Private virksomheder er afhængige af adgang til offentlige forskere og forskningsinfrastruktur

En stærk offentlig forskningssektor hjælper private danske virksomheder til at opnå succes. Det peger en ny undersøgelse blandt 137 forskningsaktive virksomheder i Danmark på.

Mange universitetsforskere udfører forskning på højt internationalt niveau, og universiteterne besidder værdifuld viden og hypermoderne forskningsfaciliteter, som virksomhederne ikke selv råder over. I en undersøgelse foretaget af Novo Nordisk Fonden svarer knap to tredjedele af de adspurgte virksomheder, at de er afhængige af samarbejde med offentlige forskere.

37 procent svarer, at de i høj eller meget høj grad er afhængige af samarbejde med offentlige forskere, mens 28 procent svarer, at de i nogen grad er afhængige af at kunne samarbejde.

”Virksomhederne peger på, at samarbejdet med offentlige forskere styrker medarbejdernes kompetencer og giver adgang til ny viden og forskningsfaciliteter. Når virksomhederne samtidig publicerer videnskabelige artikler sammen med offentlige forskere, betyder det endvidere, at virksomhederne bedre kan tiltrække internationale investorer og samarbejdspartnere,” siger Thomas Alslev Christensen, Head of Operations i Novo Nordisk Fonden.

”Analysen peger på, at en stærk offentlig forskningssektor understøtter private virksomheders udvikling og konkurrenceevne,” siger Thomas Alslev Christensen.

Virksomhederne bidrager også selv med topforskning. Samarbejdet med private virksomheder gavner således også de offentlige forskere, som får viden om nye teknologier og forskning fra virksomhederne.

Undersøgelsen er én blandt flere undersøgelser, som indgår i Novo Nordisk Fondens netop offentliggjorte årlige rapport om aftrykket af offentlig forskning i samfundet. Novo Nordisk Fonden måler samfundsaftrykket af fondens støtte til offentlig forskning, innovation og uddannelse.

Rapporten indeholder også en ny analyse af den offentlige forsknings betydning for forbedringen af sundhedsbehandlingen hos de praktiserende læger samt en analyse, der viser, at forskning på hospitalerne styrker klinikkernes muligheder for at forbedre diagnostik og behandling af patienter.

Rapporten ”The societal impact of Novo Nordisk Foundation Grants 2017” er tilgængelig her.

Om Novo Nordisk Fonden

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og samfundets bæredygtighed. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 16 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes. Læs mere på www.novonordiskfonden.dk.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Novo Nordisk Fonden er en dansk erhvervsdrivende fond med to formål; at udgøre et stabilt fundament for den erhvervsmæssige og forskningsmæssige virksomhed, som drives af selskaberne i Novo Gruppen, og at yde støtte til videnskabelige, humanitære og sociale formål.

Professor Lene B. Oddershede bliver chef for Novo Nordisk Fondens uddelinger til naturvidenskabelig og teknisk forskning11.10.2018 12:10Pressemeddelelse

Professor og centerleder Lene B. Oddershede, Københavns Universitet, skal stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens nye indsats, der skal være med til at styrke forskning inden for naturvidenskab, tekniske videnskaber og interdisciplinaritet. Novo Nordisk Fonden meldte i juni i år ud, at den planlægger at firedoble sine årlige udbetalinger frem mod år 2023 og samtidig vil udbrede sin støtte til flere områder. Naturvidenskabelig og teknisk videnskabelig forsk­ning har stor betydning for fremskridt inden for sundhed og bæredygtighed. Samtidig er tværfaglig forskning vigtig, da mange store videnskabelige gennembrud finder sted i grænsefladerne mellem fagfelter. Lene B. Oddershede siger: ”Jeg glæder mig til at være med til styrke forskningen inden for de naturvidenskabelige og tekniske videnskaber. Som forsker har jeg arbejdet i grænseområdet mellem fysik, medicin og biologi, og jeg håber, at jeg kan bruge min viden fra både national og international forskning til at sikre, at Novo Nordisk Fo

Hanna Line Jakobsen skal stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens uddelinger til sociale og humanitære formål2.10.2018 14:00Pressemeddelelse

Hanna Line Jakobsen, udviklingsdirektør i Unicef Danmark og forhenværende præsident i Røde Kors i Danmark, bliver chef for Novo Nordisk Fondens sociale og humanitære område og dermed for udmøntningen af fondens nye strategi på området. Fonden planlægger at øge sin støtte til sociale og humanitære indsatser betragteligt i de kommende år. Fonden ønsker at medvirke til at forbedre livskvalitet og livsmuligheder for udsatte børn og unge gennem ud­dannelse, udvikling af kompetencer samt sundhedsindsatser. ”Jeg har i mere end 20 år arbejdet med indsatser for udsatte børn og unge, og jeg er stærkt motiveret af at finde løsninger, som giver dem både en god barndom og en god indgang til voksenlivet. Derfor er jeg også begejstret for at skulle stå i spidsen for fondens nye strategi på det sociale og humanitære område og derigennem bidrage til at skabe konkrete forbedringer i børn og unges livsmuligheder,” siger Hanna Line Jakobsen. Hanna Line Jakobsen kommer fra en stilling som udviklingsdirektø