PRM: Bedre godtgørelse til ofre for seksuel chikane

Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør i Lederne

Bedre godtgørelser og åben bevisførelse kan hjælpe til at forhindre seksuel chikane, mener Lederne. Til gengæld er der ikke brug for mere lovgivning.

Kvinder, der udsættes for sexchikane, får i dag en alt for lille godtgørelse, siger viceadministrerende direktør hos Lederne, Bodil Nordestgaard Ismiris i forbindelse medmandagens høring om seksuel chikane arrangeret af ligestillingsminister Karen Ellemann og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen.

- Kvinder, der udsættes for seksuel chikane, risikerer at miste deres job og gå igennem en lang sag. Alt sammen for en kompensation, der i den slags sager gennemsnitligt ligger på 23.000 kroner, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Hun mener, at man i sager om sex-chikane bør skele til de godtgørelser, der gives i sager om for eksempel aldersdiskrimination og barsel. I den slags sager er godtgørelsen langt større.

- I dag sender man et kedeligt signal om, at sexchikane ikke vægter så tungt som andre former for diskrimination. For de, det går ud over, er det væsentligt at få retssystemets anerkendelse af de psykologiske, familiære og økonomiske følger. Højere godtgørelse vil have en præventiv effekt. Det ved vi fra sager om afskedigelse på baggrund af graviditet, siger Bodil Nordestgaard Ismiris og tilføjer, at godtgørelsen også fremover skal kunne variere i størrelse efter omfanget og karakteren af sexchikane.

Hun foreslår samtidig, at det skal undersøges, om man i sager om seksuel chikane kan åbne for bevisførelse med parts- og vidneforklaringer i ligebehandlingsnævnet.

Mere lovgivning er ikke svaret

Mens højere godtgørelser vil have en effekt, mener Bodil Nordestgaard Ismiris til gengæld ikke, at mere lovgivning er den rigtige vej at gå. Flere lønmodtagerorganisationer har ellers i dag fremsat ønske om at ændre lovgivningen for at komme sexchikane til livs.

- #Metoo-bølgen har netop vist, at seksuel chikane har været et tabu, noget som mange kvinder ikke har kunnet snakke om, og som nogle ikke har anerkendt som et problem, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Hun mener derfor, at MeToo-debatten har været en kærkommen lejlighed til at gøre det mere legitimt at tale om sexchikane.

- Jeg tror og håber på, at når vi om nogle år kigger tilbage på #MeToo-kampagnen, så vil vi se, at den var med til at bryde nogle tabuer og gøre det lettere at sige fra over for seksuel chikane, siger hun.

Bodil Nordestgaard Ismiris opfordrer mandlige erhvervsledere til at blande sig i debatten og offentligt sige fra over for seksuel chikane.

- På den måde kan vi undgå, at det bliver kvinder, der taler med kvinder om kvinder, der bliver krænket, siger hun.

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
Telefon: 3283 3456
E-mail: mpe@lederne.dk