Prisbelønnet kunstig intelligens laster hurtigfærger
Det betyder meget, hvordan bilerne fordeles på en hurtigfærge. Holder bilerne optimalt i opmarchbanerne, bliver der bedre plads til på vogndækket, færgen sejler bedre og bruger mindre brændstof. Herudover kommer der færre forsinkelser fordi færgen lastes hurtigere. Så når en medarbejder i kombardo-vest vinker bilerne på plads, så ligger der en grundig data-proces forud. Prognosen for, hvornår de mange biler og passagerer dukker op til en bestemt afgang, og hvordan de skal fordeles, foretages af kunstig intelligens – et analyseværktøj, som netop er blevet tildelt prisen for “Data Tech Deployment of the Year” ved den internationale Data Breakthrough Awards.
Vinderne i andre kategorier er data-giganter som Google Cloud, Fivetran, IBM, Informatica, Neo4j, Microsoft og Kong.
Tidligere har samme system vundet priser ved Danish Digital Award.
Det er det københavnsbaserede dataanalyse- og AI-virksomhed, Halfspace, som sammen med Molslinjen har udviklet de algoritmer, som sørger for prognoser og fordeling af biler på hurtigfærgerne på både Kattegat og i Østersøen på ruten til Bornholm.
”Vi gør os stor umage med at sejle og ankomme til tiden. Det er en helt central ting i vores forretning. Ved at være meget sikre på, hvornår de forskelle typer køretøjer kommer til en afgang, kan vi sikre hurtig og effektiv ekspedition i havnene. Samtidig får gæsterne mere plads på vogndækket og vi sparer brændstof ved at laste skibene optimalt”, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.
”Én ting er at udvikle algoritmer, noget andet er at få dem i produktion således, at de kan understøtte beslutningsprocesser, og dermed skabe værdi for en virksomhed som Molslinjen. Det er det vi sammen er blevet belønnet for med denne award, som vi er utroligt stolte over at vinde sammen med Molslinjen”, siger Halfspaces’ Founding Partner og Managing Director, Claus Bek Nielsen.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder
Information om Molslinjen A/S
Om Molslinjen:
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1000 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Klargøring af Tyrfing trækker ud8.12.2025 12:49:51 CET | Pressemeddelelse
Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Arbejdet på færgen i Svendborg har vist sig mere omfattende end ventet, så nu bliver færgen yderligere forsinket.
Bästa november på 17 år för färjorna8.12.2025 08:36:34 CET | Pressemeddelelse
Öresundslinjens färjor mellan Helsingborg och Helsingör har inte haft en starkare novembermånad sedan 2008 sett till antalet gående passagerare. Totalt tog 272 311 resenärer turen över Öresund till fots under november i år.
Færgernes november bedste i 17 år8.12.2025 08:36:34 CET | Pressemeddelelse
Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år.
Molslinjen bestiller tredje elektriske mega-katamaran hos Incat5.12.2025 08:59:59 CET | Pressemeddelelse
Molslinjen har nu bestilt den tredje batteridrevne katamaran til operationen på Kattegat. Rederiet har allerede bestilt de første to færger hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske rederi, som skal bygge den tredje færge, som tilsammen bliver verdens største elektrificeringsprojekt til søs.
Tyrfing ramt af vejr-udfordringer25.11.2025 13:00:20 CET | Pressemeddelelse
Besætningen på Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing, må erkende, at turen hjemover blev længere end forventet. De drilske vejr-systemer i Biscayen tvang færgen til at søge ly flere steder, og det forsinker nu planen for idriftsættelse på Samsø.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
