Pressekit: Atletik i topklasse på Østerbro Stadion

Tirsdag den 18. juni er en lang række af dansk atletiks største navne på jagt efter danske rekorder og VM-krav på Østerbro Stadion, når der afholdes Copenhagen Athletics Games. Pressen er meget velkomne til at dække begivenheden. Nedenfor er listet fem mulige vinkler.

Sara Slott Petersen får hård konkurrence fra Zuzana Hejnová ved CAG. (Foto Iris Hensel)

Verdensklasse dyst

Sara Slott Petersen og tjekkiske Zuzana Hejnová har haft mange dyste igennem de seneste år, hvor de begge har tilhørt verdenseliten på 400 meter hæk. Sara vandt blandt andet sølv ved OL i 2016, hvor Hejnová måtte nøjes med den ærgerlige fjerdeplads, men Hejnová har også slået Sara Slott ved flere lejligheder. Så der er lagt op til en verdensklasse-dyst den 18. juni ved CAG, hvor de to mødes for første gang siden 2017, og det er tilmed Saras sæsondebut.

Løbefænomen i form til dansk rekord?

Anna Emilie Møller er et fænomen på den danske løbescene, hvilket hun seneste viste ved Diamond League i Oslo, hvor hun satte ny dansk rekord på 3000 meter forhindringsløb. Hun er i rigtig god form, og vurderet på hendes seneste tider, så er hun i form til at løbe en tid ganske tæt på den danske rekord på 1500 meter, som hun løber ved CAG. Så måske hun kan slå den 17 år gamle rekord og sætte endnu en dansk rekord.

Jagter dansk rekord og VM-krav

Andreas Martinsen har den danske rekord på 110 meter hæk sat ved CAG i 2017. En rekord han satser på at forbedre den 18. juni på Østerbro Stadion. Nu er han klar til at jagte VM kravet udendørs, og det kræver en forbedring af hans nuværende danske rekord. Rekorden lyder på 13,50 sekunder, og kravet til VM er på 13,46 sekunder. Så hvis alt forløber optimalt, så kan det være den 18. juni, han sætter ny dansk rekord og kvalificerer sig til VM.

På jagt efter rekorden han mangler

Han har samtlige danske ungdomsrekorder på 400 meter, og han har været ganske tæt på den danske rekord på distancen. På det seneste har han løbet rigtig stærkt i USA, så det er spændende at se, hvor hurtigt det går ved CAG, når Benjamin Lobo Vedel for en gang skyld konkurrerer i Danmark.

Succesfuldt stafethold i intern dyst

Astrid Glenner-Frandsen har netop sat ny dansk rekord på 100 meter, og det var hendes anden danske rekord inden for tre uger. Hun er nemlig også en del af det succesfulde stafethold, som ved VM i stafet satte ny dansk rekord. Tre af de fire fra stafetholdet, som udover Astrid Glenner-Frandsen består af Ida Karstoft, Mathilde Kramer og Mette Graversgaard, stiller til start på 100 meter ved CAG, mens Mette Graversgaard løber 100 meter hæk. Så der er lagt op til en spændende intern dyst.

Læs mere om Copenhagen Athletics Games her

Se startlister og tidspunkter her

Se livesteaming af CAG her

Pressen har fri adgang mod fremvisning af pressekort.

Sparta Atletik & Motion arrangerer op mod 20 løb årligt, heriblandt Copenhagen Marathon, Copenhagen Half Marathon og DHL Stafetten Kbh.