PRM: Erhvervsskolerne skal være unges sikre valg

Rigtigt set af regeringen at styrke iværksætteri som en del af erhvervsuddannelserne, lyder det fra Lederne

Regeringen har taget et vigtigt skridt med dagens udspil om at styrke erhvervsuddannelserne med knap to mia. kr. over de næste fire år. Formålet er at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Det er helt nødvendigt, hvis vi i fremtiden skal have faglærte nok til de stillinger, virksomhederne slår op, lyder det fra Thomas Christensen uddannelseschef hos Lederne.

- Vi ser gerne, at erhvervsskolerne bliver opfattet som de unges sikre valg – et image, som gymnasierne i dag har hos mange unge og deres forældre. Man skal huske, at en erhvervsuddannelse åbner mulighed for både at blive faglært og stå med gode jobmuligheder, og for at læse videre, siger Thomas Christensen.

Lederne offentliggjorde i juni en række forslag til at løfte erhvervsuddannelserne. Et af forslagene er at indarbejde iværksætteri og virksomhedsstart i pensum.

- Det forslag er vi glade for, at regeringen har lyttet til. En stor del af de unge drømmer om at starte egen virksomhed. Hvis de vil forfølge den drøm, er det også nødvendigt at have viden om ledelse. Det mangler vi i regeringens udspil, siger Thomas Christensen.

Lige som regeringen ser Lederne et behov for, at de enkelte kommuner får større fokus på de unges uddannelsesvalg og forpligtes til at udarbejde lokale måltal for søgning til de enkelte ungdomsuddannelse.

- Det er vigtigt, at alle tager del i at styrke tilgangen til erhvervsuddannelserne og til at give de unge et bedre overblik over uddannelsesmulighederne, siger Thomas Christensen.

Kontaktoplysninger:

Thomas Christensen
Uddannelseschef
E-mail: tch@lederne.dk

PRM: Nye barselsregler skal fremme kvinders karrierer8.3.2019 07:00:00 CETPressemeddelelse

Vi har brug for at tiltrække, fastholde og udvikle flere kvindelige talenter på det danske arbejdsmarked. Det er uholdbart, at der i dag er langt færre kvindelige end mandlige ledere, og at kvinderne tjener mindre end mændene. Lederne foreslår derfor nu at ændre barselsreglerne for at fremme kvinders løn- og karriereudvikling. - For et lille land som Danmark er det fuldstændig afgørende, at vi udnytter talentmassen så godt som overhovedet muligt. Det gør vi desværre ikke i dag, når kvinderne kun udgør mindre end en tredjedel af lederne på det danske arbejdsmarked, og kvinder samtidig tjener betydeligt mindre end mænd. Derfor må vi som samfund tage markante skridt for at fremme kvinders karriereudvikling. Og det er et vigtigt skridt at ændre barselsreglerne. Sådan siger Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør i Lederne, som begrundelse for, at Lederne i dag fremlægger fem konkrete forslag til, hvordan staten kan fremme kvinders løn- og karriereudvikling. Det mest markan