Pressekommentar til Klimarådets analyse om omstilling af landbruget

Ny analyse fra Klimarådet viser, at klimakrisen ikke kan løses alene med ny teknologi. Det kræver strukturelle ændringer af landbruget. Derfor har Økologisk Landsforening lavet en model, hvor landbrugsstøtten bruges til at skabe forandringer af vores fødevaresystem.

ØKOLOGISK LANDSFORENINGS LANDBRUGS- OG FØDEVAREPOLITISKE CHEF SYBILLE KYED VEDR. KLIMARÅDETS ANALYSE ”LANDBRUGETS OMSTILLING VED EN DRIVHUSGASAFGIFT”:

”Klimarådets analyse bekræfter, at klimakrisen ikke udelukkende kan løses med ny teknologi. Det er nødvendigt med strukturelle ændringer i landbruget. Det går helt i tråd med Økologisk Landsforenings model ”Pris på bæredygtighed”, der vil anvende landbrugsstøtten til at skabe varige forandringer af vores fødevaresystem. Økologisk Landsforening er enig med Klimarådet i, at der er behov for at arbejde med et bundfradrag eller en gratis CO2 kvote til bedrifterne. Vi advarer dog imod at differentiere den på produktionsgrene. Det vil udfordre målet om sande priser, hvilket er afgørende for at markedet kan trække den grønne omstilling. Det glæder Økologisk Landsforening, at Klimarådet fremhæver skovlandbrug og kulstoflagring i jorden som redskaber til reduktion af klimaaftryk. Økologi er i front på begge dele."

”Klimarådet har i deres vurdering ikke taget højde for, at landbrugets udgift til afgiften sendes videre til forbrugerne i form af højere priser på mad. Det hører selvfølgelig med til den samlede konsekvensvurdering. Mad er en helt basal fornødenhed for vores eksistens, og burde derfor have højst prioritet, når vi disponerer vores forbrug. I dag bruger en borger i Danmark i gennemsnit kun 10% af sin indkomst på mad. Det er selvfølgelig ikke nok, hvis vi skal tage vare på klima, natur, dyrevelfærd, vandmiljø og det rene drikkevand.”

Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef, Økologisk Landsforening
Telefon: 2465 2392 Mail: sk@okologi.dk