PRM: Indstillinger til Kulturministerens Idræts- og Parasportpris 2017

DIF indstiller Ilknur Kekec, Dansk Arbejder Idrætsforbund og kvindefodboldlandsholdet til Kulturministerens Idrætspris samt Parasport Danmark til Kulturministerens Parasportpris.

Hvert år uddeles de to priser Kulturministerens Idrætspris og Kulturministerens Parasportpris – begge priser ledsages af 100.000 kroner. Kulturministerens Idrætspris uddeles for en ekstraordinær idrætspræstation eller indsats inden for idrættens verden. DIF’s bestyrelse har valgt at indstille ungdomsformand i HTI Fodbold, Ilknur Kekec, Dansk Arbejder Idrætsforbund for dets arbejde med sindslidende og kvindefodboldlandsholdet, der vandt sølv ved EM i Holland.

Det sker blandt andet ud fra følgende begrundelse:

Ilknur Kekec:

Mange af de piger, som er blevet trænet af Ilknur, er i dag selv trænere i HTI Fodbold. De lægger ikke skjul på, at de blandt andet gør det af taknemmelighed for den indsats, som Ilknur har gjort for dem. Derfor overvejer de ikke at sige nej, når de bliver spurgt, om de har lyst til at tage en tørn som frivillig i foreningen.

Piger med anden etnisk baggrund er generelt underrepræsenteret i forhold til idrætsdeltagelse og anden fysisk aktivitet. Ilknur Kecec er med til at gøre en forskel i hele boligområdet ved at trænge gennem kulturelle barrierer og sikre, at pigerne bliver den del af det forpligtende fællesskab, som er det danske foreningsliv.

Dansk Arbejder Idrætsforbund (Idræt for Sindet):

Der skal være plads til alle i dansk idræt. ’Idræt for Sindet’ er Dansk Arbejder Idrætsforbunds (DAI) samlende koncept for at få psykisk sårbare danskere til at være fysisk aktive. Det er der mange fordele i – både for den enkelte psykisk sårbare og for samfundet.

Idræt har en kæmpe betydning for mennesker med fx depression, angst eller skizofreni. De har især gavn af de forcer, som den danske foreningsidræt er så kendt for. Medlemmerne får venner, bliver gladere og kommer også i bedre form, hvilket ellers er en udfordring for mange psykisk sårbare. Så ’Idræt for Sindet’ giver ikke bare lighed i idræt - det giver også lighed i sundhed.

Kvindefodboldlandsholdet:

Sommeren 2017 vil stå tilbage som en historisk sportslig milepæl for de danske fodboldkvinder. Med fejende flot fodbold, højt humør og en uimodståelig humor driblede de danske fodboldkvinder sig direkte ind i danskernes hjerter og den europæiske fodboldhistorie med en imponerende sølvmedalje ved EM i Holland.

Kvindelandsholdet formåede med en befriende energi, humor og ved at dele ud af sig selv i medierne at tale i øjenhøjde med de mange fans på stadion og hjemme i stuerne.

I forhold til Kulturministerens Parasportspris har DIF’s bestyrelse har valgt at indstille:

Parasport Danmark for hvervekampagnen ’Hvor svært kan det være’ ud fra blandt andet følgende begrundelse:

Baggrunden for kampagnen er den kendsgerning, at rigtige mange unge med et handicap ikke går til sport. I Danmark er der 100.000 børn og unge under 24 år med et handicap. Heraf skønnes mindst halvdelen at kunne have glæde af handicapidræt. Det anslås, at højst 10 pct. af denne gruppe jævnligt har deres gang i de lokale sportsklubber.

På Parasport Danmarks nye portal - hvorsværtkandetvære.dk – kan personer med et handicap og deres pårørende hurtigt og nemt kan få et overblik over de tilbud, der findes i lokalområdet. Det hjælper børn og unge med et handicap til at blive en del af klublivet og det fællesskab, som hundredtusindvis af danske unge har glæde af hver eneste dag.

Ud over DIF er også Parasport Danmark, Team Danmark, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Handicapidrættens Videnscenter, Danske Handicaporganisationer og Dansk Døve-Idrætsforbund blevet bedt om at indstille egnede kandidater til parasportprisen.

I forbindelse med Idrætsprisen indstiller også bedt Team Danmark, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Kulturministeriets Forskningsudvalg, Parasport Danmark og Anti Doping Danmark kandidater.

Kulturministerens Idrætspris uddeles ved en reception, som afholdes af kulturministeren, mandag den 11. december 2017. Kulturministens Parasportpris uddeles i forbindelse med Sport 2017-showet i Herning, lørdag den 6. januar.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 61 specialforbund (62 pr. 1/1-2018), ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

logofrise

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.