Privatøkonomi på skoleskemaet

Bankrådgivere og en privatkundechef fra Sparekassen Kronjylland besøger flere af landets skoler for at undervise eleverne i privatøkonomi som et led i Pengeugen arrangeret af Finans Danmark.
Billedtekst: Lasse Lindhardt fra Sparekassen Kronjylland i færd med at fortælle skoleeleverne om årsopgørelse, renter, kviklån og ”Luksusfælden”.

I denne uge er der privatøkonomi på skemaet på mange af landets folkeskoler. Her løber den såkaldte Pengeuge af stablen, og det betyder, at bankrådgivere og en privatkundechef fra Sparekassen Kronjylland besøger flere lokale skoler for at tale privatøkonomi med de unge mennesker. Ugen er arrangeret af Finans Danmark og sammen med andre pengeinstitutter, skal Sparekassen Kronjylland hjælpe med at give unge mennesker en bedre finansiel forståelse og forebygge økonomiske problemer.

Gode råd i øjenhøjde

En af de mange rådgivere der skal hjælpe de unge mennesker, er Lasse Lindhardt fra Sparekassen Kronjyllands Auning-afdeling: ”Pengeugen er et vigtigt og sjovt initiativ, og jeg ser det som en pligt, at vi i den finansielle sektor bidrager med læring og gode råd til skoleklasserne. Vi har en masse brugbar viden og information, der helt sikkert kan hjælpe med at styrke unges økonomiske forståelse.”

Udtaler Lasse Lindhardt, der underviser eleverne i materiale udviklet af Danmarks Matematiklærerforening, Finans Danmark og undervisningsforlaget Alinea. I forbindelse med undervisningen mener Lasse, at det er særligt godt at møde de unge på et tidligt stadie i livet:

Jo tidligere vi kan være med til at lære de unge mennesker noget om økonomi, des større forskel gør vi for skoleeleverne på længere sigt, når de skal videreuddanne sig, købe bolig, bil eller betale indskud til en lejebolig.”- afslutter kunderådgiver i Sparekassen Kronjyllands Auning-afdeling, Lasse Lindhardt.

Er du nysgerrig på, hvad bankrådgiveren blandt andet taler med skoleeleverne om? Så får du her tre af hans bedste råd:

1. Læg et budget - så der er et overblik over dine indtægter og udgifter
  2. Start gerne tidligt med at lave en opsparing
  3. Lån kun, hvis det er nødvendigt

For mere info: Kunderådgiver Lasse Lindhardt: Email lli@sparkron.dk, Tlf. 87 86 41 07