PRM: 16 danske atleter deltager i åbningsceremonien ved vinter-OL

Speedskateren Elena Møller Rigas bærer den danske fane, når den olympiske ild tændes til åbningsceremonien ved vinter-OL i PyeongChang.
Elena Møller Rigas blev udnævnt som fanebærer til et pressemøde i Idrættens Hus den 9. januar. Kulturminister Mette Bock overrakte fanen. Billedet må bruges frit redaktionelt. Fotokredit: Lars Møller

Fredag klokken 12.00 dansk tid begynder åbningsceremonien ved vinter-OL i sydkoreanske PyeongChang. Når indmarchen går i gang cirka 15 minutter inde i åbningsceremonien, så er det med det græske hold forrest, hvorefter landene følger kronologisk efter det koreanske alfabet med værtsnationen Sydkorea til sidst. Det betyder, at de danske atleter går ind på det olympiske stadion som nummer otte ud af de 91 deltagende lande (herunder de olympiske atleter fra Rusland).

Danmark stiller med 16 atleter til åbningsceremonien og syv trænere/ledere under indmarchen. Den eneste danske atlet, som ikke deltager ved åbningsceremonien, er alpinisten Christoffer Faarup, der skal i konkurrence to dage efter åbningen.

Forrest for det danske hold går speedskateren Elena Møller Rigas med Dannebrog. Den kun 22-årige danske fanebærer ser frem til at skulle føre an for det næststørste danske hold til et vinter-OL nogensinde.

”Det er helt vildt at skulle deltage til vinter-OL, og at jeg så samtidig skal være dansk fanebærer, havde jeg slet ikke turde drømme om for bare et halvt år siden,” siger Elena Møller Rigas umiddelbart efter, at hun ankom til den olympiske by i Gangneung, hvor speedskaterne skal bo sammen med de to danske curlinghold.

”Jeg ser naturligvis frem til åbningsceremonien og til at gå indmarchen, mens hele verdens øjne hviler på de danske atleter, men jeg vil også gerne indrømme, at jeg glæder mig endnu mere til at komme ud og mærke isen og til min konkurrence den 24. februar,” siger den danske fanebærer.

Danskere til indmarchen:

• Curling (mænd): Rasmus Stjerne, Johnny Frederiksen, Mikkel Poulsen, Oliver Dupont, Morten Berg Thomsen og sportschef Ulrik Schmidt
  • Curling (kvinder): Madeleine Dupont, Denise Dupont, Julie Dall Høgh, Mathilde Halse og Lina Knudsen
  • Freestyle (halfpipe ski): Laila Friis-Salling og træner Bent Friis-Salling
  • Langrend (30 km skiatlon, 15 km fri og 50 km klassisk): Martin Møller og træner Lasse Mølgaard
  • Alpint skiløb (storslalom og slalom): Casper Dyrbye og træner Flemming Dyrbye
  • Speedskating (mass start): Elena Møller Rigas, Stefan Due Schmidt, Viktor Hald Thorup og sportschef Jesper Carlson
  • Chef de mission og vice chef de mission Morten Schram Rodtwitt og Jakob Draminsky

Læs mere på OL.dk og hent billeder til redaktionelt brug.

Yderligere kommentarer:

Morten Schram Rodtwitt, chef de mission for det danske hold til vinter-OL, +4529370916 (dansk mobil) og 01070001045 (sydkoreansk mobil).

For kommentarer fra Elena Møller Rigas kontaktes sportschefen for speedskating, Jesper Carlson på (+45)51916697 (dansk mobil) eller (+82)01095638045 (sydkoreansk mobil)

Fotokredit: Lars Møller

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.