Pressemeddelelse: Et liv i prostitution er ofte ledsaget af en mørk fortid med overgreb i barn- og ungdommen.

Mandag den 14 september offentliggør LivaRehab sin evalueringsrapport for 2014.

I 2014 har der været over 134 henvendelser og evalueringen giver et overblik over den støtte der er blevet givet, samt belyser hvilke problematikker LivaRehabs støtte berører.

’Vores evaluering viser, at 80 % af dem som henvender sig til LivaRehab med prostitutionsskader, har været udsat for seksuelle overgreb inden de var fyldt 15 år. Dette bekræfter igen, at udsatte børn og unge har stor risiko for at blive udsatte voksne, hvis de ikke får hjælp i tide. ’ - siger Flora Ghosh, centerchef LivaRehab

I evalueringsrapporten bliver der set nærmere på de forskellige og komplekse problemstillinger Liva deltagerne har. Her er der især de to yderligere tal, som er nævneværdige:

• 73,2% af henvendelserne til LivaRehabs rådgivning omhandler prostitution. Dernæst er de mest hyppige henvendelsesårsager seksuelle overgreb, voldelige overgreb, oplevelser med incest, psykiske lidelser og stof- og alkoholmisbrug, gæld, fattigdom samt problemer med nære relationer.
  • Ca. 80 % af henvendelserne om prostitution har været sammenfaldende med andre komplekse psykosociale problemer, incest, overgreb, misbrug, gæld, bolig problemer, psykiske problemer m.m.

Sammenfattet er LivaRehabs målgruppe hovedsageligt kvinder i alderen 20 – 60, som er på overførselsindkomst, som er psykisk sårbare, stigmatiserede og som ofte bliver mødt med skepsis.  De oplever angst, har lav selvtillid, dårligt selvværd og har mange misbrugsproblemer. Endvidere har mange kun sporadisk kontakt med deres familie eller slet ingen. Alt dette medfører, at mange isolerer sig og lever i ensomhed og udsathed.

Evalueringsrapporten understøtter LivaRehabs viden om, at prostitution skader og at der er brug for en helhedsorienteret indsats for at hjælpe disse mennesker til at få bedre livskvalitet. Alle fortjener at få hjælp og det er uanset om man selv har valgt et liv i prostitution eller om ens livsomstændigheder har tvunget en ud i det. ’ – Flora Ghosh, centerchef LivaRehab

Manglen på omsorg fra nære relationer, social isolation, overgreb, ledighed og mangel på uddannelse m.v. er medvirkende faktorer til, at disse mennesker bliver meget sårbare og udsatte.

’Vi ved når mennesker med prostitutionsskader får den rette hjælp, så kommer de videre. Vi kan med glæde konstatere at flere unge vælger en uddannelse efter de har modtaget rehabiliteringsstøtte hos LivaRehab. ’ siger Flora Ghosh, centerchef LivaRehab.

For yderligere kommentarer, kontakt venligst Flora Ghosh på tlf. 53 71 61 00