PRM: Erhvervsskolerne skal være unges sikre valg

Rigtigt set af regeringen at styrke iværksætteri som en del af erhvervsuddannelserne, lyder det fra Lederne

Regeringen har taget et vigtigt skridt med dagens udspil om at styrke erhvervsuddannelserne med knap to mia. kr. over de næste fire år. Formålet er at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Det er helt nødvendigt, hvis vi i fremtiden skal have faglærte nok til de stillinger, virksomhederne slår op, lyder det fra Thomas Christensen uddannelseschef hos Lederne.

- Vi ser gerne, at erhvervsskolerne bliver opfattet som de unges sikre valg – et image, som gymnasierne i dag har hos mange unge og deres forældre. Man skal huske, at en erhvervsuddannelse åbner mulighed for både at blive faglært og stå med gode jobmuligheder, og for at læse videre, siger Thomas Christensen.

Lederne offentliggjorde i juni en række forslag til at løfte erhvervsuddannelserne. Et af forslagene er at indarbejde iværksætteri og virksomhedsstart i pensum.

- Det forslag er vi glade for, at regeringen har lyttet til. En stor del af de unge drømmer om at starte egen virksomhed. Hvis de vil forfølge den drøm, er det også nødvendigt at have viden om ledelse. Det mangler vi i regeringens udspil, siger Thomas Christensen.

Lige som regeringen ser Lederne et behov for, at de enkelte kommuner får større fokus på de unges uddannelsesvalg og forpligtes til at udarbejde lokale måltal for søgning til de enkelte ungdomsuddannelse.

- Det er vigtigt, at alle tager del i at styrke tilgangen til erhvervsuddannelserne og til at give de unge et bedre overblik over uddannelsesmulighederne, siger Thomas Christensen.

Kontaktoplysninger:

Thomas Christensen
Uddannelseschef
E-mail: tch@lederne.dk

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned. En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR. På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen. - Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kv