Prinsesse Marie rejser tilbage til Cambodja

H.K.H Prinsesse Marie rejser i dag tilbage til Cambodja, som var det første land prinsessen besøgte som protektor for Folkekirkens Nødhjælp for 10 år siden.

Foto: Folkekirkens Nødhjælp

Prinsessens rejse er samtidig en fejring af Folkekirkens Nødhjælps 100-års jubilæum under mottoet håb og handling.

Rejsen bliver et gensyn med partnere og projekter fra den første rejse i 2012, og dermed muligheden for at opleve udviklingen i landet og Folkekirkens Nødhjælps arbejde med klimatilpasning, fødevarer, fattigdomsbekæmpelse og menneskerettigheder.

”Der er sket meget, siden prinsessen besøgte Cambodja for 10 år siden. Økonomien buldrer afsted, men uligheden vokser samtidig, og klimaforandringerne går hårdt ud over landbefolkningen. Derfor har vi fokus på at uddanne og organisere bønderne i klimavenlig fødevareproduktion og sørge for at styrke deres markedsadgang - og dermed deres indtægtsgrundlag,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Birgitte Qvist-Sørensen, der ledsager prinsessen på jubilæumsrejsen.

Turen til Cambodja i Sydøstasien sender ifølge Birgitte Qvist-Sørensen et vigtigt signal om ikke at glemme hjælpen til verdens fattigste i en tid, hvor vi helt naturligt er optaget af krigen i Ukraine og modtagelsen af ukrainske flygtninge:

”Som nødhjælpsorganisation er vi vant til at håndtere og holde fokus på mange kriser på samme tid. Derfor er det så vigtigt, at vi med prinsessens rejse til Cambodja sætter fokus på behovet for klimatilpasning, landbrugsudvikling og menneskerettigheder til gavn for verdens fattigste. For de globale udfordringer er ikke blevet mindre den seneste måned. Tværtimod ser vi, hvordan krigen i Ukraine bidrager til at forværre verdens fødevarekrise med høje prisstigninger på blandt andet hvede og majsolie,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Prinsessen møder blandt andet økologiske risbønder, der har fået adgang til det danske og europæiske marked gennem et samarbejde med den danske fødevarevirksomhed Nordic Food Partners. Deres bæredygtige produkter har prinsessen tidligere stiftet bekendtskab med på Nordic Food Partners rismølle og pakkeri i Skive såvel som i Folkekirkens Nødhjælps Wefood butikker.

Prinsessens rejse til Cambodja slutter torsdag den 8. april, og byder på besøg hos en lang række af Folkekirkens Nødhjælps lokale samarbejdspartnere, myndigheder, virksomheder og det internationale diplomati.

Foto: Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp parat til at rydde miner i Ukraine21.4.2022 19:21:58 CEST | Pressemeddelelse

Ukraine skal ryddes for miner, før ukrainerne kan få deres hjem og hverdag tilbage. Derfor bakker Folkekirkens Nødhjælp fuldt ud op om statsminister Mette Frederiksens udmelding om, at Danmark allerede nu vil hjælpe Ukraine med minerydning. Meldingen kom fra Mette Frederiksen under hendes besøg i Ukraine, hvor hun mødtes med den ukrainske præsident Volodymyr Zelenskyj. ”Vi bakker op om Regeringens beslutning om at hjælpe ukrainerne med minerydning og med at fjerne ueksploderet ammunition så hurtigt som muligt. Det har vi tidligere gjort på Balkan, vi gør det i Mellemøsten og Afrika, og vi står klar til at gøre det i Ukraine,” siger generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen. Folkekirkens Nødhjælps er i fuld gang med at forberede humanitære operationer i Kyiv-området, som indbyggere fra den vestlige del af landet nu vender tilbage til – og som andre krigsramte indbyggere flygter til fra krigen i den østlige del af landet. Organisationens humanitære eksperter er på plads i Kiev og har samme

Prinsesse Marie planter 100 træer for håb og klimahandling5.4.2022 15:14:30 CEST | Pressemeddelelse