PRM: Bedre godtgørelse til ofre for seksuel chikane

Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør i Lederne

Bedre godtgørelser og åben bevisførelse kan hjælpe til at forhindre seksuel chikane, mener Lederne. Til gengæld er der ikke brug for mere lovgivning.

Kvinder, der udsættes for sexchikane, får i dag en alt for lille godtgørelse, siger viceadministrerende direktør hos Lederne, Bodil Nordestgaard Ismiris i forbindelse medmandagens høring om seksuel chikane arrangeret af ligestillingsminister Karen Ellemann og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen.

- Kvinder, der udsættes for seksuel chikane, risikerer at miste deres job og gå igennem en lang sag. Alt sammen for en kompensation, der i den slags sager gennemsnitligt ligger på 23.000 kroner, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Hun mener, at man i sager om sex-chikane bør skele til de godtgørelser, der gives i sager om for eksempel aldersdiskrimination og barsel. I den slags sager er godtgørelsen langt større.

- I dag sender man et kedeligt signal om, at sexchikane ikke vægter så tungt som andre former for diskrimination. For de, det går ud over, er det væsentligt at få retssystemets anerkendelse af de psykologiske, familiære og økonomiske følger. Højere godtgørelse vil have en præventiv effekt. Det ved vi fra sager om afskedigelse på baggrund af graviditet, siger Bodil Nordestgaard Ismiris og tilføjer, at godtgørelsen også fremover skal kunne variere i størrelse efter omfanget og karakteren af sexchikane.

Hun foreslår samtidig, at det skal undersøges, om man i sager om seksuel chikane kan åbne for bevisførelse med parts- og vidneforklaringer i ligebehandlingsnævnet.

Mere lovgivning er ikke svaret

Mens højere godtgørelser vil have en effekt, mener Bodil Nordestgaard Ismiris til gengæld ikke, at mere lovgivning er den rigtige vej at gå. Flere lønmodtagerorganisationer har ellers i dag fremsat ønske om at ændre lovgivningen for at komme sexchikane til livs.

- #Metoo-bølgen har netop vist, at seksuel chikane har været et tabu, noget som mange kvinder ikke har kunnet snakke om, og som nogle ikke har anerkendt som et problem, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Hun mener derfor, at MeToo-debatten har været en kærkommen lejlighed til at gøre det mere legitimt at tale om sexchikane.

- Jeg tror og håber på, at når vi om nogle år kigger tilbage på #MeToo-kampagnen, så vil vi se, at den var med til at bryde nogle tabuer og gøre det lettere at sige fra over for seksuel chikane, siger hun.

Bodil Nordestgaard Ismiris opfordrer mandlige erhvervsledere til at blande sig i debatten og offentligt sige fra over for seksuel chikane.

- På den måde kan vi undgå, at det bliver kvinder, der taler med kvinder om kvinder, der bliver krænket, siger hun.

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
Telefon: 3283 3456
E-mail: mpe@lederne.dk

Bodil Nordestgaard Ismiris
Viceadministrerende direktør, Lederne
Telefon: 3283 3371
E-mail: bni@lederne.dk

Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør i Lederne

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et