PRM: Frivillige i idrætsforeninger slipper for registrering og gebyrer

Sundhedspersonel som læger, fysioterapeuter og lignende kan fortsat arbejde frivilligt i Idrætsforeninger uden at skulle igennem bureaukratisk registrering og betale gebyrer. Det er konsekvensen af en ny politisk aftale.

Et gebyr, der blev indført ved årsskiftet i forbindelse med et nyt tilsyn med statens sundhedspersonale, så ud til at skulle få store konsekvenser for de danske idrætsforeninger. Heldigvis har politikerne taget hånd om problematikken, så loven om tilsyn med sundhedspersonale ikke rammer idrætsforeningerne og det øvrige frivillige foreningsliv.

Loven indebærer, at frivilligt sundhedspersonale, der ellers potentielt skulle lade sig registrere og betale et gebyr på op til 4.000 kroner per behandlingssted, nu definitivt fritages. Et overslag fra f.eks. Dansk Judo og Ju-Jitsu Union med 5.400 medlemmer viste, at der til dækning af gebyrer for deres frivillige sundhedspersonale ved stævner kunne forventes en ekstra udgift for op mod 200.000 kr. årligt - samt besværet med registreringen oveni.

DIF gik straks i dialog med Sundhedsministeriet, og ordningen blev derefter i første omgang sat på stand by. Nu er der så vedtaget en bred politisk aftale, som indebærer, at loven kan justeres, så det frivillige foreningsliv ikke bliver ramt.

”Jeg vil gerne takke sundhedsminister Ellen Trane Nørby og de øvrige partier bag aftalen for at have handlet meget hurtigt og fundet en god løsning. Vi er ikke i tvivl om, at det i virkeligheden aldrig har været meningen, at det nye tilsyn skulle besvære foreningslivet. Politikerne har vist forståelse for det frivillige foreningslivs vilkår, og det er jeg meget tilfreds med," siger DIF’s direktør Morten Mølholm Hansen.

Den nye aftale indebærer blandt andet følgende for sundhedspersonale:

• At al frivillig, ulønnet sundhedsarbejde undtages registreringspligt og gebyr.

• At frivilligt sundhedsarbejde med mindre honorarer op til 25.000 kroner årligt undtages registreringspligt og gebyr. Der skal blot informeres om, at man udfører arbejdet, men uden bureaukrati som ved registreringen.

• At frivilligt sundhedsarbejde for foreninger med honorarer for 25.000 – 50.000 kroner årligt kroner er registreringspligtig, men der skal kun betales halvt gebyr.

• At foreningers events/stævner med under 1000 deltagere er undtaget registreringspligt og gebyr.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.