Gejser

Prisstigninger på cigaretter får flere rygere til at skifte til e-cigaretter

I sidste uge fik SMOKE-IT myndighedernes tilladelse til at genåbne deres butikker. Det ser ud til at myndighedernes beslutning var rigtig fornuftig, for med en prisstigning på cigaretter og en krise der gør, at kommunale rygestoptilbud er midlertidigt sat på standby, oplever SMOKE-IT en stigning i antallet af nye kunder.

En hurtig rundspørge blandt SMOKE-IT’s butiksansatte viser, at 23 ud af i alt 28 butikker oplever en stigning i antallet af nye kunder. Ifølge de ansatte tyder alt på, at de nye kunder primært henvender sig for, at få vejledning til hvordan de stopper med at ryge.

-          ”Det er en positiv udvikling, for alt tyder på at flere rygere er motiverede til at stoppe nu, både pga. corona, men også pga. prisstigninger på cigaretter. Det er selvfølgelig positivt for os, men det bedste er jo, at det ser ud til at flere rygere faktisk ønsker at stoppe med at ryge, og det er både godt for rygerne men også for folkesundheden.” Siger Jens Nygaard Andersen, Administrerende direktør for SMOKE-IT.

Halvdelen af SMOKE-IT’s ansatte er sendt hjem med fuld løn for at begrænse smitte, og for nuværende ser det ud til, at man står til at komme igennem krisen uden at gøre brug af regeringens hjælpepakker.

Følger anbefalingerne

SMOKE-IT følger myndighedernes anvisninger, og derfor er der udstedt retningslinjer til alle butikker i forbindelse med Covid-19, men også myndighedernes anbefalinger i forbindelse med rygestop er noget Jens Nygaard Andersen vægter højt:

-          ”Det lyder måske lidt underligt, men vi plejer at sige, at når en kunde lykkes med, at stoppe med både at ryge og dampe er missionen fuldført, det er sådan vi skaber ambassadører. Succeshistorier skaber ringe i vandet, og det er de ringe vi skal leve af i fremtiden. Og så er det jo i virkeligheden også myndighedernes anbefaling, at hvis man skal stoppe med at ryge skal man stoppe helt.”

Udsagn fra de ansatte i forbindelse med rundspørgen lyder da også på, at mange af de nye kunder kommer efter at have fået anbefalet e-cigaretter af familie og venner.

I sidste uge slog Jens Nygaard Andersen fast, at SMOKE-IT udviser samfundssind, og opfordrede derfor kunderne til, så vidt muligt, at blive hjemme:

”Vi opfordrer stadig folk til at blive hjemme, men vi er også nødt til at se i øjnene, at hvis rygerne skal komme godt fra start når de skal stoppe med at ryge, er personlig vejledning utrolig vigtigt for de fleste. Lige nu betragter vi faktisk os selv, som et rigtig godt alternativ til de kommunale rygestopkurser, fordi de jo er sat på standby pga. corona.”

Jens Nygaard Andersen, Administrerende direktør

Jens@SMOKE-IT.dk