Principper for at understøtte aktører i fritids- og kulturlivet, som har modtaget tilskud fra udvalgets puljer til arrangementer
Det spørgsmål blev behandlet på Kultur, Fritid og Bosætningsudvalgets møde onsdag den 22. april 2020. De har opstillet følgende fem principper for håndtering af tilskud givet fra udvalgets puljer til arrangementer, som aflyses eller udskydes som følge af COVID-19.
Principperne besvarer en lang række af de spørgsmål, som aktørerne naturligt har stillet den seneste tid. Og tager også højde for, at der fremover skal kunne søges og opnås tilskud til et levende kultur- og fritidsliv i Guldborgsund Kommune.
”Det er hele udvalget, der står bag disse principper. Vi har drøftet det ned i deltaljen, og det er min klare oplevelse, at hele udvalget er stærkt optaget af, at det både skal være nemt at forstå og agere efter retningslinjerne, og at det samtidigt skal sikres, at vores kultur- og fritidsaktører kommer bedst muligt gennem Covid 19”, udtaler formand for Kultur- Fritids- og Bosætningsudvalget Martin Lohse. ”
Det er udvalgets holdning, at de tilskud der er bevilget og udbetalt så vidt muligt skal bruges til de ansøgte formål. Udvalget ser samtidigt frem til at modtage nye ansøgninger, der kan sikre kultur- og fritidsaktiviteter trods de skærpede omstændigheder i 2020.
Kultur, Fritid og Bosætningsudvalgets fem principper for håndtering af tilskud givet fra udvalgets puljer til arrangementer, som aflyses eller udskydes som følge af COVID-19, er:
- Aktører der ønsker at afholde samme arrangement, som der er givet tilsagn til, men blot flytter arrangementet til senere på året er automatisk garanteret det bevilgede tilskud. Man beholder det udbetalte tilskud til afviklingen i år.
- Aktører, der ønsker at afholde samme arrangement, som der er givet tilsagn til, men flytter arrangementet til næste år, er automatisk garanteret det bevilgede tilskud. Man beholder det udbetalte tilskud til afviklingen næste år
- Aktører der aflyser deres arrangement, men som har haft udgifter, får dækket relevante udgifter inden for det bevilgede beløb ifølge aftale med administrationen. Dokumentation for udgifterne skal sendes til den, der har underskrevet det oprindelige tilsagn.
Eksempler:
Eksempel 1: Du har fået tilskud til dit arrangement, som nu er aflyst. Arrangementet afholdes ikke på et andet tidspunkt. Du har fået udbetalt tilskud på 100.000 kr. Inden aflysningen har du brugt 20.000 kr. af tilskuddet på aktiviteter eller materialer (f.eks. markedsføring), som ikke kan annulleres, og derfor er tabt. Du skal fremsende dokumentation for dine udgifter på de 20.000 kr. til underskriver i det fremsendte tilsagnsbrev samt tilbagebetale de resterende 80.000 kr. af dit oprindelige tilskud. Husk at angive puljens navn ved indbetalingen.
Eksempel 2: Du har fået tilskud til dit arrangement, som nu er aflyst. Arrangementet afholdes i stedet i 2021. Du beholder det udbetalte tilskud på eksempelvis 100.000 kr. Inden aflysningen har du brugt 20.000 kr. af tilskuddet på aktiviteter eller materialer (f.eks. markedsføring), som ikke kan genbruges ved afviklingen af arrangementet næste år, og er derfor tabt. Du har nu 80.000 kr. tilbage af dit tilskud. Er dine udgifter ved afviklingen i 2021 stadig på 100.000 kr. kan du i god tid før arrangementet fremsende et nyt budget til underskriver i det fremsendte tilsagnsbrev, hvorefter der kan udbetales et ekstra tilskud for de udgifter, som du har haft dobbelt.
- Aktører, der har fået udbetalt støtte, men aflyser deres arrangement og ønsker at afholde et andet skal sende ny ansøgning, der hurtigst muligt vil blive behandlet af udvalget. Ved godkendelse af det nye arrangement udbetales eller tilbagebetales differencen mellem den oprindelige og den nye bevilling.
- Aktører, der aflyser og ikke har dokumenterede udgifter skal tilbagebetale tilskuddet, der så kan komme andre initiativer til gode.
Kontakter
Mere information:
Martin Lohse
Formand for Udvalget for kultur, turisme og bosætning
TLF 25 18 18 13.
Alex Jørgensen
Fritidskonsulent
TLF 25180307
MAIL aljr@guldborgsund.dk
Katha Qvist
Kulturkonsulent
TLF 25180003
MAIL kq@guldborgsund.dk
Billeder
Information om Guldborgsund Kommune
Følg pressemeddelelser fra Guldborgsund Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Guldborgsund Kommune
Kom gratis på Interrail med DiscoverEU19.4.2024 12:05:38 CEST | Pressemeddelelse
Lige nu kan alle 18-årige ansøge om at komme på gratis interrail gennem Europa med DiscoverEU.
Programleder stopper16.4.2024 10:02:58 CEST | Pressemeddelelse
Udviklingen af havnen i Nykøbing Falster har været i gang i en årrække, og det store forarbejde er ved at være klar til at blive realiseret. Dette skifte betyder, at programlederen for udviklingen af havnen har valgt at søge nye udfordringer.
Testgade skal give erfaring med bevaringsværdig- og bæredygtig gaderenovering10.4.2024 05:15:00 CEST | Pressemeddelelse
I Nysted har Strandstræde gennem den seneste tid gennemgået en større renovering. En renovering, der skal give Guldborgsund Kommune erfaringer til lignende renoveringer i fremtiden. Arbejdet i strædet er nemlig foregået med stort hensyn til bæredygtighed og bevaringsværdighed. Strandstræde indvies onsdag den 17. april kl. 16.30-17.30, hvor alle er velkomne.
Nu kan interesserede søge om at overtage Guldborgsund Zoo & Botanisk have5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Guldborgsund Kommune skal ikke længere drive Guldborgsund Zoo & Botanisk have. Det var en del af byrådets budgetforlig 2024-2027. Området og anlægget skal stadig bruges til et rekreativt formål til gavn for borgere og turister, og derfor udbydes det nu til andre, der er interesserede i at drive en zoologisk have eller en anden form for rekreativ park.
Udvalg søger ideer og samarbejde i svære økonomiske tider26.3.2024 14:01:26 CET | Pressemeddelelse
Opgaveudvalget ”Det gode seniorliv” kan snart trække i arbejdstøjet. Ældre og Omsorgsudvalget i Guldborgsund Kommune har nu godkendt det kommissorium, som udvalget skal arbejde efter. Ifølge Ældre og Omsorgsudvalgets formandskab er der behov for alle gode kræfter i en tid, hvor der både mangler penge og mennesker, hvis kommunen skal følge med udviklingen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum