PRM: Ledere har nøglerolle i at fastholde seniorer på arbejdsmarkedet

Direktør hos Lederne, Henrik Bach Mortensen

Lederne på de danske arbejdspladser har en nøglerolle, når det gælder om at fastholde seniorer flere år på arbejdsmarkedet. Derfor glæder det direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen, at regeringen har nedsat en seniortænketank, som Lederne har fået en plads i. Tænketanken skal blandt andet indsamle viden om, hvad der får seniorer til at blive på arbejdsmarkedet, og hvordan beskæftigelsesindsatsen kan få ledige seniorer i arbejde.

Ifølge Finansministeriet har knap en tredjedel af den massive beskæftigelsesfremgang, vi har haft gennem de seneste fire år, ligget i aldersgruppen 60-64 år. For den gruppe er beskæftigelsen steget med mere en 50.000 personer. Samtidig er ledigheden lav. Ledigheden blandt 50-59-årige er helt nede på 3,3 procent, og blandt de 60-64-årige er ledigheden 3,8 procent.

- Ud over de gunstige konjunkturer er ingen tvivl om, at tilbagetrækningsreformerne har haft stor betydning for beskæftigelsesfremgangen for seniorerne. Det har medført en afgørende holdningsændring hos både medarbejdere, ledere og virksomheder i forhold til at blive længere på arbejdsmarkedet. Men der er potentiale til at få endnu flere seniorer til at blive længere i arbejdslivet, siger Henrik Bach Mortensen.

Han understreger, at det for Lederne er vigtigt, at seniortænketanken får ”frie hænder” til at drøfte emner, der måtte komme op.

Lederne vil som medlem af den nye seniortænketank blandt andet sætte fokus på følgende:

• Al lovgivning, der diskriminerer seniorer, skal fjernes.
  • Beskæftigelsesindsatsen skal gås igennem i sømmene for at se, om der her er barrierer for at få flere ældre til at blive længere på arbejdsmarkedet.
  • Overenskomsterne skal have et eftersyn med henblik på at vurdere, om de er tilstrækkeligt fleksible, når det gælder om at fastholde seniorer.

Tænketanken skal afslutte sit arbejde i sommeren 2019.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
Telefon: 2491 9957
E-mail: hmo@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef, Lederne
Telefon: 2428 2470
E-mail: mmo@lederne.dk

Direktør hos Lederne, Henrik Bach Mortensen

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et