PRM: Inspiration til et arbejdsliv, der bliver længere og længere

Kultursociolog Emilia van Hauen og fremtidsforsker Louise Opprud Jakobsen

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejderne bliver ældre og ældre?

Lederne Bornholm vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 11. oktober, blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed.

På konferencen kan deltagerne høre et fælles oplæg fra kultursociolog Emilia van Hauen og fremtidsforsker Louise Opprud Jakobsen. De vil gå i dybden med, hvordan vi som ledere og medarbejdere kan blive ved med at være relevante i en tid med kunstig intelligens, robotteknologi og en konstant digital udvikling. I den forbindelse vil de stille skarpt på, hvad lederens vigtigste egenskab er nu og i fremtiden.

Afdelingsformand for Lederne Bornholm, Verner Haagensen, ser frem til at høre de to foredragsholdere.

- Der kommer hele tiden nye og inspirerende virksomheder til Bornholm, og de vokser hurtigt, så der er brug for nogen, der tænker i nye baner. Jeg forventer, at konferencen kan give deltagerne nye redskaber med på vejen, som kan hjælpe os til at gentænke os selv som ledere og medarbejdere i et hurtigt omskifteligt arbejdsliv, siger Verner Haagensen.

Konferencen finder sted på Green Solution House i Rønne, torsdag den 11. oktober klokken 15-17. Konferencen er rettet mod ledere på alle niveauer, og både medlemmer og ikke-medlemmer af Lederne er velkomne. Tilmelding kan ske på www.lederne.dk/konferencer.

Kontaktoplysninger:

Verner Haagensen
Lederne Bornholm
E-mail: verner.haagensen@lederne.dk

Emilie Sølling Hansen & Lasse Jørgensen
Pressemedarbejdere
E-mail: esh@lederne.dk / laj@lederne.dk

Kultursociolog Emilia van Hauen og fremtidsforsker Louise Opprud Jakobsen

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned. En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR. På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen. - Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kv