PRM: Digital transformation i øjenhøjde for midt– og vestjyske ledere

Ekspert i kunstig intelligens og digital disruption Thomas Terney

Digital transformation er den forandring, som forbindes med anvendelsen af digitale teknologier i alle aspekter af samfundet. Det er et begreb, der er forbundet til nye former for kreativitet og innovation, og er på den måde med til at forandre vores verden og den måde, vi driver virksomhed på. Derfor inviterer Lederne Midt-Vestjylland til konference om digital transformation torsdag den 19. april i HEART – Kunstmuseum Herning og onsdag den 2. maj i Innovest i Skjern.

I Herning kan deltagerne høre foredrag fra ekspert i kunstig intelligens og digital disruption Thomas Terney. Han vil guide deltagerne ind i den digitale æra og give rammerne for at forstå fremtiden og rollen som leder, medarbejder og privatperson. Der vil også være oplæg af direktør og ejer af Tokerød Plus, Harald Tokerød, som vil gøre det digitale menneskeligt ved at sætte abstrakte begreber ind i hverdagssituationer og af Anders Blauenfeldt, digital direktør hos TV2, som vil fortælle om, hvilke strategiske fokusområder TV2 har haft gennem sin digitale transformationsperiode.

For deltagerne i Skjern vil der være oplæg af Kina-eksperten, forfatteren og erhvervsjournalisten, Christina Boutrup, som vil fortælle om, hvad vi kan lære af digital kinesisk innovation og af Susanne Odgaard, partner i W.H.Y og grundlægger af Curie, der vil give konkrete input til, hvordan man som leder kan transformere sig over i et digitalt mindset. Deltagerne kan desuden også glæde sig til at høre digital udviklingschef hos TV2, Clara Mai Kunstmann, fortælle om, hvordan man bedst muligt motiverer sine medarbejdere til at engagere sig i den digitale transformation på arbejdspladsen.

Afdelingsformand for Lederne Midt-Vestjylland, Lene Skyggelund, glæder sig til det stærke fokus hos oplægsholderne på at skabe et digitalt mindset hos både ledere og medarbejdere.

- Som ledere skal vi arbejde bevidst med at integrere digitaliseringen i hverdagen. Både ved at understøtte en afmystificering af området, men også ved at tage ansvar for, at beslutninger om digitalisering bidrager til en fortsat udvikling af både virksomhed og medarbejdere. Jeg ser frem til, at vi på konferencerne både bliver inspireret af nye perspektiver som for eksempel Christina Boutrup bidrager med, får en ramme til at forstå fremtiden via Thomas Terney og ikke mindst konkrete eksempler på, hvordan digitalisering håndteres, fra både Anders Blauenfeldt og Clara Mai Kunstmann, siger Lene Skyggelund.

Konferencerne finder sted i HEART – Kunstmuseum Herning, torsdag d. 19. april klokken 13-16:30 og i Innovest i Skjern, onsdag d. 2. maj klokken 13-16:30. Konferencerne er rettet mod ledere på alle niveauer, og både medlemmer og ikke-medlemmer af Lederne er velkomne. Tilmelding kan ske på www.lederne.dk/konferencer.

Lene Skyggelund
Lederne Midt-Vestjylland
E-mail: lene.skyggelund@lederne.dk

Karoline Bloch-Sørensen & Emilie Sølling Hansen
Pressemedarbejdere
E-mail kbs@lederne.dk / esh@lederne.dk

Ekspert i kunstig intelligens og digital disruption Thomas Terney

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et