Miljømærkning Danmark - gammel profil

Priser for at udbrede EU Blomsten

Det europæiske miljømærke EU Blomsten fylder 20 år. Det blev i går markeret med uddeling af priser til tre virksomheder, som på hver deres måde har gjort en særlig indsats for at udbrede EU Blomsten.

Der var priser til den første, til den største og til den mest trofaste licenshaver, da Miljømærkning Danmark i aftes holdt Blomsterfest.

Prisuddelingen fandt sted i Teatermuseet i København. Her var blandt andre danske licenshavere af EU Blomsten, repræsentanter fra Miljømærkning Danmark, det danske Miljømærkenævn og de øvrige europæiske miljømærkningsorganisationer samlet for at fejre EU Blomstens fødselsdag.

De tre virksomheder, der blev hædret, har en vigtig del af æren for, at EU Blomsten er blevet udbredt og kendt i Danmark. Og de har alle været med til at sikre, at antallet af blomstmærkede produkter på det danske marked fortsat stiger. I 2011 var tallet 900, hvilket var en fordobling i forhold til i 2007.

Beck & Jørgensen – den mest trofaste licenshaver

”Prisen til den mest trofaste licenshaver” gik til malingsproducenten Beck & Jørgensen for på entusiastisk vis at have øget det generelle kendskab til EU Blomsten i Danmark via markedsføring af firmaets brede sortiment af miljømærkede malinger. For Beck & Jørgensen er det helt naturligt at se maling og miljø som to sider af samme sag:

- Som en dansk familieejet virksomhed, der primært leverer til professionelle malermestre, men også til detail gennem mere end 50 forhandlere, er det vigtigt at have en ansvarlig og troværdig miljøprofil. Allerede i 1993 fik vi Gladsaxe Kommunes miljøpris, i 1997 blev vi miljøcertificeret efter ISO 14001 og i 2006 blev vi arbejdsmiljøcertificeret efter OHSAS 18001. I 1998 fik Beck & Jørgensen det europæiske miljømærke Blomsten på det første produkt, og siden er der kommet flere til, fortæller produkt- og indkøbschef Jesper Hougesen.
Han forklarer valget af netop EU Blomsten på denne måde:

- Ved at benytte det officielle miljømærke ”EU Blomsten” sikrer man kunden, at produktet både lever op til skrappe fælleseuropæiske miljømæssige krav, og at dets kvalitet er i orden. Og så er EU Blomsten også et troværdigt miljømærke, idet ordningen bliver administreret af en uvildig instans, som er udpeget af myndighederne.

Isbryder-pris til tre nordjyske campingpladser

”Isbryder-prisen” blev delt mellem tre nordjyske campingpladser: FDM Camping Aalbæk Strand, Svinkløv Camping og Hanstholm Camping. De fik prisen for at være blandt de første campingpladser i Danmark, der blev mærket med EU Blomsten, og for gennem årene at have øget kendskabet til EU Blomsten og miljørigtig ferie. Og der er mange gode grunde til, at campingpladserne tidligt tog EU Blomsten til sig:

- EU Blomsten har især lært mig at styre energiforbruget. For at leve op til EU Blomstens kriterier har jeg jo været nødsaget til at lave grønt regnskab og dermed få styr på, hvor meget vand og strøm hver enkelt campist bruger. Det har fået os til at mere end halvere gasforbruget og spare gevaldigt på vand og strøm ved at opsætte af sensorer overalt, så lyset kun er tændt, når det er nødvendigt. Derudover har vi også gjort det nemt for campisterne at sortere affald – og vi er stoppet med at sælge engangsservice i butikken. De investeringer i nye anlæg m.m., EU Blomsten har kostet os, blev tjent ind på 3-4 år, så på lang sigt tjener pengene sig ind igen. Og det er på alle måder tilfredsstilende at kunne passe på miljøet. Vi ønsker at være på forkant med udviklingen, og det gør vi blandt andet ved at skabe et bedre og grønt image for ferielandet Danmark, fortæller lejrchef Palle Lund fra FDM Camping Aalbæk Strand.

Detailhandlens pris til Dansk Supermarked – og deres kunder

”Detailhandlens pris” blev tildelt Dansk Supermarked for at være den detailhandelskæde, som aktuelt har det største og bredeste sortiment af EU Blomstmærkede produkter på hylderne. Derved yder Dansk Supermarked et væsentligt bidrag til udbuddet af miljørigtige dagligvarer i Danmark.

- For os er det super-stærkt, at vi med hele den miljømærkede levevis-serie kan tilbyde vores kunder en genkendelig, miljøvenlig produktserie – både inden for personlig pleje samt vaske- og rengøringsmidler. I 2001 var vi de første i Danmark til at anvende EU Blomsten på vores produkter. Og siden da er miljøbevidstheden blandt vores kunder øget, og de har taget godt i mod de nye produkter i levevis-serien. At vi har mange produkter i serien betyder, at vores kunder altid kan finde et miljøvenligt alternativ til de konventionelle dagligvarer – og det ligger der en stor styrke i, siger produktchef Mette Kolling Rothmann og sender også en del af æren for prisen videre til forbrugerne:

- Vi er glade for, at vores kunder er interesserede i miljøet og i deres egen sundhed, og vi vil gerne dele æren for prisen med dem – og sige tak, fordi de har taget så godt imod levevis. Hvis ikke kunderne viste interesse for produktserien, havde vi ikke haft så stort et sortiment i dag.

Fakta om EU Blomsten

EU Blomsten er det europæiske miljømærke. Det blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen, og Danmark har været med fra starten. EU Blomsten anvendes i hele Europa.

En lang række produkter kan mærkes med EU Blomsten. Det gælder dagligvarer som køkkenruller og shampoo, langvarige forbrugsgoder som fx computere og serviceydelser som fx hoteller.

EU Blomsten og Svanen er de to eneste miljømærker, der er officielt anerkendt i Danmark.

Når et produkt er mærket med EU Blomsten eller Svanen, er der garanti for, at produktet lever op til skrappe miljøkrav, tager hensyn til sundhed og er af god kvalitet.

Miljømærker fungerer på markedsvilkår og sigter mod både større udbud og større efterspørgsel. Det afgørende er at påvirke både produktion og forbrug i en mere miljøvenlig retning. Kravene til miljømærkede produkter går længere end miljølovgivningen og strammes hvert 3.-5. år. På den måde sikrer man, at niveauet er i top i takt med den generelle udvikling på området.

Billeder

”Detailhandlens pris” gik til Dansk Supermarked, repræsenteret af Palle Koch, varehuschef i føtex Nørrebro.
Download
”Prisen til den mest trofaste licenshaver” gik til malingsproducenten Beck & Jørgensen, Jesper Hougesen, produkt- og indkøbschef og Thomas Sørensen.
Download
”Isbryder-prisen” blev delt mellem tre nordjyske campingpladser: Svinkløv Camping (forpagterparrets datter Marlene Jepsen og hendes veninde), FDM Camping Aalbæk Strand (Palle Lund) og Hanstholm Camping (hvor Bent Thodsen var repræsenteret af turistchefen

Information om Miljømærkning Danmark - gammel profil

Miljømærkning Danmark - gammel profil
Göteborg Plads 1
2150 Nordhavn

Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark - gammel profil

Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark - gammel profil

Dit valg i dag betyder alverden i morgen8.10.2015 08:19:24 CEST | Pressemeddelelse

Udvalget af produkter og serviceydelser, der er svanemærket eller mærket med EU-Blomsten, er firedoblet i løbet af de seneste ti år. Næsten 9 ud af 10 kender Svanemærket - og det er især inden for områderne rengøringsmidler, vaskepulver og plejeprodukter, at danskerne kender de miljømærkede alternativer. Men kendskabet til miljømærkerne skal udbredes til endnu flere produktkategorier. Det skal kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen” være med til at sikre.

Svanemærket er top of mind hos syv ud af ti danskere28.2.2013 15:49:25 CET | Pressemeddelelse

Svanemærket fylder godt i danskernes bevidsthed. Næsten syv ud af ti danskere nævner Svanen først, når de bliver bedt om at nævne et miljømærke (65 %). Danmark ligger to procent over det nordiske gennemsnit. Og Danmark er samtidig det nordiske land, der har oplevet størst stigning i top of mind-kendskabet siden 2011. Det viser en ny nordisk forbrugerundersøgelse, som YouGov har gennemført for Nordisk Miljømærkning. - Det er positivt, at Svanen har en plads i rigtig mange danskeres bevidsthed. Og så viser undersøgelsen også, at Svanen ligger markant højere i top of mind blandt danskerne end andre mærker– det kan jeg som formand for Miljømærkenævnet kun være yderst tilfreds med, siger Nina Schiøtz. 88 % af danskerne kender Svanemærket, når de ser det. Otte ud af ti ved, at Svanen er et miljømærke. Undersøgelsen viser også, at danskerne har stor tillid til Svanemærket, og at de ser det som et godt miljøvalg. 81 % af danskerne har nemlig tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når