Prisvindende biogasanlæg bringer Færøerne tættere på klimamål

Én af de førende producenter af kvalitetslaks på Færøerne har prioriteret at investere i bæredygtighed og cirkulære løsninger. Virksomheden Bakkafrost har opført det første biogasanlæg på Færøerne.
Bakkafrost har opført det første biogasanlæg på Færøerne, som vil spare 11.000 ton CO2 årligt. Foto: SMJ Rådgivende Ingeniører.

FÖRKA betyder ’at flytte’ eller ’at forandre’ på færøsk. Og det er lige netop, hvad det første biogasanlæg på Færøerne af samme navn vil gøre. Det skal nemlig årligt omdanne op mod 100.000 ton bioaffald til varme og energi, hvilket vil bringe Færøerne tættere på sit mål mod 100 procent elektricitet fra vedvarende energikilder i 2030.

Det nyligt åbnede biogasanlæg, FÖRKA, vil gøre lakseproducenten Bakkafrost i stand til at udnytte organisk affald (gylle fra fisk og kvæg i kombination med døde fisk) fra deres egen lakseproduktion samt fra landbrugssektoren til at generere klimavenlig varme og energi.

Ikke alene er elektriciteten og varmen fra anlægget til fordel for klimaet. Den er også konkurrencedygtig på markedet. Den primært diesel-baserede elproduktion på Færøerne har resulteret i høje priser på el fra alternative produktionskilder, hvilket gør Bakkafrost i stand til at sælge sin overskydende energi til de færøske elselskaber og varmen til fjernvarmenettet i Tórshavn.

Sådan forventer Bakkafrost at levere klimavenlig el til ca. 1.900 færøske husstande og varme til yderligere 400. Samlet set vil anlægget spare et CO2-udslip på hele 11.000 ton om året - til gavn for både Færøerne og klimaet.

Sådan fungerer det

• Når biomassen er bragt ind på anlægget, foregår processen, ligesom den gør i naturen – blot en hel del hurtigere.
  • Den hurtige nedbrydningsproces giver mulighed for at opsamle og udnytte den producerede biogas, der består af metan og CO2.
  • Den producerede metan er en vedvarende energikilde og bliver via en gasmotor omdannet til el- og varmeproduktion.
  • Når processen er færdig, kan den efterladte, næringsrige biomasse efterfølgende anvendes til gødning på landbrugsjord.

Læs mere på niras.dk her.

NIRAS var i samarbejde med SMJ Rådgivende Ingeniører rådgiver på projektet og bidrog blandt andet til udbudsmateriale, forhandlinger og ansøgninger til miljøgodkendelser. NIRAS bistod både med ekspertise inden for biogasproduktion i forbindelse med udarbejdelse af udbudsmaterialet samt beregning af støj- og lugtgener i forbindelse med miljøgodkendelsen.

Regin Jakobsen
CEO, Bakkafrost