PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere

Direktør i Lederne Henrik Bach Mortensen

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne

Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned.

En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR.

På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen.

- Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kvinderne frem på arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen.

Han tilføjer, at det er langt mere oplagt at forbedre kvindernes karrierer gennem frivillige valg truffet af kvinderne og virksomhederne, end gennem tvang i form af f.eks. kvoteordninger.

I dagens rapport giver DØR en forklaring på, at kvinder reagerer kraftigere på ændringer i skatterne, end mænd gør. Baggrunden kan være, at kvinderne generelt arbejder mindre end mændene og oftere arbejder på deltid.

- Forskellen på mænd og kvinders reaktion på skattenedsættelser afspejler måske den traditionelle fordeling af pligter i hjemmene, hvor kvinderne stadig bærer et større ansvar. Derfor er der også behov for en større belønning, hvis kvinderne skal vælge at bruge mere tid på arbejdslivet. Med en skattesænkning får familierne større udbytte af, at kvinden prioriterer arbejdslivet. Der bliver eksempelvis luft i økonomien til at hyre professionel hjælp i hjemmet, siger Henrik Bach Mortensen.

Henrik Bach Mortensen
Direktør for Politik & Presse