM: Ledere har nøglerolle i at fastholde seniorer på arbejdsmarkedet

Direktør hos Lederne, Henrik Bach Mortensen

Lederne på de danske arbejdspladser har en nøglerolle, når det gælder om at fastholde seniorer flere år på arbejdsmarkedet. Derfor glæder det direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen, at regeringen har nedsat en seniortænketank, som Lederne har fået en plads i. Tænketanken skal blandt andet indsamle viden om, hvad der får seniorer til at blive på arbejdsmarkedet, og hvordan beskæftigelsesindsatsen kan få ledige seniorer i arbejde.

Ifølge Finansministeriet har knap en tredjedel af den massive beskæftigelsesfremgang, vi har haft gennem de seneste fire år, ligget i aldersgruppen 60-64 år. For den gruppe er beskæftigelsen steget med mere en 50.000 personer. Samtidig er ledigheden lav. Ledigheden blandt 50-59-årige er helt nede på 3,3 procent, og blandt de 60-64-årige er ledigheden 3,8 procent.

- Ud over de gunstige konjunkturer er ingen tvivl om, at tilbagetrækningsreformerne har haft stor betydning for beskæftigelsesfremgangen for seniorerne. Det har medført en afgørende holdningsændring hos både medarbejdere, ledere og virksomheder i forhold til at blive længere på arbejdsmarkedet. Men der er potentiale til at få endnu flere seniorer til at blive længere i arbejdslivet, siger Henrik Bach Mortensen.

Han understreger, at det for Lederne er vigtigt, at seniortænketanken får ”frie hænder” til at drøfte emner, der måtte komme op.

Lederne vil som medlem af den nye seniortænketank blandt andet sætte fokus på følgende:

• Al lovgivning, der diskriminerer seniorer, skal fjernes.
  • Beskæftigelsesindsatsen skal gås igennem i sømmene for at se, om der her er barrierer for at få flere ældre til at blive længere på arbejdsmarkedet.
  • Overenskomsterne skal have et eftersyn med henblik på at vurdere, om de er tilstrækkeligt fleksible, når det gælder om at fastholde seniorer.

Tænketanken skal afslutte sit arbejde i sommeren 2019.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
Telefon: 2491 9957
E-mail: hmo@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef, Lederne
Telefon: 2428 2470
E-mail: mmo@lederne.dk

Direktør hos Lederne, Henrik Bach Mortensen

PRM: Nye barselsregler skal fremme kvinders karrierer8.3.2019 07:00:00 CETPressemeddelelse

Vi har brug for at tiltrække, fastholde og udvikle flere kvindelige talenter på det danske arbejdsmarked. Det er uholdbart, at der i dag er langt færre kvindelige end mandlige ledere, og at kvinderne tjener mindre end mændene. Lederne foreslår derfor nu at ændre barselsreglerne for at fremme kvinders løn- og karriereudvikling. - For et lille land som Danmark er det fuldstændig afgørende, at vi udnytter talentmassen så godt som overhovedet muligt. Det gør vi desværre ikke i dag, når kvinderne kun udgør mindre end en tredjedel af lederne på det danske arbejdsmarked, og kvinder samtidig tjener betydeligt mindre end mænd. Derfor må vi som samfund tage markante skridt for at fremme kvinders karriereudvikling. Og det er et vigtigt skridt at ændre barselsreglerne. Sådan siger Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør i Lederne, som begrundelse for, at Lederne i dag fremlægger fem konkrete forslag til, hvordan staten kan fremme kvinders løn- og karriereudvikling. Det mest markan