Prisvinders hjerte banker for biologien

Mette Hesselholt Henne Hansen fra Læreruddannelsen på VIA i Silkeborg sætter en ære i at undervise næste generation af dygtige biologilærere. Nu modtager hun Novo Nordisk Fondens Pris til Naturfagsunderviser på Læreruddannelsen 2023.
Mette Hesselholt Henne Hansen fra Læreruddannelsen på VIA i Silkeborg modtager Novo Nordisk Fondens Pris til Naturfagsunderviser på Læreruddannelsen 2023.

Når Mette Hesselholt Henne Hansen går på arbejde for at undervise næste generation af skolelærere i biologi, gør hun det med den største respekt for sine studerende og for det fag, som de har valgt at gøre til deres profession.

Ifølge Mette Hesselholt Henne Hansen får skolelærere ikke den respekt af samfundet, som de fortjener, men det gør de hos hende, når hun hver dag lægger sit liv og sin sjæl i at undervise landets kommende skolelærere i det fag, som hun selv brænder for med hver eneste celle i kroppen.

For sin indstilling til undervisning og sit bankende hjerte for biologifaget modtager hun nu Novo Nordisk Fondens Pris til Naturfagsunderviser på Læreruddannelsen 2023.

Mette Hesselholt Henne Hansen er indstillet af uddannelsesleder Lars Christian Ustrup fra VIA Silkeborg på opfordring fra hendes studerende.

»Jeg er helt vildt glad for at modtage prisen, men det, som gør mig mest glad, er, at mine studerende kom med ideen. Så bliver det ikke bedre,« siger hun.

Med prisen følger 250.000 kr., hvoraf 50.000 kr. er en personlig pris, mens 200.000 kr. går til professionshøjskolen.

»Naturfagsundervisere på læreruddannelserne spiller en afgørende rolle i at uddanne og inspirere de næste generationer af skolelærere, som skal være med til at lægge grundstenene til børnenes nysgerrighed og interesse for den naturfaglige verden. Novo Nordisk Fonden er glade for at overrække prisen til Mette Hesselholt Henne Hansen for på forbilledlig vis at motivere og begejstre studerende i biologifaget samt for hendes store bidrag til udvikling af naturfagene på læreruddannelsen,« siger Berith Bjørnholm, Senior Vice President for Education & Outreach i Novo Nordisk Fonden.

Tager de studerende med ud i naturen
Mette Hesselholt Henne Hansens hjerte banker for biologien. Det er hendes faglige kærlighedsbarn, fordi biologien ifølge hende er omverdens fag, og når man forstår biologen, forstår man den verden, som man lever i.

Det er også denne tanke, som hun gerne vil sende sine studerende ud til de danske skoleelever med.

»Naturfagene tilbyder en virkelighedsforankring og viser, hvor fantastisk verden er. Jeg ser det som min opgave, at mine studerende bliver biologilærere, der kan få børnene til også at se, at de lever i en fantastisk verden, som det også er nødvendigt at passe på,« siger Mette Hesselholt Henne Hansen.

I sin undervisning sigter Mette Hesselholt Henne Hansen mod at tage sine studerende med derud, hvor biologien findes. Det vil sige, at meget af hendes undervisning foregår i naturen. Hun håber, at hendes studerende vil gøre det samme med deres elever.

»Når vi taler om biodiversitetskrise, nytter det ikke noget, at man taler om det indendørs eller læser om det på en skærm. Man må ud i naturen og opleve arterne,« siger hun.

Penge skal gå til blandt andet at opgradere laboratorier
Mette Hesselholt Henne Hansen føler sig taknemmelig over, at hun i sin undervisning har at gøre med studerende, der er dybt engagerede i både biologien og det at blive lærere. De kommer på uddannelsen af egen fri vilje og er ifølge den nu prisvindende underviser altid med på lidt af hvert.

»Man hører så meget om engagementet på læreruddannelsen, men det kan jeg ikke nikke genkendende til. Mine studerende er mere engagerede i at blive dygtige lærere og i at undervise i naturfag end noget andet sted, hvor jeg har været,« siger hun.

Mette Hesselholt Henne Hansen har allerede gjort sig nogle tanker om, hvad den del af pengene, som tilfalder VIA, kan bruges til.

»Jeg vil selvfølgelig vende det med mine gode kollegaer, så penge bliver brugt på en måde, som alle vores studerende får gavn af. Men jeg kunne godt tænke mig at opgradere vores laboratorier, hvilket er tiltrængt. Det kan være med gode stereolupper og godt feltudstyr, og så ser jeg gerne, at vi bruger nogle af pengene på en fællesfaglig naturfagstur,« siger hun.

Om Novo Nordisk Fondens pris til Naturfagsundervisere på Læreruddannelsen

Novo Nordisk Fondens Pris til Naturfagsundervisere på Læreruddannelsen er målrettet engagerede og dygtige undervisere på læreruddannelsen, som underviser i undervisningsfagene natur/teknologi, fysik/kemi, biologi, geografi og matematik.

Prisen har til formål at anerkende og synliggøre en særlig indsats med at uddanne og kvalificere landets fremtidige naturfaglige grundskolelærere. Novo Nordisk Fondens Pris til Naturfagsundervisere på Læreruddannelsen uddeles årligt.

Hver pris består af en sum på 250.000 kr., hvoraf 50.000 kr. er en personlig pris, mens 200.000 kr. går til professionshøjskolen. Hvis prisen gives til et team, modtager prismodtagerne hver 25.000 kr. Andelen, som tilfalder professionshøjskolen, skal anvendes til udvikling af den naturfaglige undervisning, for eksempel til indkøb af eksperimentelt udstyr, opgradering af lokaler/inventar eller udviklingsprojekter.

Prisen uddeles til en underviser efter indstilling fra dennes uddannelsesleder, rektor eller dekan.

Læs mere om prisen her.

Nils Eskestad, Senior Communications Manager, +45 3023 2904, nes@novo.dk

Novo Nordisk Fonden blev etableret i 1924 som en dansk erhvervsdrivende fond, der støtter videnskabelige, humanitære og sociale formål.

Fondens vision er at fremme menneskers sundhed samt samfundets og planetens bæredygtighed. Fonden arbejder for at styrke forskning og innovation inden for forebyggelse og behandling af kardiometaboliske sygdomme samt infektionssygdomme. Derudover søger den at bidrage til udvikling af viden og løsninger, der understøtter den grønne omstilling af samfundet.