PRM: Fire ud af fem topledere arbejder i sommerferien

26.6.2017 06:00 | Lederne

Michael Uhrenholt

Kalenderen siger sommer, og en stor del af lederne fra de danske virksomheder er på vej på sommerferie. Men sommerferie er ikke ensbetydende med, at lederne glemmer alt om arbejde de næste tre eller fire uger. Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne løser halvdelen af lederne nemlig arbejdsopgaver i sommerferien, og blandt toplederne er det fire ud af fem, der forventer at arbejde fra stranden, sommerhuset eller poolkanten.

Undersøgelsen, som er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og baseret på svar fra 2.120 ledere, viser, at 51 procent af alle adspurgte ledere arbejder i ferien.

Splitter man svarene op på ledelsesniveauer, står det klart, at jo højere, lederen befinder sig i hierarkiet, desto mere udbredt er det at tjekke e-mails og svare på sms´er i ferien. Mens 49 procent af linjelederne og 63 procent af mellemlederne løser arbejdsopgaver, selvom der står ferie i kalenderen, gælder det 81 procent af toplederne.

Undersøgelsen viser, at arbejde i ferien for ledere primært handler om at svare på e-mails og sms´er samt at være i telefonisk kontakt med kolleger eller medarbejdere. Blandt de ledere, som arbejder i deres sommerferie, besvarer 62 procent af dem arbejdsrelaterede e-mails dagligt eller to-tre gange ugentligt, 45 procent besvarer arbejdsrelaterede sms´er, mens 28 procent dagligt eller to-tre gange om ugen taler i telefon med personer fra arbejdspladsen.

Teamchef og ledelsesrådgiver hos Lederne Michael Uhrenholt synes, at tiden er løbet fra at opfordre til totalforbud mod arbejde i ferien. Men han mener ikke desto mindre, at undersøgelsen er et vink med en vognstang til især toplederne om at være meget bevidste om de signaler, de sender i sommerferieperioden.

- Tingene smelter mere og mere sammen. Og i en tid, hvor vi alle – uanset, om vi er ledere eller medarbejdere – har en smartphone og en tablet med på ferie, og hvor teknologien bruges til alt fra at tjekke private og arbejdsrelaterede mails til at booke flybilletter og sende hilsner hjem via Facebook giver det ikke længere mening at tale om, at man som leder helt bør afholde sig fra at kaste et blik på telefonen i løbet af sommerferien. Men man skal sørge for, at arbejdsiveren i ferien ikke tager overhånd. Ferie bør primært handle om at slappe af og hellige sig sin familie. Og derudover handler det om, at man er rollemodel, så især virksomhedernes topledere skal være meget opmærksomme på de signaler, de sender til ledere så vel som medarbejdere, hvis de konstant er ”på” og svarer på mails, siger Michael Uhrenholt.

Teamchefen opfordrer lederne til inden feriestart at afstemme forventninger med chefer, lederkolleger og medarbejdere om, i hvilket omfang de er tilgængelige i sommerferien.

- Det er vigtigt, at lederne dels sørger for at uddelegere opgaver og ansvar i ferieperioden og dels har tillid til de kolleger, der tager over. Hvis uddelegeringen af opgaver og ansvar fungerer, som det skal, bør det ikke være nødvendigt for lederne at sidde på ferien og vogte over indbakken hver dag, siger Michael Uhrenholt, der i den forbindelse finder det bekymrende, at hver fjerde af de ledere, som arbejder i ferien, angiver, at de ”dagligt” besvarer e-mails og sms´er.

De adspurgte ledere er også selv opmærksomme på de negative konsekvenser, som arbejdsiveren i sommerferien kan have både i forhold til familien og lederen selv. 54 procent af de ledere, som arbejder i sommerferien, erklærer sig enige i, at det skaber irritation i familien, og næsten lige så mange, 51 procent, erkender, at arbejdet i ferien går ud over evnen til at slappe af.

Knap hver tredje leder, 31 procent, går så langt som til at sige, at arbejdet i ferien ”ødelægger min sommerferie”.

Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres til august.

Yderligere oplysninger:

Teamchef
E-mail muh@lederne.dk

Lotte Sievers
Pressekonsulent
E-mail lsi@lederne.dk

Michael Uhrenholt

PRM: Ledere forventer stigende beskæftigelse i resten af 201715.5.2017 09:12pressemeddelelse

Næsten halvdelen af lederne på de private virksomheder i Danmark kalkulerer med, at antallet af medarbejdere vil stige i det kommende halve år. Det viser en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 1.881 ledere. Undersøgelsen afspejler samtidig stor optimisme, når det fælder forventningerne til omsætning, produktion, overskud og eksport. 46 procent af de adspurgte ledere forventer, at antallet af medarbejdere stiger det næste halve år i virksomheden. Optimismen er større end i Ledernes tilsvarende undersøgelser for et halvt og et helt år siden, hvor henholdsvis 41 og 42 procent af lederne kalkulerede med at skulle ansætte flere medarbejdere. 42 procent af lederne i den nye undersøgelse forventer, at antallet af medarbejdere forbliver omtrent uændret, mens kun hver ottende, 13 procent, tror, at der vil ske et fald i den samlede medarbejderstyrke i resten af 2017. Formanden for Lederne Svend Askær deler forventningen til stigende beskæftigelse i det kommende halve år, og

Lederne investerer millionbeløb i socialøkonomisk virksomhed23.3.2017 08:00pressemeddelelse

Der er tale om en virksomhed med et sundt forretningsmæssigt grundlag – og samtidig er det vigtigt at tage ansvar for at bidrage til at løse problemer både i Danmark og i resten af verden. Det er ifølge formanden for Lederne Svend Askær de primære årsager til, at Lederne nu investerer 7,5 millioner kroner i den socialøkonomiske virksomhed Social Foodies. Grundlæggeren af Social Foodies Thor Thorøe håber, at Ledernes investering vil danne trend, så flere traditionelle virksomheder og fonde begynder at foretage investeringer i socialøkonomiske virksomheder. Social Foodies driver blandt andet en chokoladefabrik i Sydafrika og foreløbig syv chokolade- og isbutikker i Danmark. Organisationen hjælper og samarbejder med flere sociale væresteder omkring jobskabelse, og de chokolader, der sælges i Danmark, bliver håndlavet af ansatte på fabrikken i Sydafrika. På tegnebrættet er også at investere i en biodynamisk farm i Uganda. - Social Foodies og andre lignende virksomheder er kendetegnet ved b

Københavnske ledere lærer om disruption fra serieiværksætter6.3.2017 08:00pressemeddelelse