PRM: Erhvervsskolerne skal være unges sikre valg

Rigtigt set af regeringen at styrke iværksætteri som en del af erhvervsuddannelserne, lyder det fra Lederne

Regeringen har taget et vigtigt skridt med dagens udspil om at styrke erhvervsuddannelserne med knap to mia. kr. over de næste fire år. Formålet er at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Det er helt nødvendigt, hvis vi i fremtiden skal have faglærte nok til de stillinger, virksomhederne slår op, lyder det fra Thomas Christensen uddannelseschef hos Lederne.

- Vi ser gerne, at erhvervsskolerne bliver opfattet som de unges sikre valg – et image, som gymnasierne i dag har hos mange unge og deres forældre. Man skal huske, at en erhvervsuddannelse åbner mulighed for både at blive faglært og stå med gode jobmuligheder, og for at læse videre, siger Thomas Christensen.

Lederne offentliggjorde i juni en række forslag til at løfte erhvervsuddannelserne. Et af forslagene er at indarbejde iværksætteri og virksomhedsstart i pensum.

- Det forslag er vi glade for, at regeringen har lyttet til. En stor del af de unge drømmer om at starte egen virksomhed. Hvis de vil forfølge den drøm, er det også nødvendigt at have viden om ledelse. Det mangler vi i regeringens udspil, siger Thomas Christensen.

Lige som regeringen ser Lederne et behov for, at de enkelte kommuner får større fokus på de unges uddannelsesvalg og forpligtes til at udarbejde lokale måltal for søgning til de enkelte ungdomsuddannelse.

- Det er vigtigt, at alle tager del i at styrke tilgangen til erhvervsuddannelserne og til at give de unge et bedre overblik over uddannelsesmulighederne, siger Thomas Christensen.

Kontaktoplysninger:

Thomas Christensen
Uddannelseschef
E-mail: tch@lederne.dk

PRM: Agil Ledelse skal på dagsordenen i Østjylland2.11.2018 07:00pressemeddelelse

Vi er havnet i en tid, hvor måden at drive virksomhed på undergår store forandringer, og det kræver, at både ledere og medarbejdere er tilpasningsstærke og omstillingsparate. Derfor er det vigtigt for ledere at få nye værktøjer til, hvordan man skal lede. I den forbindelse inviterer Lederne Østjylland til konference om agil ledelse mandag den 26. november. Her vil tre oplægsholdere komme med viden, værktøjer og best-practice cases, som kan hjælpe dig til at skabe mere smidige og selvkørende teams gennem agil ledelse. På konferencen kan deltagerne høre foredrag fra den danske erhvervsleder og bestyrrelsesmedlem Stine Bosse. Stine Bosse vil give deltagerne indblik i, hvilke erfaringer hun har gjort sig med agil ledelse i hendes mange år i topledelse – særligt hvilke kompetencer det kræver af lederen for at skabe den agile virksomhed. Der vil også være oplæg fra ph.d. lektor i ledelses- og organisationspsykologi ved AUU, Claus Elmholdt, som blandt andet vil tematisere den oversete ledelse

PRM: Der blæser nye, agile vinde fra Vesterhavet over Esbjerg2.11.2018 07:00pressemeddelelse

Vores måde at drive virksomhed er blevet mere stormfyldt, og i disse tider skal lederen lære at navigere i det omskiftelige ledelseshav. Agil ledelse kræver, at lederne er tilpasningsstærke og hurtige i deres eksekvering. I den forbindelse inviterer Lederne Sydvestjylland til konference om agil ledelse tirsdag den 27. november. Her vil tre oplægsholdere komme med viden, værktøjer og best-practice cases, som kan hjælpe dig til at skabe mere smidige og selvkørende teams gennem agil ledelse. På konferencen kan deltagerne høre foredrag fra ervervsleder og professionelt bestyrelsesmedlem Stine Bosse, der vil dele ud af sine personlige erfaringer i forhold til, hvilke kernekompetencer hun ser lederen besidde for at skabe den agile virksomhed. Der vil også være oplæg fra koncernchef og CEO i Norisol A/S Carsten Hoeck, der har gennemført flere succesfulde turnarounds i virksomheder, hvor den agile metode har været essentiel for disse turnarounds. Han vil særligt fokusere på, hvordan man som le

PRM: Ledernes Hovedorganisation runder 125.000 medlemmer1.11.2018 07:00pressemeddelelse

På et arbejdsmarked, hvor færre og færre er organiserede, er vi stolte over at have oplevet konstant medlemsfremgang, siger Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation. Ledernes Hovedorganisation har i dag nået en milepæl og rundet 125.000 medlemmer. - Ledernes Hovedorganisation har over årene udbygget sin position som Danmarks suverænt største og mest indflydelsesrige organisation for ledere. Det er værd at notere sig, at medlemstallet de seneste år er steget betragteligt. Faktisk er det næsten fordoblet de seneste 25 år. Vel at mærke i en tid, hvor færre og færre danskere generelt er medlemmer af en faglig organisation, siger Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation. Ledernes Hovedorganisation rummer i dag de tre søsterorganisationer Lederne, PRO og Virksom. De to sidstnævnte blev etableret i 2016 og optager henholdsvis funktionærer, der selv forhandler løn og kontrakt, og selvstændige. - På den måde rummer Ledernes Hovedorganisation det moderne, dynamiske arbejdsm

Østsjællandske ledere bliver klogere på agil ledelse26.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores måde at drive virksomhed på er under stor forandring, og vores dagligdag kræver ofte, at vi er tilpasningsstærke og hurtige i vores eksekvering. Vores måde at lede på må derfor følge med. I den forbindelse inviterer Lederne Østsjælland til konference om agil ledelse tirsdag den 20. november. Afdelingsformand for Lederne Østsjælland, Jan Carlsen, ser frem til at få sat fokus på fremtidens arbejdsliv. - Agil ledelse handler om at agere, det vil sige handle, hurtigt og om at være omstillingsparat og forudse forandringer, både på den korte og lange bane: Det handler om at være i stand til at tilpasse sig dem. Hvis ikke, din virksomhed skal være blandt de måske 40%, som ikke eksisterer om 10 år, så er det vigtigt, at alle i virksomheden aflæser og følger de tendenser og muligheder, der opstår inden for virksomhedens kerneforretning. Derfor ser jeg frem til at høre oplægsholdernes bud på, hvordan vi som ledere kan tilpasse os disse nye tendenser bedst muligt gennem agil ledelse, så vi